۰
مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان:

قلعه بمپور در یک قدمی ثبت جهانی قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: پایگاه فرهنگی بمپور به منظور کاوش، انجام مطالعات گسترده فرهنگی و بازسازی و ترمیم قلعه بمپور با هدف ثبت جهانی آن در یونسکو راه‌اندازی شد.
قلعه بمپور در یک قدمی ثبت جهانی قرار گرفت
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، کامبیز مشتاق‌گوهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایرانشهر اظهار کرد: امروز پس از گذشت یکسال پایگاه فرهنگی بمپور به منظور کاوش محیط فنی، باستان شناسی و مطالعات گسترده فرهنگی و بازسازی و ترمیم قلعه بمپور در راستای ثبت جهانی این اثر با ارزش در یونسکو راه‌اندازی شد.
وی افزود: با مکاتبات و گزارشات انجام شده با کارشناسان و مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، به زودی تیم مجرب و حرفه‎ای یکی از دانشگاه‎های معتبر باستان شناسی جهان برای انجام کاوش، تحقیق قلعه بمپور و ایجاد یک مرکز دانشگاهی و یک دبیرستان در رشته باستان شناسی به منطقه اعزام خواهند شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: این تیم به منظور تربیت نیروی انسانی و کارشناسان مجرب و حرفه‎ای و انجام مطالعات گسترده، کاوش، حفاری و تحقیقات و آزمایش‌های لازم بر روی قلعه بمپور و بقیه نقاط تاریخی و باارزش استان به منطقه اعزام می‌شوند.
وی ادامه داد: در استان ما دو اثر فاخر تاریخی ثبت جهانی شده و همچنین قرار است هفته آینده کویر لوت نصرت آباد زاهدان به عنوان نخستین منطقه طبیعی ایران ثبت جهانی یونسکو شود.
مشتاق‌گوهری ضمن دعوت از تمامی فرهنگیان، فرهیختگان، مسئولین و مردم برای همکاری لازم با میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در راستای ثبت جهانی قلعه بمپور، گفت: چهار نقطه بزمان، دلگان، دامن و بمپور در منطقه دارای مکان‌های تاریخی با ارزش و فاخر هستند که می‌توان با انجام کاوش و مطالعات لازم آنها را به عنوان یک اثر بی نظیر تاریخی ثبت جهانی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: در نخستین قدم قرار است قلعه بمپور ثبت جهانی شود و بعد از آن امیدواریم مکان‌های تاریخی متعددی که در کل استان داریم با انجام کاوش و مطالعات گسترده و آزمایش‌های فنی لازم ثبت جهانی یونسکو شوند.
وی از دانشگاه هنر زاهدان به عنوان یک مشاور خوب در این زمینه یاد کرد و گفت: چهار پایگاه فرهنگی در استان برای انجام اقدامات لازم وجود دارد که امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات بزرگ و مهم در زمینه میراث فرهنگی باشیم.

گفتنی است، محسن کیهان‎پور به عنوان نخستین مدیر پایگاه فرهنگی بمپور معرفی شده است.
به گزارش فارس، قلعه بمپور در جنوب سیستان و بلوچستان و در 22 کیلومتری شهرستان ایرانشهر و در بخش بمپور واقع شده است که با انجام حفاری‎ها، کاوش‎ها ، مطالعات کارشناسان و باستان در بیش از یک دهه اخیر و پیدا شدن آثار متعدد تاریخی قدمت آن حدودا به 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده شده است.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 433725
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *