۰

۱۰ جرم اول کودکان و نوجوانان

فراوانی پرونده های قضایی تشکیل شده در حوزه کودکان و نوجوانان حاکی از این است که تخلفات راهنمایی و رانندگی، ضرب و جرح عمدی و سرقت، جرائم اول تا سوم ارتکابی کودکان و نوجوانان محسوب می شوند.
به گزارش سرویس خبری تفتان ما، «کودکان و نوجوانان» آینده سازان هر جامعه هستند، شعاری که هر دولتی که روی کار می آید و هر سازمان و نهادی در کشور بارها و بارها آن را اعلام کرده است. هرچند حوزه کودک و نوجوان متولی دقیق و مشخصی در کشور ندارد اما همه نهادهایی که به نوعی خود را در این حیطه متولی نامیده و در همایش ها داعیه حمایت از کودکان و نوجوان را دارند باید به تمامی آسیب هایی که این گروه را تهدید می کند،  توجه لازم را داشته باشند.یکی از آسیب هایی که ممکن است هر کودک و یا نوجوانی را تهدید کند ارتکاب جرم است. شاید در نگاه اول بسیاری از خانواده ها کودک و یا نوجوان خود را مبری از ارتکاب جرم بدانند اما فراوانی پرونده های تشکیل شده در مجامع قضایی حاکی از این است که ممکن است هر کودک و یا نوجوانی در معرض ارتکاب جرم باشد.
هر چند که ممکن است راز برخی از جرائم ارتکابی توسط کودکان و نوجوانان هیچ گاه برملا نشده و یا سالها بعد از وقوع جرم علنی شود اما آثار ارتکاب جرم از همان لحظات اولیه وقوع در کودک و یا نوجوانی که باید به آن لقب مجرم را داد، آشکار می شود و ممکن است سالها در فرد باقی مانده و یا حداقل ثانیه های طلایی دوران رشد وی را سیاه کند، به همین منظور توجه به زمینه های ارتکاب و وقوع جرم توسط کودکان و نوجوان بسیار حیاتی و اثر گذار است.
تا چند سال اخیر وقتی صحبت از کودکان و نوجوان مجرم در تهران می شد همه ذهن ها نا خودآگاه به سمت باندهای جرم و گروه های توزیع مواد مخدر می رفت اما فراوانی پرونده های تشکیل شده در مجامع قضایی شهید فهمیده(ویژه کودکان و نوجوانان ) حاکی از تغییر جهت جرائم این گروه سنی حساس است.
تخفات راهنمایی و رانندگی، در صدر جرائم
در همین راستا، قوام فروزان، سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بیشترین جرم رخ داده از سوی کودکان و نوجوان پیرامون، گفت: با توجه به فراوانی موضوعات پرونده های تشکیل شده در سال گذشته، متاسفانه باید گفت که جرائم مربوط به تخلفات راهنمایی و رانندگی اولین و بیشترین جرمی است که توسط گروه سنی موسوم به کودکان و نوجوانان به وقوع پیوسته است.
رئیس شعبه 79دادگاه تجدید نظر استان تهران، افزود: جرایم مربوط به تخلفات راهنمایی و رانندگی قابل پیشگیری هستند به همین منظور خانواده ها باید نسبت به این مسئله حساسیت کافی داشته باشند.
ضرب و جرح عمدی دیگر تنها مختص گروه بزرگسالان نیست چرا که طبق آمارها در سال گذشته، ضرب و جرح عمدی اولین و بیشترین جرم به وقوع پیوسته در میان بزرگسالان است، در همین خصوص، معاون قضایی رییس کل محاکم عمومی تهران، با اشاره به پرونده های تشکیل شده درخصوص ضرب و جرح عمدی، گفت: دومین جرمی که بیشترین فراوانی را در میان پرونده های تشکیل شده داشته است، مربوط به ضرب و جرح عمدی است.
سومین جرم کشور، مشترک در بین کودکان و بزرگسالان
گویا سرقت مستوجب تعزیر کوچک و بزرگ نمی شناسد، چرا که بر اساس اعلام سال گذشته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قصاییه این عنوان مجرمانه، سومین جرم در کشور است.
در همین زمینه وضعیت سرقت در میان کودکان و نوجوانان را جویا شدیم که فروزان گفت: سومین جرم با بیشترین فراوانی و پرونده تشکیل شده مربوط به سرقت مستوجب تعزیر است.
شرب خمر، پنجمین جرم کودکان و نوجوانان
سرپرست مجتمع قصایی شهید فهمیده تهران، در رابطه با چهارمین و بیشترین جرم رخ داده توسط کودکان و نوجوانان با استناد به آمار سال 94، گفت: ایراد صدمه بدنی غیر عمد (بر اساس تصادف) چهارمین و همچنین شرب خمر پنجمین جرم در بین 10جرم اول حوزه کودکان و نوجوانان است. توهین به اشخاص عادی نیز بااختلاف اندکی در همین رتبه جای دارد.
رتبه هفتم روابط نامشروع در بین 10جرم اول
فروزان، در پاسخ به این سوال که روابط نامشروع در رتبه چندم بیشترین جرائم است، اظهار داشت: تخریب، روابط نامشروع و تهدید، جرائمی هستند که به ترتیب بر حسب فراوانی و تعداد پرونده های تشکیل شده در مجتمع، در رتبه های ششم تا هشتم از بین 10 جرم اول هستند.
سرپرست مجتمع قضایی ویژه کودکان و نوجوانان تصریح کرد: ورود و اقامت غیرمجاز و همچنین حمل مشروبات الکلی نیز جرم های نهم و دهم هستند و مواد مخدر پس از این 10 جرم در سال گذشته در رتبه های بعدی قرار داشته است.
مقایسه آمارهای جرائم ارتکابی بزرگسالان و کودکان و نوجوانان حاکی از این است که دو عنوان مشترک «ضرب و جرح عمدی» و «سرقت مستوجب تعزیر» از جمله عناوین مجرمانه ای است که نیاز به یک برنامه ریزی دقیق، منظم و قابلیت اجرایی دارد با این تفاوت که این برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه کودکان و نوجوانان ویژه تر و سریع تر توسط نهادها و سازمان های فرهنگی آموزشی و اجرایی پایه گذاری و اجرا شود.
علاوه بر ضرورت سیاست گذاری صحیح توسط نهادهای متولی و افزایش آموزش های لازم در جامعه، خانواده ها نیز باید توجه ویژه به شرایط کودکان و نوجوانان خود داشته باشند. اگر چه تا همین چند سال پیش مواد مخدر در رتبه های بالای جرائم ارتکابی جای داشت اما با توجه به آمارها و وضعیت شرب خمر و همچنین  پایین آمدن سن استفاده از این مواد، خانواده ها بیش از هر نهادی می توانند پیشگیری لازم را در این خصوص داشته باشند.
منبع:مهر
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 432710
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *