۰

8.2درصد جمعیت کشور بالای 60 سال هستند/ برنامه‌ریزی برای کاهش بار بیماری‌های شایع در سالمندان

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه سالمندی جمعیت یک موفقیت بهداشتی محسوب می‌شود، گفت: کاهش بار بیماری‌ها و معلولیت‌های شایع در سالمندان از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه سالمندان است.
8.2درصد جمعیت کشور بالای 60 سال هستند/ برنامه‌ریزی برای کاهش بار بیماری‌های شایع در سالمندان
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، محمد اسماعیل مطلق اظهار داشت: رشد جمعیت بالای 60 سال دنیا نسبت به رشد جمعیت کلی بالاتر است و پیش بینی می‌شود در سال 2050 میلادی، دو میلیارد جمعیت سالمند در دنیا وجود داشته باشد.
وی همچنین در خصوص آمارهای ملی در این زمینه، افزود: بر اساس سرشماری سال 1390، 8.2 درصد جمعیت کشور، بالای 60 سال هستند و در این زمینه باید به تغییر الگوی جمعیتی در کشور به سمت سالمندی و میانسالی، بیشتر بودن شتاب سالمندی در مقایسه با برخی کشورها، لزوم برنامه ریزی دقیق برای پرهیز از مواجهه با چالش در نظام سلامت و این نکته که سالمندی جمعیت یک موفقیت بهداشتی محسوب می شود، توجه کرد.
وی ادامه داد: سالمندان گنجینه ‌ای علمی و تجربی هر کشور محسوب می‌شوند که همواره می‌توانند در زمینه ارتقا سطح اقتصادی و علمی کشورها تاثیرگذار باشند.
وی تصریح کرد: رسالت وزارت بهداشت و درمان، برنامه ریزی برای کاهش بار بیماری‌ها و معلولیت های شایع در سالمندان با رعایت اصول و اجرای مراقبت‌های بهداشتی اولیه و ارزش های سازمانی در راستای تعهدات ملی و بین المللی است.
رئیس مرکز سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه دوران سالمندی دست کم یک سوم تا یک چهارم زندگی هر فرد را تشکیل می دهد باید زندگی طولانی تر همراه با سلامت، مشارکت و امنیت و نیز افزایش کیفیت در این دوران مدنظر باشد.
مطلق خاطرنشان کرد: در دوران سالمندی علاوه بر کمیت زندگی و طول عمر به کیفیت و لذت از سال های پایانی عمر که بدون شک در استمرار فعالیت های اجتماعی و داشتن نقش سازنده در خانواده و اجتماع رقم می خورد نیز باید بها داده شود.
مطلق با بیان اینکه داشتن سالمندان سالم، از مهم ترین اهداف برنامه راهبردی سلامت سالمندان محسوب می شود، اظهار داشت: پیشگیری از عوارض اجتناب ناپذیر سنین سالمندی، کاهش ناتوانی سالمندان، افزودن نیازهای سالمندی به خدمات حمایتی، از جمله مهم ترین اهداف در این زمینه است.
وی افزود: در خصوص پروژه های پیش بینی شده نیز می توان به استمرار و گسترش برنامه مراقبت ادغام یافته جامع سالمندی، استمرار و گسترش برنامه خودمراقبتی، اجرای کامل سند ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پژوهش و تحقیقات کاربردی در حیطه سلامت سالمندان، توانمندسازی جامعه به کمک افزایش آگاهی سالمندان و تعامل و هماهنگی برون بخشی و درون بخشی مناسب با سازمان ها و نهادهای مرتبط با برنامه های سالمندی، با هدف تامین سلامت این گروه سنی می توان اشاره کرد.
مطلق پژوهش و تحقیقات کاربردی را نیز از جمله راهکارهای توسعه سلامت در سالمندان عنوان کرد که هم اکنون در وزارت بهداشت مورد پیگیری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در  مجموعه سیاست‌های ابلاغی جمعیت مقام معظم رهبری، به فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب توجه شده است.
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 426835
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *