۰

رأی به روحانی، رأی به اصلاحات نبود / اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه حتی نتوانسته تراز آب را تثیبت کند

سعیدی در گفتگو با تبریزبیدار روایت های جالبی را از عملکرد ۴ ساله مجلس نهم، ترکیب مجلس آینده، عملکرد دولت در احیای دریاچه ارومیه و صندوق غیر قانونی آینده ساز به زبان آورده است.
رأی به روحانی، رأی به اصلاحات نبود / اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه حتی نتوانسته تراز آب را تثیبت کند
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از تبریزبیدار، محمد اسماعیل سعیدی فردیست که همگان بر دلسوزی او برای مردم و اقدامات بی سر و صدایش در مجلس صحه می گذارند و مثل خیلی از نمایندگان به دنبال منیت ها در تصویب طرح ها نبوده است و ما نیز در ادامه گفتگوهای تفصیلی با کاندیداهای مجلس آینده، تصمیم به انجام گفتگویی صمیمی با این فرد گرفتیم. آنچه می خوانید مشروح گفتگوی ما با محمد اسماعیل سعیدی می باشد. 


به عنوان سوال اول لطفا بفرمایید دلیل اصلی شرکت شما در انتخابات سال ۹۰ چه بود و با چه دغدغه ای وارد عرصه ی انتخابات شدید؟
به نام خدا، بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و مخاطبان فهیمتان،  زمانی که در ۱۸ سالگی وارد مجموعه ی سپاه شدم هدفم پاسداری از انقلاب اسلامی بود و معتقد بودم هر آن چه از دستمان بر می آید از سرمایه های جسمی، فکری و عملی باید برای دفاع از آرمان های انقلاب به کار بگیریم. با این اهداف وارد مجموعه ی سپاه شدم و در ابتدا قصد ماندن هم نداشتم  اما برخی مسائل باعث شد در سپاه ماندگار شوم، به عبارت دیگر، نه روحیه ی نظامی گری بلکه روحیه ی دفاع و پاسداری از انقلاب اسلامی را داشتم.
  در سال ۹۰ مباحث مختلفی در باره ی مجلس بیان شد، دوستان و همکاران به ما اصرار کردند که باید وارد عرصه ی انتخابات شوید، بنده هم درباره ی انتخابات مجلس هیچ فکر و برنامه ای نداشته و به همین دلیل نیز تمایلی برای آمدن نداشتم اما با صحبت هایی که انجام گرفت در نهایت برداشت خودم این بود که در این مقطع برای دفاع و پاسداری از انقلاب می توانم در یک عرصه و سنگر دیگری به مردم خدمت کنم  و وارد صحنه شدم.  
کدام عوامل باعث انتخاب شما از سوی مردم برای نمایندگی مجلس در سال ۹۰ گردیدند؟  وقتی که وارد عرصه ی انتخابات شدم من یک پاسدار انقلاب اسلامی بودم و بنده را هم به عنوان یک سپاهی می شناختند، طبیعتا اعتماد به مجموعه ی سپاه و بسیج بود نه اعتماد به شخص سعیدی، چراکه سعیدی یک خدمتگزار در مجموعه ی سپاه و بسیج بود.
  نیروهای ارزشی و متدین  به ما اعتماد کردند و این بزرگترین سرمایه و پشتوانه ی ما بود چرا که خیلی ها هزینه های زیادی انجام دادند تا رای یک تعداد را به دست بیاورند ولی بخشی از مردم متدین و نیرو های ارزشی و وفاداران به انقلاب ،امام و رهبری به ما اعتماد کردند. 
  یک عامل دیگر این بود که با صداقت وارد میدان شدیم، شعار همدلی تا همراهی به معنای آن بود که تمامی کسانی که صداقت، خلوص نیت و خدمت به مردم و نظام در جوهره ی وجودیشان هست با ما همراه بودند. 
  عامل سوم این بود که همان چیزی که بودیم را عرضه کردیم، هر آنچه از دستمان بر می آمد را وعده داده و هر آن چه که خارج از توانمان بود را وعده نکردیم. در حد اینکه یک نماینده ی مجلس چه امتیازاتی دارد و تا چه حد می تواند انتظارات رای دهندگان را برآورده کند را وعده کردیم.


محمداسماعیل سعیدی
  شما را به عنوان یک فرد اصولگرا می شناسند و نقدی که بر این جریان وجود دارد این است که تشتت آرا در آن بسیار زیاد است، نظر شما درباره اردوگاه اصولگرایان چیست؟ این مسئله را از دو منظر نگاه کنیم، از دیدگاه مردم وقتی واژه اصولگرایی به کار می رود  یعنی باور به انقلاب، نظام، رهبری و مصالح ملی. اما در بین نخبگان تعاریف متفاوت است  و این تشتت آرایی که شما مطرح کردید در بین نخبگان وجود دارد وگرنه تعریف مردم از  اصول گرایی یک تعریف واحد است، مردم از وفاداری به انقلاب یک تعریف واحد دارند ولی در بین نخبه ها تشتت  وجود دارد و  برداشت های مختلف و بعضا منیت ها و دنیا طلبی هایی که در خواص وجود دارد، یک تعریف هم ایجاد می کند.
  چارچوب و شاخصه های اصول گرایی مشخص است، ولی اگر از کسی که وابسته ی دنیا شده تعریف خط امام را بخواهید به میزان نا خالصی که پیدا کرده تعریف متفاوتی ارائه خواهد کرد و همین تعاریف باعث تشتت می شود.
  نظر شما در باره ی عملکرد مجلس نهم چیست، آیا مجلس نهم را موفق ارزیابی می کنید؟ نظر من در این مورد نظر مقام معظم رهبری است ایشان در دیداری که خرداد ماه سال جاری با نمایندگان مجلس داشتند کارنامه ی مجلس را قابل قبول خوانند و فرمودند: موضع گیری ها، موضع گیری های خوبی بود و کارنامه ی مجلس قابل قبول است.

مجلس در مواقع مختلف و در موقعیت های گوناگون در طول چهار سال گذشته مواضعی را اتخاذ کرده ولی من حیث مجموع این عملکرد و مواضع قابل قبول است. نه اینکه توانستیم همه ی انتظارات را بر آورده کنیم یا از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم این اتفاق نیفتاده است ولی در حد وسع خود توانسته ایم کار های مفیدی انجام دهیم.

به عنوان مثال در حوزه ی اقتصادی بحث رفع موانع تولید، یا بحث اقتصاد مقاومتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی و یا در حوزه ی  ایثارگران و خانواده ی شهدا مصوبات خوبی داشتیم و گام های مثبتی برداشته شد. هر چند مشکلات اقتصادی دولت یا یک سری موانع دیگر باعث شده این موضوعات اجرا نگردد که این حرف دیگری است. در حوزه ی وظایف مجلس اقدامات خوبی صورت گرفته است.
  در بحث تحقیق و تفحص مباحث خوبی در مجلس پیگیری شده از جمله دانشگاه آزاد، تامین اجتماعی، صنعت خودرو و صنعت غله و این اواخر تحقیق و تفحص از فوتبال که انجام شد. مجلس به حسب وظیفه ی خود ورود پیدا کرده و مصمم است در برابر کجی ها، انحرافات و زاویه های ایجاد شده بایستد.

  بعد از انتخابات ۸۸ و عملکرد بد جریان اصلاح طلب خیلی ها تصور می کردند که این جریان از دایره ی سیاسی کشور در معرض حذف قرار گرفته است ولی در انتخابات ۹۲ آقای روحانی رای  آورد. به نظر شما چه عاملی باعث این اتفاق شد؟ عوامل مختلفی باعث شد که در انتخابات ریاست جمهوری چهار کاندیدای اصولگرایی رای نیاورند یکی از عوامل اصلی  عدم رسیدن به وحدت اصولی بود، یک توافقی داشتند مبنی بر اینکه هر کسی که در نظر سنجی ها آرای بیشتری داشته باشد، بقیه به نفع او کنار بکشند که این اتفاق نیفتاد و همین عامل تشتت شد، بسیاری افراد وقتی عهد شکنی آن ها را دیدند به هیچ کدام از آن ها رای ندادند.
  نکته ی دوم این بود که در اواخر دولت گذشته تنگناهای اقتصادی شدت پیدا کرد، و کم توانی دولت در حل مشکلات اقتصادی  یکی دیگر از عوامل بود.
  عامل سوم این بود که دولت آقای روحانی با پرچم اصلاح طلبی نیامدند بلکه با پرچم اعتدال آمدند. ایشان مدتی به عنوان نماینده ی مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی حاضر بودند و در مناسبت های مختلف یا منتخب رهبری بودند یا منتسب به جریان روحانیت. از طرفی ایشان در مناظره ها دوری از دو جریان اصول گرایی و اصلاح طلبی را شعار خود قرار دادند. همه ی این افکار باعث شد که آقای روحانی در انتخابات ۹۲ رای بیاورند. رای به روحانی رای به اصلاح طلبان و جریان فتنه نبود. 
  درباره ی انتخاب استاندار بفرمایید؟ فرآیندی که در بحث انتخاب استاندار طی شد این بود که در ابتدا نام آقای درویش زاده مطرح گردید اما پرونده ی ایشان  در هیات دولت متوقف شد، علتش هم این بود که جمعی که جمع بندی می کردند نظرشان بر این بود که آقای درویش زاده یک فرد اجرایی است و نه یک فرد سیاسی و استاندار باید فردی جامع باشد.
  من از طرف مجمع نمایندگان پیگیر قضیه ی استاندار بودم و دو جلسه با معاون اول داشتیم که در یک جلسه درباره ی آقای درویش زاده  صحبت  کردیم چرا که آقای درویش زاده از نظر اجرایی کارنامه ی قابل قبولی داشتند اما آقای جهانگیری قبول نکردند و افراد دیگری مطرح شد مثل آقایان  سبحان اللهی، مهر علیزاده وآقای نجفی شهردار فعلی تبریز؛ نزدیک به ۱۴ گزینه چه از طرف عناصر دولت و چه از طرف  نمایندگان و چه نهاد گذار های تاثیر گذار مطرح شده بود نهایتا آقای وزیر کشور آقای مهر علیزاده  را مطرح کردند و ما یک بررسی اجمال کردیم ولی در نهایت دیدیم آقای جهانگیری نظرشان روی آقای مهر علیزاده نیست، در مقابل تمام گزینه ها آقای جهانگیری آقای جبارزاده را معرفی می کردند. بررسی اجمال صورت گرفت و نهایتا با تاکیدی که دولتی ها روی آقای جبارزاده داشتند ایشان به عنوان استاندار معرفی شدند.
  عملکرد مدیریت اجرایی استان را چطور ارزیابی می کنید؟ در این مورد باید با واقعیت ها پیش برویم الان حدود ۹۳ درصد از اعتبارات،  جاری است و۷ درصد باقی می ماند،  با این ها  نمی شود مدیریت اجرایی را ارزیابی کرد ما باید منصفانه بررسی نماییم، امکانات و ابزار در اختیار آن ها قرار دهیم و بعد ارزیابی کنیم، در شرایط فعلی آن فقط دارند استان را اداره می کنند.
  با وجود انتقادات زیادی که دارم ولی معتقدم باید واقعیت ها را در نظر بگیریم، تیم فعلی در شرایط خاصی هستند و بخش قابل توجهی از انرژی آن ها صرف تامین بودجه و اعتبار می شود.

محمداسماعیل سعیدی
  در مورد صندوق بازنشستگی و بیمه ی آینده ساز بفرمایید، مشکل کار کجاست؟ چه دست هایی پشت پرده هست؟ صندوق آینده ساز یک صندوق غیر قانونی است که حدود ۴۰ سال قبل و در سال ۵۴ پایه ی آن گذاشته شد. سازمان گسترش بر اساس اساسنامه صندوقی شکل داد برای کارکنان سازمان گسترش، البته صندوق نبود بلکه موسسه بود و سپس بر اساس مصوبه ها عنوانش را عوض کرده به صندوق تغییر ماهیت دادند.
  قضیه صندوق از این جا بود که خواهر شاه به یکی از سناتور ها دستور  تشکیل صندوق را داد  آن ها هم به سازمان تامین اجتماعی وقت نامه نوشتند و درخواست مجوز برای صندوق بیمه را خواستند. نامه به  شورای عالی  تامین اجتماعی می رود که آن ها هم نامه را محول کردند به کمیته ی فنی اما قبل از بررسی کمیته ی فنی شورای عالی تامین اجتماعی موافقت می کند  و صندوق تشکیل می شود.
  صندوق بیمه فقط در صورتی که تصویب مجلس یا مصوبه ی هیات دولت باشد می تواند تشکیل شود  که تا امروز این چنین  مجوزی  صادر نشده به جز در برنامه ی پنجم که مجوز دادند صندوق های بیمه شکل بگیرد به شرط اینکه دولت آیین نامه ی آن را بنویسد و آن را اجرایی کند که این اتفاق هم نیفتاد.

مسئولان  صندوق وقتی دیدند که کسورات کارکنان سازمان کفاف نمی کند با تدبیری غیر قانونی  کلیه ی کارگران تحت پوشش سازمان گسترش در کارخانه های این سازمان را به اجبار به صندوق منتقل کردند بنابراین ورودی صندوق به یک باره افزایش یافت  که این کار غیر قانونی بود. نظر قانون این است که کلیه ی کارگران مشمول قانون کار باید در سازمان تامین اجتماعی بیمه بشوند. در حالی که سازمان تامین اجتماعی خلاف کرده و این کارگران را از بیمه تامین اجتماعی به صندوق بیمه ی آینده ساز منتقل کرده است.

شکل گیری صندوق و انتقال کارگران کاری غیر قانونی بود که صورت گرفته است.
  هیات مدیره صندوق زیر نظر سازمان گسترش بود لذا من نامه نوشتم به رئیس سازمان و آن ها اعلام کردند که این ها زیر نظر ما نیست.
  آن هایی که عضو صندوق هستند۱۵۰۰۰ نفر بودند که ۳۰۰۰ نفر آن ها باز نشسته شده اند و۱۲۰۰۰ نفر شاغل هستند .این شاغلین یک سری حقوق قانونی دارند که سازمان زیر بار تعهدات مالی آنها نمی رود.
  معلوم نیست یک بخش خصوصی چطور توانسته با استفاده از رانت ۱۵۰۰۰ نفر را عضو کرده، پول آن ها را گرفته و خدماتی هم ارائه نکند و الان هم مشغول به فروش اموال و املاک خود است. فردا روزی اگر آن ها به خارج از کشور بروند چه کسی پاسخگو است؟
  عناصر اصلی هیات مدیره ۴۰ سال است که ثابت است. جای تعجب شما هیچ بازنشسته ای را نمی بینید که شامل قانون تامین اجتماعی و صندوق بازنشتگی باشد و حقوق ۱۰ میلیونی داشته باشد. برخی مقامات از آن جا حقوق می گیرند از طرفی از دولت هم حقوق دریافت می کنند.
  ما این برخوردهای دوگانه را قبول نداریم ولذا وارد شده  وطرحی را ارائه دادیم. مجلس در این باره دو اقدام انجام داد اول اینکه بر اساس آیین نامه ی داخلی ماده ۲۰۶ طرحی را فرستادیم ومنتظر نظر هیات رئیسه هستیم برای فرستادن به قوه ی قضاییه.
  دومین طرحی که ارائه دادیم این بود که کلیه حقوق نا به حق وغیر قانونی به سازمان تامین اجتماعی برگردد و کارگرانی هم که عضو صندوق بیمه ی آینده ساز بودند به سازمان تامین اجتماعی منتقل شوند.
  اما هم صندوق وهم سازمان تامین اجتماعی لابی گری هایی کرده و ایراداتی از طرح گرفتند که طرح ۱۲ روز در مجلس ماند. البته الان وارد کمسیون شده ومنتظر رای کمسیون هستیم.

  یکی از قول های رئیس جمهور احیای دریاچه ی ارومیه بود، اقدامات صورت گرفته را چطور ارزیابی می کنید؟ دیروز یک جلسه ای با یکی از انجمن های علاقمند به احیای دریاچه ی ارومیه  داشتیم ارزیابی های انجام گرفته نشان می دهد متاسفانه اقدامی که بتواند وضعیت را تثبیت کند واز خشک شدن دریاجه ی ارومیه جلوگیری کند صورت نگرفته است. اقدامات ستاد احیا تا امروز موثر نبوده و نمودی نداشته است. اعتباراتی هم  که هزینه شده نتیجه اش مشخص نیست و  جواب هایی هم که به من داده اند قانع کننده نبوده است.


محمداسماعیل سعیدی
  دولت در نشان دادن عملکردش تاکید خاصی بر حوزه ی نظام سلامت دارد. نظر شما درباره ی طرح نظام سلامت چیست وبه عنوان عضو کمسیون اجتماعی این طرح را چطور ارزیابی می کنید؟ یکی از دغدغه های نمایندگان بحث سلامت مردم است و وضعیت خدمات وبرخوردها در بیمارستان واقعا نا مناسب بود، زیر میزی و رومیزی هم که وضعیتش مشخص بود لذا زمانی که طرح نظام سلامت مطرح شد مجلس از آن حمایت کرد. منتها در مرحله اجرا این طرح با مشکلاتی مواجه شد یکی از اساسی ترین مشکلات این بود که کیفیت خدمات بالا نرفت وثابت ماند.
  بحث بعدی بیمه ها بودند، نظام سلامت کشور مسئول نظام سلامت کل  کشور است  و ما می بینیم در این طرح بیمه ها نادیده گرفته شده است. و شکافی ایجاد شده  که بیمه ها نمی توانند به تعهداتشان عمل کنند.
  مورد سوم این است که در این طرح در یافتی پزشکان به صورت تصاعدی بالا رفته ونوعی نارضایتی و بی انگیزگی بین کادر غیر پزشکی ایجاد شده است.
  پیگیری شما از بازی تراکتور ونفت به کجا رسیده است؟ ما یک گزارشی آماده کردیم که در صحن مجلس خوانده شده و به فیفا ومراجع بین المللی منعکس گردد. تخلفات پشت پرده را جمع کردیم که اگر عمر مجلس برسد  بر مبنای وظایف قانونی خود اقدام خواهیم کرد.
  آقای وزیر در کمسیون صراحتا به بنده اعلام کرد که من هیچ اختیاری درباره ی سازمان لیگ ندارم  وما هم اعلام کردیم که آن ها را مسئول می دانیم.

  طی مدت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، کدامیک از طرح ها و خدماتی را که انجام دادید به نظرتان بیش از بقیه مفید بوده است؟ من معتقد بودم که هر کاری که برای خدا باشد لازم به اعلام کردن نیست. لذا ما نخواستیم این ها را در کارنامه ی عملکرد خود بنویسیم.این طور نبوده که چون عملکرد نداشتیم پس اعلام نکردیم. ما یک گزارش مختصری از عملکرد  خود تهیه کردیم که منتشر خواهیم  کرد یکی از موضوعاتی که در استان دنبال نمودیم در بخش اقتصادی، راه آهن تبریز، بزرگراه تبریز –سهند وبزرگراه تبریز- ارومیه بود چرا که یکی از معضلات اساسی در استان بحث زیر ساخت وجاده های ارتباطی هست.
  طرح آبرسانی که خیلی ها سعی  می کنند به نام خودشان بزنند از دیگر پیگری های ما بود که از طریق این طرح آب ارس به دشت تبریز منتقل می شود تا بتوانیم مشکل کم آبی را را به نوعی بر طرف کنیم.
  بیمارستان ۶۰۰ تخت خواب تامین اجتماعی که پیگیرش هستیم و با آقای نوربخش برای کلنگ زنی هماهنگی هایش صورت گرفته است.
  در این ۴ سال چقد از آشنایان در منصب ها  ومدیریت ها استفاده کردید؟ خیلی از دوستان اصرار کردند که یک سری از افرادی که با من کار کرده بودند را در منصب های مدیریتی به عنوان مهره استفاده کنید ولی من اعتقادی به این مسئله ندارم  البته اگر فردی لیاقت وکارایی لازم را داشته باشد حتما استفاده می کنیم.
  ترکیب مجلس آینده را چطور پیش بینی می کنید؟ ترکیب مجلس یک ترکیب ارزشی خواهد شد من اعتقاد دارم این دهه، دهه ی عدالت و توسعه است. مقام معظم رهبری این دهه را دهه ی سرنوشت ساز نامیدند. هم مردم به این قضیه توجه دارند و هم مجلس برای تحقق عدالت باید ارزشی و عدالت خواه باشد افرادی که به نوعی دنبال دنیا دوستی هستند در مجلس آینده جایگاهی ندارند.
  وزن اصلاح طلبان را در مجلس آینده چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر من تعدادشان کم خواهد بود.

ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.
من هم از شما سپاسگزارم.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 424089
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *