۰
خود مراقبتي اصل اول سلامت؛

خود مراقبتي؛ نخستين گام براي رسيدن به جامعه سالم/ توزیع بیش از يك هزار و 100 رسانه آموزشی در قالب طرح ملی خودمراقبتی در خاش

خود مراقبتي؛ نخستين گام براي رسيدن به جامعه سالم است و در واقع ۶۰درصد بیماری ها با انجام خود مراقبتی کاهش می یابد.
به گزارش تفتان ما، امروزه شــیوه زندگی ســالم عامل مهمی در تامین، حفظ و ارتقای ســلامتی محسوب می شود. برای اینکه از یك شیوه زندگی سالم برخوردار باشیم باید مهارت خودمراقبتی را یاد بگیریم.
 
ﻣﻬﻤﺘـﺮﯾﻦ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺧﻮدﻣﺮاﻗﺒﺘﯽ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐـﻪ افراد ﺗﺼـﻤﯿﻤﺎت درﺳـﺘﯽ درﺑـﺎره اﺳﺘﻔﺎده ﺻﺤﯿﺢ از ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻨﺎﺳـﺐ اﻧﺘﺨﺎب و اﺟﺮا ﮐﻨﻨﺪ.
 
ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﺧﻮد ﺑﻪ ﻃﻮر واﺿﺢ ﺑﻪ ﮐﺎرآﯾﯽ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﻓﺮد ﻣـﯽ اﻓﺰاﯾـﺪ و ﻧﺒﺎﯾـﺪ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﺑﺨﺶ ﻫﺎﯾﯽ از ﮐﺎر ﺳﻼﻣﺖ ﮐﻪ ﻫﯿﭽﮑﺲ دﯾﮕﺮ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ اﻧﺠﺎﻣﺶ ﻧـﺪارد ﯾـﺎ دوﻟـﺖ ﻧﻤـﯽ ﺗﻮاﻧـﺪ ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم آن ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﻨﺪ، ﻣﻄﺮح ﺷﻮد.
 
ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﺧـﻮد راﻫـﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺑـﻪ وﺳﯿﻠﻪ آن اﻓﺮاد ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ از ﺑﯿﻤﺎری و ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی ﮐﻨﻨﺪ و ﺳـﻼﻣﺖ ﺧـﻮدرا ارﺗﻘـﺎ ﺑﺨﺸﻨﺪ و ﯾﮑﯽ از ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ اﺻﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ آن روی رﻓﺘﺎر ﺳﺎﻟﻢ ﻣﺜﺒﺖ ﺗﺄﮐﯿـﺪ ﻣـﯽ ﺷـﻮد.

خودمراقبتی مزایای دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به تجدید انرژی، کاهش استرس، ایجاد احساس شادی ، آرامش و صلح، تقویت احساس سلامت و تندرستی جسم، افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس، شور و شوق زندگی و افزایش انگیزه موفقیت اشاره کرد.
 
 
* خودمراقبتی جسمی
خودمراقبتی جسمی که نیازمند زندگی سالم است، شامل: فعالیت‌ها، تمرینات ورزشی و خوردن غذاهای سالم می‌شود.
 
رژیم غذایی و ورزش نه تنها بر سلامت جسمی، بلکه تأثیر بسیار زیادی بر سلامت روحی و روانی انسان دارد.
 
* خودمراقبتی عاطفی و روانی
نیازهای عاطفی و روانی ما دربرگیرنده احساسی است که نسبت به خود و توانایی‌هایمان برای مدیریت احساسات و مقابله با مشکلات داریم.
 
داشتن سلامت روانی و عاطفی شامل وجود احساس رضایت، اعتماد به نفس کافی، صمیمیت، رغبت به زندگی شادی و نشاط و توانایی مقابله با استرس می‌شود.
 
* خودمراقبتی اجتماعی
داشتن فعالیت اجتماعی و حفظ روابط بین فردی می‌تواند به ما کمک کند تا سلامت جسمی و روحی خوبی داشته باشیم.

روابط و تعاملات اجتماعی ما با تقویت سیستم ایمنی بدن سبب حفاظت انسان در برابر بیماری‌ها می‌شود.
 
* خودمراقبتی معنوی
خودمراقبتی معنوی به ما کمک می‌کند به خدا نزدیک‌تر شویم و در سایه لطف و رحمتش با سهولت بیشتری با تمام فراز و نشیب‌های زندگی مقابله کنیم.
 
یاد خداست که به انسان آرامش می‌دهد و وقتی که معنای واقعی زندگی خود را درک کنیم، شفا آغاز می‌شود.
 
* اجراي طرح سفيران سلامت مي تواند زمينه ارتقاء سلامت در مدارس را فراهم كرد
رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: با اجراي طرح سفيران سلامت مي توان زمينه پيشرفت دانش آموزان و ارتقاء سلامت در مدارس را فراهم كرد.
 
* 60 درصد بيماريها با انجام خود مراقتبي كاهش مي يابد
منصور خاشي با بيان اينكه 60 درصد بيماريها با انجام خود مراقتبي كاهش مي يابد، افزود: برنامه ملی خودمراقبتی پنجمین برنامه طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت است که با هدف توانمندسازی عموم مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی های جزیی، مدیریت بیماریهای مزمن و حاد از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دفتر آموزش و ارتقای سلامت طراحی و به معاونت بهداشتی دانشگاه های سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ شده است.
 
وي با بيان اينكه تنها با خود مراقبتي و اصلاح سبك زندگي مي توان از بروز بسياري از بيماري ها  پيشگيري كرد، تصريح كرد: روزگاری مردم به علت ابتلا به بیماری های ساده ای چون اسهال از بین می رفتند که با پیشرفت فناوری ها و علم نوین پزشکی اکنون بیماری های غیر واگیر مزمن خطرناک چون دیابت، سرطان، فشارخون و... سلامت افراد را به مخاطره می اندازند.
 
وي خاطرنشان كرد: از جمله محور های اصلی اجرای این برنامه جذب و تربیت یک نفر از اعضای خانواده با حداقل 8 کلاس بعنوان سفیر سلامت به منظور انتقال بسته های آموزشی خودمراقبتی به اعضای خانواده، توانمندی افراد جهت مراقبت از سلامت خود، کاهش هزینه های درمان و افزایش رضایتمندی مردم از خدمات ارائه شده توسط پرسنل بهداشتی است.
 
خاشي با اشاره به نقش مادران با خود مراقبتي در خانواده و جامعه، گفت: نقش مادران نه تنها پذیرش مسئولیت مراقبت از سایر اعضای توانمند خانوادهاست، بلکه وظیفه آنان ترویج خود مراقبتی و تقویت مسئولیت پذیری سایر اعضای خانواده برای خود مراقبتی است.

وي با اشاره به جمعیت هدف مشمول اجرای این برنامه، اذعان كرد:‌ تمامی خانوارها، سازمان های دولتی، غیردولتی، شوراهای شهری، روستایی و شورایاری ها هدف این برنامه آموزش و ارتقای سلامت هستند.
 
* توزیع بیش از  يك هزار و 100 رسانه آموزشی در قالب طرح ملی خودمراقبتی در خاش
رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش با اشاره به عملکرد اجرایی در راستای برنامه ملی خودمراقبتی شهرستان خاش، اظهار كرد: پس از برگزاری جلسات توجیهی و کلاس های آموزشی جهت مسئولین، کارشناسان ستادی و  پزشکان و کاردانان مراکز سلامت جامعه شهری و روستایی و درخواست از آنان جهت برگزاری کلاس هایی بهمین منظور بر ای بهورزان مراکز و توزیع 200عدد پوستر، 400عدد پمفلت و بیش از 500عدد کتاب خودمراقبتی دانش آموز و خانواده مرکز بهداشت شهرستان تا ابتدای سال جاری موفق به جذب بیش از 1545سفیر سلامت شده است و با تلاش همکاران آموزش و ارتقای سلامت شهرستان در جهت برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد افزایش قابل توجهی در سال 95خواهیم بود.
 
وي در پايان از عموم مردم خواست جهت دریافت آموزش خودمراقبتی به مراکز سلامت جامعه شهری و روستایی مراجعه كنند.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما، پس بیایید برای مراقبت از خود و حفظ  سلامت و شادابی، کارهای روزمره کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم البته باید برنامه‌ریزی در این زمینه را فراموش نکنیم پس اگر خودمان را دوست داریم باید مراقب سلامتی خود باشیم.
 
انتهاي پيام/
دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 431228
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *