۰
گزارش تفتان ما از وقتي كه چرخ زندگي جوانان نمي چرخد؛

سایه شوم فقر و بيكاري بر زندگی مردم سيستان و بلوچستان/ دستان خالی جوانان استان به دنبال کلید قفل بیکاری

فقر و بيكاري بر زندگی مردم سيستان و بلوچستان سايه انداخته و مسئولان دولت روحاني براي اشتغال و رفع اين محروميت هيچ اقدامي نمي كنند در صورتي كه در اين استان با پتانسیل های بالقوه قوی به راحتی می توان نرخ بیکاری را کاهش داد و جوانان ما به آن مرحله از زندگی برسند که شان آنان خواهد بود و هر روز شاهد طلاق و جدایی کانون گرم خانواده در اين استان نباشیم .
سایه شوم فقر و  بيكاري بر زندگی مردم سيستان و بلوچستان/ دستان خالی جوانان استان به دنبال کلید قفل بیکاری
به گزارش تفتان ما، فقر که نمودی از توسعه نیافتگی در جوامع بشری تلقی می شود مشکلات عدیده ای در ابعاد گوناگون برای انسانها خصوصا مردم استان سیستان و بلوچستان به همراه دارد.
 
بر اساس آمارها عدم توسعه یافتگی  سبب شده تا بالای 70 درصد مردم این استان در زیر خط فقر زندگی کنند.
 
شکاف عمیق طبقاتی، افزایش هزینه های زندگی جاری سبب شده مردم فقیر استان کمتر استطاعت خرید اجناس مورد نیاز را داشته باشند.
 
قشر آسیب پذیر جامعه که قدرت خرید کمتری دارند در فقر مطلق زندگی می کنند، سطح زندگی برخی از مردم استان بگونه ای است که به نیاز های اساسی و ابتدایی زندگی همچون آب پاکیزه، تغذیه مناسب، خدمات بهداشتی و آموزشی دسترسی ندارند.
 
درحال حاضر یکی از بزرگترین معضلاتی که دامنگیر مردم استان شده،  فقر مالی است که از مهمترین شاخص های فقر مالی می توان به بیکاری اشاره كرد.
 

 
بیکاری سبب شده تا بسیاری از جوانان برای امرار معاش به سوی شغلهای کاذب و خطر آفرین سوق پیدا کنند که این مسئله خود به تنهایی امنیت منطقه را متشنج می کند.
 
اما بهبود فرصت های شغلی مناسب و جدید همچون ساخت کارخانجات، ایجاد  بنگاه های زود بازده کوچک، توسعه شهرک های صنعتی و تشویق افراد سرمایه دار و به اصطلاح لجستیک به سرمایه گذاری در بخش خصوصی و رفع نیاز قشر کم در آمد جامعه با مقوله بیکاری در عمل مبارزه کرد.
 
امنیت پایدار به وسیله توسعه پایدار ایجاد می شود که توسعه پایدار در یک جامعه محقق نمی شود مگر با مبارزه با بیکاری و فقر در آن جامعه.
 
از آنجائی‏که شهرستان خاش یکی از سالم‏ترین شهرهای استان به شمار رفته است متاسفانه جوانانی، حداقل در اثر یکی از این پدیده‏ها یعنی بیکاری و ناامیدی به دام اعتیاد و امثال آن افتاده ‏اند با به وجود آمدن این پدیده عوارض بسیار ناگواری برای جوانان ما نیز به وجود آمده است و بدون تردید تأثیر این عوارض تنها برای آن جوانان بیکار و خانواده‏ های آنان نیست و به طور کلی شامل همه اعضای جامعه نیز می شود.
 
از طرف دیگر جوانان این شهرستان چشم امید به بازگشایی مرز روتك فر را به جهت بوجود آمدن روابط خاص با كشورهاي همسايه از نظر اقتصادی بسته اند؛ علي اي حال حداقل امید این جوانان نیز سلب شده است.
 
* آمار پارادوكس و متناقض از نرخ بیکاری در سيستان و بلوچستان
بدون شک همانگونه که رسانه های استان هم در سری گزارش های خود به عدم اطلاع رسانی دقیق از سوی مسئولان استان در رابطه با آمار دقیق میزان بیکاری صحه گذاشته اند لذا این شرایط باعث شده تا این ميزان در استان به آمار رسمی و غیررسمی بسنده شود.
 

 
در حال حاضر بر پایه آمار منابع رسمی اکنون آمار بیکاری در استان سيستان و بلوچستان در حدود 40 درصد است در حالی که منابع غیر رسمی این آمار را خيلي بيشتر اعلام می کنند اما آنچه که از شواهد و وضعیت موجود در استان پیدا است این آمار رسمی سنخیتی با شرایط استان ندارد.
 
* آمار بیکاری فدای سیاسی کاری مسئولان
در واقع آمار بیکاری فدای سیاسی کاری مسئولان شده است و طفره رفتن از نشست های خبری مسئولان ذیربط مهر تأییدی بر این ادعا است.
 
حتی طی هفته گذشته دو اظهارنظر رسمی در خصوص دو آمار مهم اقتصادی کشور مطرح شد که شائبه سیاسی شدن مرکز آمار ایران به‌ویژه رئیس این مرکز یعنی عادل آذر را تشدید کرده است.
 
حسن روحانی رئیس جمهور هفته گذشته در جمعی رسماً اعلام کرد که در این دولت طی سه سال گذشته یک میلیون و 340 هزار اشتغال خالص ایجاد شده است که با آمارهای رسمی مرکز آمار ایران تناقض آشکار داشت ولی متأسفانه رئیس مرکز آمار ایران هیچ واکنشی در خصوص تحریف آمار رسمی کشور نداشته و چه‌بسا آمار غلط نقل‌قول شده از سوی رئیس جمهوری هم توسط مسئولان مرکز آمار ایران به وی منتقل شده باشد.
 

 
در حالی رئیس جمهور اعلام کرده، طی سه سال گذشته یک میلیون و 340 هزار اشتغال خالص ایجاد شده است، که گزارش رسمی مرکز آمار ایران می‌گوید، طی این مدت 615 هزار و 107 نفر از جمعیت شاغل کشور کم شد و 323 هزار و 409 نفر هم به جمعیت بیکار کشور افزوده شده است
 
* اکثریت جوانان سيستان و بلوچستان اعم از تحصیلکرده و غیر تحصیل کرده بیکار هستند
نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: آماردقیقی از افراد بیکارنداریم اما اکثریت جوانان استان اعم از تحصیلکرده و غیر تحصیل کرده استان، بیکار هستند و کمبود مراکز صنعتی ، کارخانجات و شرایط اقلیمی، معضل بیکاری را در استان تشدید کرده است و وظیفه تمام مسئولان، علما، معتمدین و نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی است که قدمی برای حل این معضل پیداکنند.
 
علي كرد گفت: موضوع افزایش آمار بیکاری در  کمیسون های مختلف مجلس مطرح شده است تا قوانینی برای حل این مشکل وضع شود و کارشناسان و نخبگان به دنبال ارائه ایده هایی برای حل این مشکل در شهرهای کوچک و بزرگ و حتی روستاها هستند.
 

 
وي با اشاره به وجود ظرفیت های منحصربفرد در استان، اظهار کرد: رونق صنعت گردشگری استان می تواند کمک شایانی به رفع مشکل بیکاری کند، معرفی آثار تاریخی مانند  شهر سوخته، قلعه ها، آثار تاریخی و صنایع دستی، ایجاد امکانات بیشتر در مناطق تفریحی و گردشگری برای جذب توریست می تواند کمک شایانی به توسعه صنعت توریسم استان کرده و گامی مثبت در جهت کاهش آمار بیکاری باشد.
 
 

 
——————————-
گزارش از شعيب جمالزهي
——————————-
انتهاي پيام/
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 434116
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *