۰
عضو بسیج جامعه پزشکی خبر داد

چاپ مقاله سه محقق ایرانی در یکی از معتبرترین ژورنال‌های سازمان بهداشت جهانی

عضو بسیج جامعه پزشکی از چاپ مقاله سه محقق ایرانی در یکی از معتبرترین ژورنال‌های سازمان بهداشت جهانی خبر داد.
چاپ مقاله سه محقق ایرانی در یکی از معتبرترین ژورنال‌های سازمان بهداشت جهانی
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، خلیل علی محمد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با اشاره به چاپ مقاله سه محقق ایرانی در یکی از معتبرترین ژورنال‌های سازمان بهداشت جهانی اظهارداشت: مقاله ای تحت عنوان« Evaluation of factors associated with failure of tuberculosis treatment under DOTS in northern Islamic Republic of Iran»، مستخرج از پایان نامه دانشجو درسا مقصودلو با عنوان عوامل مرتبط با شکست درمان سل در استراتژی DOTS (درمان کوتاه مدت تحت نظارت مستقیم) در مجلد 22، شماره 2 و سال 2016 در Eastern   Mediterranean Health Journal  انتشار یافت.
وی افزود:  این مقاله  در پایگاه‌های استناد   MEDLINE  و Scopus و Web of knowledge و ISI نمایه می‌شود و خلاصه ی آن به سه زبان انگلیسی، فرانسه و عربی در دسترس پژوهشگران و صاحب نظران قرار می گیرد.
 عضو بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: 20 سال پیش که روش DOTS در درمان بیماری سل برای اولین بار در ایران و زیر نظر استاد دکتر علی اکبر ولایتی در بیمارستان مسیح دانشوری و شبکه بهداشتی و درمانی ورامین به صورت آزمایشی استقرار یافت، خلیل علی محمدزاده  و همکارانش در مقاله ای با عنوان «اپیدمیولوژی افراد مورد تماس با بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت شهرستان ورامین طی نیمه دوم سال 1375»و با ترتیب نویسندگان زهره امین زاده، رحیم تقی زاده اصل و سایرین، گزارش پژوهش های خود را در فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهنده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چاپ رساندند و در همان سال در کنگره جهانی  با موضوع مبارزه با سل که در ایران برگزار می شد، سخنرانی ارائه کردند.
 محمدزاده گفت:  DOTS خط مشی سازمان بهداشت جهانی برای درمان بیماری سل است که شامل یک ساختار مؤثر برای تشخیص (اسمیر خلط مستقیم) و درمان (دارویی کوتاه مدت) است. این راهکار در اغلب کشورهای جهان در حال اجراست و نتایج بسیار خوبی در افزایش بیماریابی و درمان موفقیت آمیز بیماران داشته است.
وی خاطر نشان کرد: در کشور ما نیز DOTS از چندین سال قبل در سیستم بهداشتی درمانی کشور برای بیماران مسلول اجرا می شود همچنین در هر شهرستان یک مرکز مبارزه با سل هدایت فعالیت ها را به عهده دارد. در روش DOTS، وقتی بیمار با وجود باسیل در نمونه خلط شناخته شد، کارکنان بهداشتی در تمام مدت درمان (شش ماه)، ضمن دادن دارو به بیمار، خوردن آن را مشاهده و ثبت می کنند.
عضو بسیج جامعه پزشکی اضافه کرد: این روش کنترلی، موثرترین استراتژی شناخته شده در درمان بیماری سل است، چراکه DOTS  حتی در فقیرترین کشورها تا 95 درصد موفقیت درمان را بالا می برد و به دلیل درمان افراد آلوده از پیدایش موارد جدید جلوگیری کرده و از بروز سل مقاوم به درمان به واسطه اطمینان از تکمیل درمان بیماران جلوگیری می کند. هزینه درمان به روش DOTS بسیار پایین است و بانک جهانی این روش را به صرفه ترین روش درمان در تمامی مداخلات درمانی اعلام کرده است. به دلیل اجرای DOTS در مقیاس جهانی، میلیون‌ها نفر از بیماران در سراسر دنیا این درمان موثر را دریافت می کنند.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 434143
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *