۰
گزارش تفتان ما از بهشتي زيبا در دل كوير؛

روستاي اسماعيل آباد خاش؛ پایتخت "توت" و "سبزی" سيستان و بلوچستان + تصاوير

ظرفیت های گردشگری بكر و ديدني و درختان توت در كنار آلاچيق هاي بسيار زيبا، اوقات خوشی را برای شهروندان و هم استاني ها در روستاي اسماعيل آباد بخش مركزي خاش فراهم کرده و اين روستا به پايتخت توت و سبزي استان پهناور سيستان و بلوچستان معروف است.
به گزارش تفتان ما، بخش مرکزی شهرستان خاش  با يكصد هزار و 22 کیلومتر مربع وسعت به عنوان یکی از وسیع‌ترین و پرظرفیت‌ترین بخش ها در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.
 
روستای 'اسماعیل آباد' يكي از روستاهاي بخش مرکزی خاش است با جمعیت چهار هزار و 800 نفر بزرگترین روستای این شهرستان محسوب می شود که در سال 1335 با حفر قناتی توسط حاج علی اصغر معماران 'فردی یزدی و مقیم خاش' در فاصله 13 کیلومتری از مرکز شهرستان شکل گرفته است.
 

 
دهستان اسماعیل آباد متشکل از چندین روستا افزون بر 25 هزار نفر جمعیت دارد كه اين دهستان به پايتخت توت و سبزي استان سيستان و بلوچستان نيز معروف است.
 
* نظام برای اجرای طرح های هادی هزینه های زیادی کرده است
دهيار اسماعيل آباد بخش مركزي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: تاکنون نظام برای اجرای طرح های هادی روستایی، برق و آبرسانی، راهسازی، توسعه فعالیت های کشاورزی، آموزشی، خدمات و عمران روستایی هزینه های زیادی کرده است.
 
حافظ عبدالباسط ریگی تصريح كرد: با توجه به رشد جمعیت در دهستان اسماعیل آباد و افزایش آمار جمعیت در روستاهای تابعه آن خدمات دهی در قالب محدوده شهری به ساکنان منطقه به شدت احساس می شود.
 
وي بيان كرد: ساکنان این منطقه بیشتر به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستند، اما به فعالیت های ورزشی علاقه خاصی دارند، مردم دهستان با داشتن یک سرسرای ورزشی و 200 ورزشکار فعال همه ساله دو دوره بازی های منطقه ای فوتسال را برگزار می کنند.
 

 
 
ریگی خاطرنشان كرد: مردم منطقه محصولاتی مانند انواع سبزیجات، هویج، شلغم، چغندر، گندم، جو و ذرت را در زمین های کشاورزی خود تولید می کنند.
 
* روستاي اسماعيل آباد خاش پایتخت توت و سبزی است
وي اذعان كرد: حدود هزارو 500 نفر در روز طبیعت(13 فروردين 95) از روستای اسماعیل آباد پایتخت توت و سبزی استان بازدید کردند که 100 درصد در محل تفرجگاه توتستان دهیاری روستا استقرار یافتند.
 
دهيار اسماعيل آباد با بيان اينكه آمارگیران دهیاری، حدود 320 خودرو ورودی به این روستا را در ايام نوروز ثبت کردند، اظهار كرد: تفرجگاه توتستان اسماعيل آباد در سال گذشته از محل اعتبارات دهیاری احداث شد و مراحل نهایی و تکمیل آن از جمله سرویس های بهداشتی و تابلوهای راهنما نيز به اتمام رسيده است.
 
* رشد و توسعه، عمران و آبادنی روستایی عاملی مهم برای رونق اقتصاد جامعه است
بخشدار مرکزی خاش نيز به خبرنگار ما گفت: رشد و توسعه، عمران و آبادنی نقاط روستایی عاملی مهم برای رونق بخشیدن به اقتصاد و با نشاط کردن جامعه است.
 
مجتبی شجاعی با مهم برشمردن سرمایه گذاری در روستاها و کمک به رشد و آبادانی و رونق نقاط روستایی، بیان کرد: گسترده تر کردن چترهای خدمات در روستاها علاوه بر شتاب بخشیدن به توسعه همه جانبه جامعه سبب تقویت امید و نشاط در زندگی می شود.
 

 
وي گفت: با توجه به اینکه در هر روستا علاوه بر مشکل، توانمندی های زیادی وجود دارد، نظام با اختصاص اعتبار و اختیار لازم به دهیاران برای اجرای مناسب طرحها و برنامه های توسعه، به پویایی روستاها نیز توجه دارد.
 
شجاعی اظهار کرد: در بخش مرکزی خاش ظرفیتها و پتانسیل های بیشماری وجود دارد و ساکنان نقاط روستایی نیز به استفاده از خدمات و حمایتهای دولت نیازمند هستند.
 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 432581
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *