۰
گزارش تفتان ما از نابودی گسترده نخل‌ها در دهستان كارواندر؛

سرمایه نخل کاران دهستان كارواندر خاش بر اثر بي احتياطي خاكستر شد/ آتش‌سوزی نخل‌های كارواندر عمدی نبود

بخشی عظيمي از نخلستانهای روستای گردشگری کارواندر شهرستان خاش براثر بي احتياطي تعدادي رهگذر در آتش سوخت و خاكستر شد.
سرمایه نخل کاران دهستان كارواندر خاش بر اثر بي احتياطي خاكستر شد/ آتش‌سوزی نخل‌های كارواندر عمدی نبود
به گزارش تفتان ما، ایران با تولید سالانه یک میلیون تن خرما در رتبه سوم جهان پس از مصر و عربستان قرار دارد و این میزان تولید در ۱۰ سال اخیر ثابت مانده است. قیمت پایین خرما، هزینه‌های دستمزد و گرده‌افشانی و حمایت نکردن دولت از باغداران، رغبتی برای افزایش تولید خرما در نخلداران ایجاد نمی‌کند. با ادامه این روند، به‌زودی ایران، کشوری که تا چندی پیش رتبه نخست تولید خرمای جهان را بر عهده داشت، جایگاه سوم را نیز به امارات خواهد داد و در پله چهارم خواهد ایستاد.
 
شهرستان خاش با سطح زير كشت بيش از 4 هزار هكتار از زمينهاي خرما در روستاي كارواندر، منطقه مرزي روتك و بخش ايرندگان شهرستان خاش، یکی از شهرهای بزرگ تولید رطب و خرما در استان تبدیل شده که با وجود خشکسالی های اخیر و بحران آب در این شهرستان مقدار زيادي از زمینهای زیر کشت درخت نخل از بین رفته است.
 
با این وجود بیشترین درختهای نخل این شهرستان در مناطق و دشتهایی قرار گرفته است که امروزه به دلیل خشکسالی و بحران آب، سطح سفره های زیرزمینی به پائین ترین حد ممکن برسد و درختان نتوانند تغذیه و آب کافی را داشته باشند. این عامل سبب به وجود آمدن فرسایش خاک و ایجاد فروچاله های زیاد در این دشتها شده تا درختان نخل که میوه آن به طلای زرد استان معروف بود کم کم از بین برود و این مناطق به گورستانی از نخل تبدیل شود و يا با كوچكترين حريقي دچار آتش شود.
 
* وقوع آتش سوزی در نخلستان های دهستان كارواندر بخش مركزي خاش
دهيار كارواندر بخش مركزي خاش در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: آتش سوزی نخلستان هاي كارواندر بخش مركزي خاش براثر بي احتياطي تعدادي از افراد رخ داده است.
 
نادر ابراهيمي با بيان اينكه در اين آتش سوزي بخش زيادي از نخلستان ها سوخته است، گفت: این نخلستان ها كمتر از دو ساعت و و پس از حضور بنده در صحنه و اطلاع به بخشداری مرکزی و اعزام فوری خودروی آتش نشانی از فاصله 60 کیلومتری از شهر خاش و مساعدت شهرداری در این اعزام مهار شد.
 
وي هرس نشدن درختان نخل و علف‌های هرز خشکیده را از عوامل بيشتر شدن حجم آتش‌سوزی عنوان كرد و افزود: وزش باد و گرمای هوا در شعله ور شدن و گسترش آن تاثیر زیادی داشته و حریق و آتش‌سوزی در اين منطقه به دلیل عدم استقرار ایستگاه آتش‌نشانی به‌عنوان یک معضل و یک آسیب جدی مطرح است.
 
دهيار كارواندر تصريح كرد: گر چه آتش‌نشانان پر تلاش از شهر خاش خدمات مطلوب و شایسته‌ای را انجام داده و همچنان پای کار و آماده هستند، اما اختصاص خودرو و امکانات لازم برای خاموش کردن حریق در مواقع بحرانی ضروری است.
 

 
وی با اشاره به شایعات مطرح‌شده در شبکه‌های مجازی و اجتماعي، تأکید کرد: اظهارنظرهایی مبنی بر عمدی بودن آتش‌سوزی مطرح‌شده است که این اخبار را قویاً تکذیب می‌کنم.
 
ابراهيمي با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی صحیح، افزود: از مردم و كاربران شبكه هاي اجتماعي انتظار داریم چنین مواردی را از نزدیک مشاهده کنند و سپس خبرها را به‌صورت مطلوب انعکاس دهند.
 
وی عنوان کرد: انعکاس نامطلوب چنین اخباری ممکن است مشکلات امنیتی ایجاد کند و این تصور ایجاد شود که نخل های سالم دچار آتش‌سوزی شده‌ است.
 
ابراهيمي با بيان اينكه با توجه به حجم وسیعی از آتش نمی توان به درستی برآورد کرد که چه میزان از باغات خسارت دیدند، خاطرنشان كرد: در آتش‌سوزی نخلستان هاي كارواندر نیروهای مردمی با امکاناتی محدود وارد عرصه شدند و تلاش کردند که آتش را خاموش کنند.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما، مهم‌ترین محصول کشاورزی منطقه كارواندر خاش خرما است و نخلستان‌های وسیع همواره در این منطقه از دیرباز به عنوان یک اهرم مهم در تقویت اقتصادی خانوارها به شمار می‌رفته و می‌رود.
 
روستاي كارواندر قطب گردشگری بخش مركزي خاش است و گردشگران زیاد این منطقه به علت عدم امکانات کافی برای اسکان به باغات و نخلستان میروند و علت عمده آتش سوزی هم آتش روشن کردن مسافران برای پخت و پز است.
 

انتهاي پيام/
شنبه ۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 433654
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *