۰
گزارش تفتان ما از کسب رزق حلال با طعم ماهی؛

وقتي اقتصاد مقاومتی درون آب معنا مي شود!/ درآمد ميليوني كارآفرين خاشي از يك استخر ۱۵۰ متري

ابراهيم مارندگاني کارآفرین در زمینه پرورش ماهی است، که در چندسال گذشته سعی کرده با تلاش و پشتکار برای خود و اطرافیان اشتغالی مناسب ایجاد کند و توانسته اقتصاد مقاومتي و رسيدن به خودكفايي را به معناي واقعي در عمل نشان دهد.
وقتي اقتصاد مقاومتی درون آب معنا مي شود!/ درآمد ميليوني كارآفرين خاشي از يك استخر ۱۵۰ متري
به گزارش تفتان ما، اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که قطعاً باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی ومدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.
 
در این میان پرورش ماهی گامی بزرگ در تحقق اقتصاد مقاومتی به محسوب مي شود؛ زيرا پرورش آبزیان می تواند با فراهم کردن بستری از اشتغال در شهرها و روستاها،  چرخ تولید کشور را به چرخش درآورد و در سالی که رهبر معظم انقلاب، سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری فرموده اند گام برداشتن در چنین عرصه ای دور از انتظار نخواهد بود فقط مقداری همت لازم دارد برای بی‌اثر کردن تحریم ها و فشارهای خارجی .
 
در حدود 20 درصد از پروتئين هاي حيواني ضروري بدن انسان از ماهي تامين مي شود و حدود يك سوم مردم جهان بيشترين پروتئين را از خوراك ماهي به دست مي آورند.
 
ماهی های گرم آبی یکی از مهمترین منابع تأمین پروتئین است و  سالانه حدود 140 هزار تن ماهی گرمابی در ایران تولید می‌شود. سرانه مصرف ماهی در کشور حدود 8 کیلوگرم است که یک سوم متوسط سرانه جهانی آن است.
 

 
ماهی کپور به دلیل ارزش غذایی بالا و نیز برخورداری از بازار صادراتی مناسب از جمله عرصه هایی است که از منظر اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی موضوعیت دارد. در این زمینه با یکی از تولید کنندگان موفق ماهی کپور در کشور گفت و گو کردیم.
 
اما توليد هميشه كاري سخت و ريسك پذير است، به خصوص اگر در توليد با موجودات زنده مانند ماهي و مرغ سركار داشته باشيم، چرا كه هميشه اين موجودات در معرض خطر ابتلا به بيماري هستند و براثر يك اتفاق ساده كل سرمايه از بين برود.
 
ولي در اين بين افراد سخت كوش و پرتلاشي هستند كه عليرغم تمام سختي ها قدم در عرصه توليد ميگذارند و این سختی‌ها با اشتغال و خودکفایی محقق می‌شود که یک كارآفرين خاشي با ایجاد یک مزرعه پرورش ماهی در بخش ايرندگان اين شهرستان اقتصاد مقاومتی را معنا کرده و توانست با تلاش و پشتكار براي و دیگران کارآفرینی کند.
 
* از يك استخر 150 متري؛ 300 كيلو ماهي برداشت مي كنم
ابراهيم مارندگاني يكي از كارآفرين موفق خاشي در عرصه توليد ماهي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد:  با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، با مبلغ 50 ميليون ريال يك استخر 150 متري توليد ماهي را در بخش ايرندگان ايجاد كردم.
 
وي تصريح كرد: در فصل برداشت ماهي امسال از اين استخر 300 كيلو انواع ماهي كپور، آمور، فيتو فاك و قزل آلا برداشت كرده ام.
 
مارندگاني گفت: با ایجاد استخر دو منظوره در کنار مزارع کشاورزی هم نسبت به پرورش ماهی اقدام و هم ذخیره آب جهت استفاده در زمین های کشاورزی را فراهم كرده ام.
 

 
وي با بيان اينكه مدت 5 سال است كه به همراه 6 فرزندم در اين مزرعه كار ميكنيم، خاطرنشان كرد: براي ساير دوستانم نيز اشتغالزايي كرده ام و در اين مزرعه مشغول به كار هستند.
 
مارندگاني اذعان كرد: در مدت 8 تا 9 ماه دوره زمانی توليد يك ماهي است كه در  این مدت،  وزنشان 350 تا 400 گرم می‌شود و توليد ماهي سود خوبي در بازار دارد.
 
اين كارآفرين خاشي تصريح كرد: آموزش‌ها و مهارت لازم را برای پرورش ماهی از طریق دوره های آموزشی یا با حضور در کارگاه های آموزشی شيلات شهرستان خاش فراگرفتم.
 

 
وی گفت: در هر محیط پرورشی ماهیان برای رشد بهتر باید قابلیت زیست در شرایط اقلیمی مورد نظر را داشته باشند و در برابر بیماری ها نیز مقاوم باشند، در این خصوص با کمک کارشناسان شیلات شهرستان خاش، دما و بیماری های احتمالی نیز بررسی می شود.
 
مارندگاني با بيان اينكه کمک به اقتصاد خانواده و ایجاد شغل برای بستگان و علاقه شخصی به پرورش آبزیان از عوامل مهم و موثر در راه‌اندازی این استخر پرورش ماهی بود، ادامه داد: اگر دولت حمایت‌های لازم را از اقتصاد مقاومتي انجام دهد این طرح‌ها قابل گسترش است و با رونق آن علاوه بر رفع مشکل بیکاری جوانان، به راحتی می‌توانیم در برابر هجمه‌های دشمنان مقاومت کنیم. 
 

 
وي شهرستان خاش را مهد ظرفیت ها و پتانسيل هاي نهفته دانست و گفت: دولت با همكاري و مساعدت مردم بايد از واردات جلوگيري كند  و ماحصل این موضوع توجه به اقتصاد مقاومتی است چرا كه در طول 37 سال از انقلاب همواره ملت ايران خودكفا و به توليدات داخلي تكيه كرده اند.
 
مارندگاني اظهار كرد: تنها راه آرامش و رسیدن جامعه به مولفه های اقتصاد مقاومتی توانمند سازی دهک های کم درآمد است و تلاش مسئولان باید در راستای توانمند سازی باشد نه منفعت طلبی که در این زمینه باید دهک های پایین جامعه را مستثنی دانست.
 
* وجود 375 استخر ماهي در شهرستان خاش
مسئول شيلات شهرستان خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به ظرفیت اين شهرستان در پرورش ماهی، اظهار كرد: شهرستان خاش داراي 375 باب استخر ماهي و يك مجتمع توليد ماهي در منطقه تودك اين شهرستان است.
 
يوسف شهركي با بيان اينكه آبزی پروری راهکار مناسبی برای اجرای اقتصاد مقاومتی است، گفت: پرورش ماهي ميزان توليد و سهمي كه بر توليد داخل ايجاد ميكند را افزايش مي دهد و  عملی ترین راهکار در جهت پیاده سازی منویات مقام معظم رهبري در ایجاد اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید داخلي است.
 

 
وي خاطرنشان كرد: انواع ماهیان کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگهد در استخرهای پرورش ماهی اين شهرستان تولید می‌شود که این موقعیت توانسته براي بسياري از جوانان، اشتغالزايي كند.
 
* شهرستان خاش در عرصه‎های اقتصاد مقاومتی قطب پرورش ماهی محسوب مي شود
شهركي با بيان اينكه شهرستان خاش در عرصه‎های اقتصاد مقاومتی قطب پرورش ماهی محسوب مي شود، گفت: این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند بد نیست به سراغ مشاغلی بروند که نه تنها سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد بلکه هم در راستای تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی گام برداشته و هم درآمد مناسبی را برای خود تامین خواهند کرد.
 
وی اظهار كرد: ماهي توليد شده در استخر بسيار ارگانیک است  و با آوردن ماهی بر سر سفره باعث افزایش سرانه مصرف آبزیان در جامعه می شود.
 

 
به گزارش خبرنگار تفتان ما، اینکه همچنان اقتصاد مقاومتی بر روی کاغذ بماند، نمی‌تواند دردی از جوانان جامعه درمان کند و این نسخه شفابخش نیازمند اقدام و عمل به موقع مسئولان است.

قطعا با توجه به این امر مهم می‌توانیم خود و کشورمان را در برابر هجمه‌های دشمنان بیمه کرده و با بهبود اوضاع اقتصادی، آینده این انقلاب را بیش از پیش تضمین کنیم.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 434336
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *