۰

بخش خصوصی در عرصه کشاورزی دچار «آلزایمر» شده و رفتار متناقض دارد/ متأسفانه هنوز برنامه‌ریزی صحیحی برای سرمایه‌گذاری در این عرصه نشده است

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: گرچه ما دانشگاهیان هم هدفمند کارنکرده‌ایم اما بخش خصوصی در عرصه کشاورزی هم آلزایمر دارد، درحالی‌که در عرصه‌ای اعلام آمادگی می‌کنند در زمان اجرای کار فردی را برای اجرای پروژه می‌فرستند که شرایط خاصی دارد و با شرایط قبلی اعلام‌شده متفاوت است.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، ناصر شاه نوشی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با پرستوها اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل شعار راهبردی است اما متأسفانه شعار در نظر گرفته در هرسال معمولاً  فروردین و اردیبهشت با همایش‌هایی دنبال می‌شود، سپس کارگروه و کمیته‌هایی را تشکیل می‌دهیم و تا به آبان که می‌رسد شعار سال به فراموشی سپرده می‌شود.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: واژه اقتصاد مقاومتی در ادبیات اقتصادی وجود ندارد و این ابتکار ما است که فی‌نفسه بسیار ارزشمند اما برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن می‌خواهد.
وی افزود: در بررسی نقش کشاورزی در اقتصاد اگرچه تعصبی ما به رشته خود نداریم اما واقعیت این است که به عرصه کشاورزی توجه نمی‌شود و در برنامه‌ریزی‌ها انعکاس این تفکر وجود دارد.
شاه نوشی ادامه داد: با توجه به اینکه تنها رشد مثبت اقتصادی در بخش کشاورزی است متأسفانه هنوز برنامه‌ریزی صحیحی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نشده است.
این استاد دانشگاه  عنوان داشت: باوجوداینکه وضعیت کشاورزی نیم‌بند ما دارای رشد است اما هنوز تمرکز بر روی سرمایه‌گذاری‌های نفتی است درحالی‌که به لحاظ پتروشیمی در مقابل عربستان صنعت ما ناچیز است.
وی بابیان اینکه کشاورزی در کشورهای اروپایی یارانه دریافت می‌کند که البته بااینکه در کشور ما جریان دارد متفاوت است، افزود: خوشبختانه امسال در برنامه‌های دولت از 80 برنامه 45 برنامه مربوط به کشاورزی است و اگر بخواهیم فرصت برای کارداریم.
شاه نوشی به توان‌بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که جایگاه بالایی در تولید شیر صرف‌نظر از میزان آلودگی، اضافه‌تولید مرغ گوشتی و نیرو انسانی خوب در بخش کشاورزی داریم بهترین فضای تحقق اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی برای این بخش است.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان داشت: یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی مبارزه با فربگی است، در جامعه هر فرد 5300 گالری مصرف می‌کند درحالی‌که مردان باید روزانه 3200 وزنان 2700 کالری مصرف کنند بنابراین به‌عنوان یکی از نمونه‌های علمی اقتصاد مقاومتی می‌تواند صرفه‌جویی موردتوجه باشد.
شاه نوشی افزود: اصلاح الگوی مصرف محصولات کشاورزی برای مثال شکر که واردات آن بسیار زیاد است و یا استفاده از مواد فیبری می‌تواند باسیاست گذاری‌های همراه بافرهنگ سازی به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک کند.
وی اذعان داشت: ما دانشگاهیان هم هدفمند کارنکرده‌ایم اما بخش خصوصی در عرصه کشاورزی هم آلزایمر دارد، درحالی‌که در عرصه‌ای اعلام آمادگی می‌کنند در زمان اجرای کار فردی را برای اجرای پروژه می‌فرستند که شرایط خاصی دارد و با شرایط قبلی اعلام‌شده متفاوت است.
این متخصص کشاورزی گفت: هر برنامه‌ریزی نیاز به اعتقاد دارد و راهکاری‌های اقتصادی در بخش کشاورزی به‌خوبی می‌تواند ارائه شود که در سایر دستگاه‌ها الگو باشد.
شاه نوشی در انتها بیان داشت: توجه به گونه‌های بومی و استفاده از درختان مثمر مدت زیادی موردتحقیق قرارگرفته است اما نظرات مختلفی در این زمینه ارائه‌شده که نیاز به مطالعه برای اجرا دارد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 432152
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *