۰

مسجد به «خادم افتخاری» نیاز دارد/ مناره مسجد ۲ متر باشد نه ۲۰ متر!

رئیس ستاد اقامه نماز در آیین تجلیل از خادمان مساجد استان تهران گفت: باید موضوع «خادمان افتخاری» را باب کنیم؛ همان‌طور که امام رضا(ع) خادم افتخاری دارد، خداوند هم خادم افتخاری می‌خواهد.
مسجد به «خادم افتخاری» نیاز دارد/ مناره مسجد ۲ متر باشد نه ۲۰ متر!
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در دومین همایش خادمان بهشت ویژه تجلیل از خادمان مساجد استان تهران که پیش از ظهر امروز، (دوشنبه 19 بهمن)، در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، گفت: تنها نذری که در قرآن کریم مطرح شده، نذر برای خادم مسجد است. لذا باید خدمت تمام باشد و خادمی مسجد به‌نحو احسن انجام شود.
وی با اشاره به خاطره‌ای از شروع جلسات تبلیغی خویش، اظهار داشت: در زمان شاه بنده 4 سال برای جوانان در شهر کاشان جلسه داشتم و طلاب جوان روزی به دیدار آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی رفتند، وقتی بازگشتند خطاب به من گفتند، آقای قرائتی این استاد آقاست؛ چراکه وقتی آفتاب به کفش‌های ما می‌تابید، آیت‌الله انصاری یک گونی آورد و روی کفش‌های ما کشید تا آفتاب آنها را گرم نکند.
رئیس ستاد اقامه نماز ابراز داشت: امام خمینی(ره) همراه با کاروانی برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد رفتند، نماز و زیارت ایشان یک ربع بیش‌تر طول نکشید در حالی‌که سایر افراد حدود دو ساعت در حرم امام رضا(ع) بودند. وقتی علت را از امام سؤال کردند، فرمود: اینکه برای زائران امام رضا(ع) غذایی آماده کنیم، ثواب بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم 4 خادم برای مسجد عنوان شده است، گفت: در سوره مبارکه بقره، خداوند متعال می‌فرماید: «ابراهیم(ع) صد ساله همراه با اسماعیل 13 ساله، مسجد را تمیز کنید»؛ «أَنْ طَهِّرَا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ».
روزی ما برای درس امام به مدرسه فیضیه رفتیم، زمانی که امام وارد این سالن شد تا به ما تدریس کند، یک طلبه جوان مشغول مطالعه کردن بود، امام که او را غرق در مطالعه دیدند، فرمودند: این طلبه زودتر از ما در اینجا مشغول درس خواندن است و ما نمی‌توانیم تدریس کنیم
حجت‌الاسلام قرائتی عنوان کرد: بنا بر فرمایش امام رضا(ع) مبنی بر اینکه اگر اسلام را درست معرفی کنیم، همه عاشق آن می‌شوند،‌ شما خادمان مساجد حالا که حقوق‌تان کم است، قصد قربت کنید و با رفتار خوش مردم را عاشق مسجد کنید، صف اول مسجد برای کسانی است که زودتر به مسجد می‌آیند و میان نمازگزاران تبعیض نگذارید.
وی عنوان کرد: مدرسه فیضیه قم یک سالن درسی دارد. آیت‌الله سبحانی به بنده می‌گفت روزی ما برای درس امام به مدرسه فیضیه رفتیم، زمانی که امام وارد این سالن شد تا به ما تدریس کند، یک طلبه جوان مشغول مطالعه کردن بود، امام که او را غرق در مطالعه دیدند، فرمودند: این طلبه زودتر از ما در اینجا مشغول درس خواندن است و ما نمی‌توانیم تدریس کنیم، بنابراین دور حیاط قدم می‌زنیم تا درس این طلبه جوان تمام شود. درواقع آن روز امام خمینی(ره) به ما درس نداد و بنده به آیت‌الله سبحانی گفتم اتفاقاً آن روز حضرت امام به شما درس داده است و لذا ما باید مراقب بوده و حواسمان باشد.
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه کاشی‌کاری مساجد، ضد قرآن است، تصریح کرد: روزی پیامبر اکرم(ص) می‌خواست نماز بخواند که یک پرده گلدار سمت راست قبله نصب بود، حضرت رسول(ص) فرمود: «فاطمه جان، گل‌های این پرده حواس مرا پرت می‌کند». بنابراین وقتی گل پارچه حواس پیامبر اکرم(ص) را پرت می‌کند، کاشی‌کاری نیز همین خاصیت را دارد.
همان‌طور که امام رضا(ع) خادم افتخاری دارد، خداوند هم خادم افتخاری می‌خواهد از این رو افراد نذر کنند مسجد را نظافت کنند
وی گفت: مناره مسجد باید یکی ـ دو متر باشد، نه ۲۰ متر؛ تا وقتی افراد بالای آن می‌روند همه متوجه صدای اذان شوند، در حالی‌که ما مناره‌های مساجد را آن‌قدر بلند می‌سازیم تا کسی صدای اذان را نشنود. اسلام می‌گوید همه صدای اذان را بشنوند، ما می‌گوییم نشنوند و کسی که در مسجد اذان بگوید، بهترین بنده خداست.
حجت‌الاسلام قرائتی اظهار داشت: روحانیون و ائمه جماعاتی که نمی‌توانند با نسل نو ارتباط برقرار کنند، باید در کنار خود از یک طلبه جوان استفاده کنند و نماز را طلبه جوان اقامه کند. خادمان پیر هم باید از خادمان جوان کمک بخواهند و شایسته است خادمان محترم کارها را شراکتی انجام دهند.
وی با بیان اینکه باید خادمان افتخاری را باب کنیم، گفت: همان‌طور که امام رضا(ع) خادم افتخاری دارد، خداوند هم خادم افتخاری می‌خواهد از این رو افراد نذر کنند مسجد را نظافت کنند و در احادیث آمده است که حورالعین و بهشت، عاشق کسی است که مسجد را جارو کند.
رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به خادمان شرکت‌کننده در همایش، ابراز داشت: کسانی که به مسجد می‌آیند، زائر خدا و شما میهماندار آنان هستید. روحانیون و خادمان مساجد باید دوره‌های آموزشی ببینند. برادران بزرگوار بین دو نماز سخنرانی نکنید، دو نماز را به هم متصل کرده و تعقیبات کوتاهی مانند تسبیحات حضرت زهرا(س) که ثواب هزار رکعت نماز را دارد، بعد از نمازها انجام دهید.
وی ادامه داد: حرف‌های مفید بزنید تا مردم در صفوف جماعت باقی بمانند، لازم نیست هر روز برای آنها صحبت کنیم، پیامبر اکرم(ص) هفته‌ای یکبار برای مردم سخن می‌گفت، باید حرف تازه زد.
شعار مرگ بر آمریکا، فقط یک شعار سیاسی نیست، بلکه یک شعار قرآنی هم است
حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه کمک به فقرا در نماز است نه بعد از نماز، عنوان کرد: امام علی(ع) هنگام نماز انگشتر خویش را به فقیر داد و در 27 آیه از آیات قرآن کریم، زکات و نماز همراه با هم ذکر شده است. همچنین همه مردم خادم مسجد هستند، ازاین‌رو اگر مسجد نجس شد، همه مردم وظیفه دارند مسجد را از نجاست پاک کنند.
وی گفت: شعار مرگ بر آمریکا، فقط یک شعار سیاسی نیست، بلکه یک شعار قرآنی هم است. قرآن درباره مؤمن واقعی 4 شرط ذکر می‌کند که در آیه 29 سوره مبارکه فتح به آن اشاره شده است؛ «أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ۖ تَراهُم رُکَّعًا سُجَّدًا». بنابر این بعد از نماز هم مرگ بر آمریکا بگوییم، هم برای رزمندگان دعا کنیم و بعد رکوع و سجود عنوان شده است.
رئیس ستاد اقامه نماز اظهار داشت: شایسته نیست هیچ عکسی حتی عکس پیامبر(ص) در مسجد نصب شود، اگر می‌خواهیم تصویری از شهدا بزنیم، جای خاصی برای شهدا در مسجد درست کنیم و تصاویر شهدا را در آنجا قرار دهیم.
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 426839
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *