۰
گزارش تفتان ما از سنگرسازان بي سنگر به مناسبت سالروز تاسیس جهاد سازندگی ؛

جهاد سازندگی الگوی بی بدیل جهاد اقتصادی/ نقش مهم کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی

جهاد سازندگی یکی از بزرگترین نعمات و دستاوردهاي انقلاب اسلامي بود که جهادگران در آن درس تقوی و اخلاص، خدمت به مردم وساده زیستی، ایثار و فداکاری را آموختند و این آموزه‌های فرهنگ جهاد را شکل داد.
جهاد سازندگی الگوی بی بدیل جهاد اقتصادی/ نقش مهم کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی
به گزارش تفتان ما، 27 خرداد ماه سالروزفرمان تاریخی امام رحمت الله علیه مبنی بر تشکیل نهاد انقلابی جهادسازندگی است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به ضرورت انجام اقدامات وسیع وسریع در راستای محرومیت زدایی، توسعه و عمران مناطق محروم نهضتی همه جانبه برای مبارزه با فقر و آثار محرومیت برجا مانده از رژیم گذشته به وجود آمد.
 
روستائیان ایران تا پیش از انقلاب در اثر کم توجهی هدف آزارهای اجتماعی واقتصادی فراوانی قرار گرفته بودند. ستم خان ها و کدخداها براین اقشار ضعیف خاطرات و زخم های بدی را بر ذهن و جان این عزیزان گذاشته بود.
 
نظام اقتصادی رژیم پهلوی رویکردی به فرهنگ شهرنشینی و رواج صنایع مونتاژ داشت و نظام سنتی  مبتنی بر کشاورزی در جامعه مان جایگاهی نداشت. کم توجهی به روستاها و مولدین کشاورزی در ابعاد مختلف و محرومیت روستاییان از امکانات رفاهی انگیزه سکونت و تولید در روستا را از بین برده بود.
 
با پیروزی انقلاب ضرورت بازسازی روستاها و احیای کشاورزی بعنوان نخستین گام در دستیابی به آرمانها و اهداف انقلاب مورد توجه اساسی قرار گرفت.
 
در این راستا به پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاه تهران گروه های ده نفره دانشجویی در اوایل انقلاب برای کمک به رفع مشکلات به مناطق دور افتاده و محروم کردستان و سیستان و بلوچستان و ساير مناطق نیازمند کمک تشکیل شد.
 

 
پس از اعزام این گروه ها نتایج موثر طرح ملموس شد و در نتیجه لزوم ایجاد نهضتی در این خصوص لمس شد و این ایده در اردیبهشت 1358 در دانشگاه های کشور مورد نظرخواهی شد که مورد استقبال و موافقت قرار گرفت و طرح تشکیل نهضتی در این راستا مدون شد و این ایده توسط شهید بهشتی به استحضار حضرت امام خمینی (ره) رسید که امام راحل مهلتی یک ماهه برای تشکیل این نهضت مقرر فرمودند.
 
با پیام تاریخی امام در 26 خرداد سرانجام در تاریخ27 خرداد 1358 چهارماه بعد از پیروزی انقلاب ارگانی برای رسیدگی و رفع محرومیت ها تشکیل شد. حضرت امام خمینی (ره) از مسئولان خواستند تا با اختصاص امکانات موجود و بهره گیری از نیروهای داوطلب مردمی جهاد سازندگی  تشکیل شد و با ابلاغ این فرمان نهاد نوپا و مردمی  جهاد سازندگی از همان ابتدا توانست خیل عظیمی از نیروهای متخصص و دلسوزمتعهد را به سوی خود جلب كنند.
 
ابلاغ پیام امام خمینی (ره) و اقدامات جهادگران در روستاها و نقاط محروم کشور انگیزه های فراوانی در زمینه حضور محرومین  و مشارکت آنان در صحنه های انقلاب رقم زد چون رویکرد جهاد سازندگی در صحنه های مختلف اقتصادی و اجتماعی مشارکت فعال وموثر بود.
تلاش  های مستمر و بی وقفه جهادگران در زمینه کمک به اقشار محروم و رفع محرومیت ها در مدت بسیار کمی این نهاد را به مجموعه ای کارساز وکا رآمد و پرتوان تبدیل کرد.
 
جهاد سازندگی نهادی که نطفه اش در انقلاب بسته شد در بستر انقلاب رشد کرد وهمراه با نهال نوخاسته انقلاب به ثمر رسید . حدیث جهاد حدیث انقلاب است وکارنامه سراسر جهاد وشهادت آن نشانه ازایثار جهاد گران را دارد. دستان پرتوان جهاد گران بذر انقلاب را در دل محرومترین ومستضعف ترین اقشار جامعه کاشت.
 

 
جهادگران گمنام و بی نشان در عرصه تولید با شروع جنگ تحمیلی مخلصانه و شجاعانه در جبهه های حق علیه باطل به یاری رزمندگان اسلام رفتند و در این صحنه نیز حتی از ایثار جان دریغ نورزیدند و خود را فدای مکتب و رهبر خویش نمودند و از سوی بنیان گزار انقلاب سنگر سازان بی سنگر لقب گرفتند.
 
ویژگی های این نهاد مردمی را می توان در سادگی و بی آلایشی در خدمت رسانی و توانایی پذیرش ماموریت بر مبنای ضرورت های انقلاب اسلامی و اولویت در خدمت رسانی به محرومین وتلاش درجهت حفظ شعایر وارزش های انقلاب اسلامی، ایثار واز خود گذشتگی خلاصه کرد.
 
کلمه جهاد و جهاد گران و جهاد سازندگی در کلام امام رحمت الله علیه همیشه ویژگی خاصی داشت. بفرموده رهبر کبیر انقلاب این فرزندان انقلابی با خستگی ناپذیری بهترین وبیشترین کارها را در بدترین اوضاع انجام می دهند و با ایثار و فدای جان خویش در راه خدمت پیش رفته و بذر انقلاب را در دل محرومین می کارند و ازمجاهدت این عزیزان بود که نهال انقلاب در دورترین و محرومترین نقاط کشور به رشد و ثمر رسید و اقداماتشان باعث تسریع در اهداف انقلاب شد.
خدمات چشمگیر این نهاد در زمینه عمران وآبادانی و سازندگی موجب شد تا مجلس شورای اسلامی در سال 1362 قانون تشکیل وزارت جهاد سازندگی را مصوب و با رشد وتعالی این نهاد انقلابی در سال 1379 طرح ادغام دو وزارت خانه جهاد سازندگی و کشاورزی و اهداف و وظایف آنها به منظور تجمیع وظایف و اصلاح ساختار بخشی از تشکیلات دولت در دستور کار مجلس قرار گرفت و سرانجام کلیه وظایف  مربوط به بخش های مختلف در وزارت خانه واحدی با عنوان جهاد کشاورزی به اجرا در آمد و در مجموعه جدید نیز فرهنگ جهاد و جهادی موجبات رشد و توسعه و استقلال میهن عزیزمان را با تکیه برروحیات جهادی توانایی ها و تخصص نیروهای مخلص و مومن و تلاش گر جهاد کشاورزی فراهم نموده است.
 
رشد خودباوری و تلاش این مجموعه افتخارات زیادی را نصیب میهن عزیزمان كرده و امروزه اتکای مان به تولیدات دامی و زراعی و باغی و آبزیان و طیور داخل کشور نشانی بر این ادعاست که مجموعه جهاد کشاورزی در اجرای فرامین مقام معظم رهبری بازوی توانمندی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی است.
 
——————————-
گزارش از یحیی هاشم زهی؛ کارشناس جهاد کشاورزی و عضو شورای اسلامی شهر خاش ——————————-
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 433299
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *