۰

بهترین مسواک و خمیر دندان طبیعی/ راه‌های پیشگیری از بوی بد دهان/بایدها و نبایدهای مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری

مشاوران سلامت در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره راه‌های پیشگیری از بوی بد دهان، بهترین مسواک و خمیر دندان طبیعی و بایدها و نبایدهای مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری سخن گفتند.
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.
هموطنان می‌توانند هرگونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.
بهترین مسواک و خمیر دندان طبیعی
محمد دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با مزایای مسواک زدن با مسواک و خمیردندان طبیعی، اظهار داشت: استفاده از چوب مسواک برای تمیز کردن دندان‌ها نسبت به مسواک‌های غیرطبیعی بسیار مؤثر است و این مسواک که در عطاری‌ها نیز موجود بوده به دلیل داشتن فلوراید طبیعی و برم در جهت حفظ بهداشت دهان و دندان استفاده از آن توصیه می‌شود.
وی افزود: یک چوب مسواک را می‌توان حدود یک سال استفاده کرد و نحوه استفاده از این مسواک نیز در بسته‌هایی که در قالب آن چوب مسواک به فروش می‌رسد، ارائه شده است.
رئیس هیأت مدیره جامعه احیای طب ایرانیان گفت: چوب مسواک از درختی به نام اراک تهیه شده و مبدأ این چوب در منطقه از ایران بوده که به کشورهای دیگر صادر شده است.
متخصص علوم زیستی گیاهان دارویی و طب ایرانی، گفت: مسواک با چوب مسواک توسط پیامبر اکرم (ص) نیز تأکید شده و ایشان در مورد مسواک زدن فرمود‌ه‌اند« اگر بر ملت من این موضوع سخت نبود مسواک زدن را بر آنها واجب می‌کردم.»
دریایی ادامه داد: چوب مسواک نوع تقلبی آن به دلیل اینکه تهیه آن مقرون به صرفه نیست وجود ندارد و می‌توان برای مسواک زدن از این چوب استفاده کرد، همچنین بهترین خمیردندان مخلوط نمک سالم جهرم با عسل است.
متن کامل خبر
راه‌های پیشگیری از بوی بد دهان
محمدجواد اسلامی پور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: بوی بد دهان می‌تواند علل مختلفی از جمله عفونت لثه و دندان‌ها، سینوزیت، فساد محتوای معده، تجمع اخلاط نامناسب در معده، رفلکس معده به مری داشته باشد.
وی درباره روش‌های برطرف کردن بوی بد دهان گفت: اگر این بوی بد دهان مربوط به دهان و سینوس‌ها باشد علاوه بر انجام درمان‌های مناسب، اقدامات پیشگیری و درمان مؤثر نیز لازم است.
اسلامی پور ادامه داد: مخلوط سرکه و عسل برای برطرف کردن بوی بد دهان بسیار مؤثر است. برای این کار لازم است که این مخلوط را هفته‌ای یک الی 2 بار با انگشت بر روی دندان‌ها و لثه بمالید؛ این کار باعث سفید شدن دندان و همچنین به پاک‌سازی لثه‌ها کمک می‌کند.
این متخصص طب سنتی افزود: مالیدن مخلوط عسل و نمک مانع بروز زخم‌های دهانی و آفت می‌شود و دندان‌ها را سفید و محکم نگه می‌دارد.
وی با اشاره به تجمع اخلاط نامناسب در معده و ایجاد بوی بد دهان گفت: اگر اخلاط صفراوی باشد، علامت آن تلخی و بی‌اشتهایی است که شربت آب‌لیموی تازه، شربت زرشک طبیعی، سرکه‌انگبین، مصرف آبغوره و سماق، آلو، انار و به، در رژیم غذایی و پرهیز از غذاهای پرچرب و شیرین در برطرف کردن آن بسیار مؤثر است.
اسلامی پور گفت: اما این بوی بد به علت تجمع بلغم باشد، علامت آن سنگینی معده (دیرهضم شدن غذا) وعدم تشنگی و بوی بد دهان است که با غذا خوردن و شستن دهان برطرف نمی‌شود.
وی افزود: مصرف آب و عسل، مربای زنجبیل و خوراک بارهنگ نیز از روش‌های برطرف کردن این بلغم‌ها است. همچنین پرهیز از خوردن غذاهای چرب و سنگین و خمیری (آش رشته، ماکارونی، الویه  و ...) و مصرف نکردن آب و نوشیدنی‌های سرد از نیم ساعت قبل از غذا تا یک ساعت پس از غذا نیز از عوامل تأثیرگذار در کاهش و کنترل این بلفم ها است.
متن کامل خبر
بایدها و نبایدهای مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، مهرناز رادمهر گفت: زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی که در بدنشان ایجاد می‌شود،  دچار ورم لثه‌ها شده که بهداشت دهان مادر را با مشکل مواجه می‌کند.
وی افزود: بهترین روش برای مقابله با این نوع مشکلات، پیشگیری است، مادرانی که تصمیم به بچه دار شدن دارند حتما قبل از بارداری با پزشک متخصص مشورت کنند تا دچار مشکلات این چنینی نشوند.
 متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: اگر بعد از باردار شدن با مشکل دندان درد مواجه شدند بهترین زمان برای درمان آن سه ماهه دوم است.
رادمهر، با بیان این مطلب که اگر در سه ماهه اول و سوم با درد دندان مواجه شدید به هیچ وجه چای نگرانی نیست، گفت: در صورت وجود این مشکل و با مشورت دکتر خود و  دندانپزشک مورد معالجه قرار بگیرید.
وی تصریح کرد: متاسفانه در بین زنان این شایعه به وجود آمده که هرگز نباید در دوران بارداری به دندان پزشک مراجعه کرد، این درست نیست بلکه فقط باید دندانپزشک متوجه باشد که شما باردار هستید و از بی‌حسی‌هایی استفاده کند که برای مادر و جنین خطرناک نباشد.
متخصص زنان و زایمان ادامه داد: برای مثال آمپول‌های بی‌حسی که دندانپزشکان استفاده می‌کنند معمولا لیدوکائین است که دارای آدرنالین است و ممکن است بعد از تزریق باعث افت فشار شود و چون معمولا مادران باردار فشار پایینی دارند با مشکل مواجه می‌شوند؛ به همین دلیل از آمپول‌هایی  که آدرنالین نداشته باشد؛ مانند آمپول "سیتانست" استفاده می‌شود.
متن کامل خبر
انتهای پیام/
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 432922
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *