۰
گزارش تفتان ما از حرفه آموزي نسخه شفا بخش اشتغال کشور؛

مهارت‌آموزی؛ رمز اشتغال جوانان/ در سال گذشته ۲۲۸ هزار نفر ساعت آموزش هاي فني و حرفه اي در شهرستان خاش انجام شده است

در گوشه و کنار شهر صحبت از بیکاری و سختی های پیش روی جوانان در ایجاد کسب و کار نقل محافل شده است؛ اما در این بین جوانان فعالی هستند كه با رفتن به مراكز آموزشي فني و حرفه اي مهارت هاي شغلي را فراگرفته و توانسته اند به موفقیت های اقتصادی دست یابند.
مهارت‌آموزی؛ رمز اشتغال جوانان/ در سال گذشته ۲۲۸ هزار نفر ساعت آموزش هاي فني و حرفه اي در شهرستان خاش انجام شده است
به گزارش تفتان ما، مهمترين مشكل جامعه در حال حاضر بيمار بودن آن به معضل اقتصادي است كه در پي اين بيماري جوانان بسياري خصوصاً فارغ التحصيلان دانشگاهي بيكار هستند و از يك سوي نبود فرصت شغلي براي ايجاد كسب و كار و از سوي ديگر اشباع شدن بازار كار سبب شده تا رشد بيكاري روز به روز افزايش يابد.
 
در اين بين آموزش هاي فني و حرفه اي و مهارت آموزي يكي از نيازهاي جامعه بشري امروز است زيرا نقش مهارت آموزي در كنار آموزش هاي تئوري دانشگاه ها به نوعي هدايت كننده به طرف چرخه توليد است.
 
مردم جامعه بايد براي تحقق اقتصاد مقاومتي و فرمايشات رهبر معظم انقلاب آموزش هاي مهارت محور فني و حرفه اي را فرا بگيرند و به طرف اشتغال پايدار تلاش كنند و از آنجا که جوانان یکی از موثرترین عناصر در به حرکت در آوردن چرخ تولید است و دسترسی به این مهم را مستلزم فراگیری مهارتها می توان دانست.
 
با توجه به آمار بسيار بالاي بيكاري در استان سيستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان خاش و از آنجا که جوانان خاشي سالها است از مقوله بیکاری رنج می برند و مسئولین نیز تاکنون در سال اقدام و عمل حرکتی شایسته انجام نداده اند همکاری بیش از پیش مسئولین سازمان فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش و نهادهای دانشگاهی امری الزامی است.
 

 
* به دليل اينكه بيكار بوده ام به طرف شغل هاي فني روي آورده ام
يكي از كارآموزان فني و حرفه اي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: چندسال است كه ديپلم گرفتم اما به دليل اينكه استخدامي نبوده من براي فراگيري برق كشي خودرو آمده ام آموزش ببينم و دوره ما 480 ساعت در 16 هفته است.
 

 
شهنوازي تصريح كرد: آموختن و فراگيري مهارت هاي فني و حرفه اي در جهت تحصيل يك امر ضروري است اما در دانشگاه ها بيشتر دروس را به صورت تئوري تدريس ميكنند كه اگر به صورت عملي تدريس شود براي ما جوانان در آينده خيلي بهتر است.
 
* پس از اتمام دوره هاي مهارت آموزي ميخواهم وارد بازاركار شوم
يكي ديگر از كارآموزان، گفت: پس از اتمام اين دوره به كارآموزان تسهيلات مي دهند كه من پس از دريافت اين تسهيلات ميخواهم وارد بازار كار شوم و اين شغل را ادامه دهم و به ديگران نيز اين مهارت را آموزش دهم.
 

كردي تمنداني بيان كرد: یکی از مزیت های فنی وحرفه ای این است که افراد را کار آفرین بار می آورد و در جهت ایجاد انگیزه برای ایجاد اشتغال هرجند کوچک بسیار کمک می کند اما در کنار اینکه خود افراد باید  تلاش کنند تا بتوانند از این فرصت های سیار خوب بهره مند شوند مسئولین نیر آنان را با پرداخت تسهیلات کم بهره حمایت كنند تا افراد بیشتری اشتغال آفرینی کنند.
 
* با تسهيلات دريافتي از فني و حرفه اي وارد بازاركار شدم
ساراني از آن دسته از کسانی است که به جای آرزو کردن،کمر همت را بر حرکت کردن به سوی جلو بسته است و هم اکنون دارای یک تعميرات خودرو است که علاوه بر ایجاد شغل برای خود و دوستانش توانسته است برای دیگر جوانان شهر خود اشتغال ایجاد کند، به خبرنگار ما گفت: با تسهيلاتي كه از فني و حرفه اي دريافت كرده ام توانسته ام اين كارگاه را ايجاد كنم.
 

 
وي تصريح كرد: از كارم راضي هستم و به تمام جوانان توصيه ميكنم كه به دنبال اينكونه مشاغل بروند و كه سود و  درآمد خيلي خوبي دارد.
 
* مهارتهای فنی عاملی برای حل معضلات بیکاری هستند
امام جمعه و رييس شوراي فرهنگي شهرستان خاش نيز به خبرنگار ما گفت: آموزشهای فنی و مهارتی عاملی برای حل معضلات بیکاری و رونق دهنده برای اشتغال محسوب می شوند.
 
حجت الاسلام محمدحسین میری افزود: توسعه آموزشها در مراکز شهری، روستایی و عشایری در کنار متناسب سازی آموزشها بر حسب نیاز جامعه می تواند در مباحث اشتغالزایی موثر باشد.
 

 
وی اذعان كرد: بروز کردن امکانات و تجهیزات و بهره گیری از علوم نوین می تواند به متنوع کردن آموزشها کمک کند.
 
* چرخه تولید و اشتغال با مهارتهای فنی و حرفه ای به رونق می گیرد
وي گفت: با ارائه آموزشها توسط فنی و حرفه ای به رونق اشتغال و تولید و در نهایت رفع معضل بیکاری کمک می شود.
 
وی اذعان كرد: خاش در حوزه های مختلف ظرفیتهای مختلفی دارد که ورود کردن فنی و حرفه ای در این حوزه ها می تواند در حل مشکلات تاثیر گذار باشد.
 
امام جمعه شهرستان خاش اظهار كرد: شرایط بسیار مطلوبی برای ارائه خدمات در مباحث گردشگری، تجارت و بازرگانی، خدماتی، صنایع و غیره فراهم است لذا انتظار همین هست که از این شرایط برای حل معضلاتی مانند بیکاری استفاده شود.
 
* آموزش های فنی حرفه ای زمینه ساز اشتغال و مولد پایدار است
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: مرکز آموزش فنی و حرفه‎ای شهرستان خاش در سال 1378 در 2 بخش خواهران و برادران فعاليت آموزشي خود را شروع كرده است.
 
حسين مرادي با بيان اينكه افراد مراجعه‎کننده به مرکز آموزش فنی و حرفه‎ای پس از مشاوره به تناسب فعالیت در مراکز آموزشی دولتی یا خصوصی معرفی مي شوند، تصريح كرد: دوره هاي اين مركز متفاوت است و از 2 تا 6 ماه ادامه دارد و پس از شرکت در آزمون و کسب حد نصاب نمره قبولی گواهی‎نامه معتبر صادر می‎شود که با همکاری دستگاه‎های مختلف برای اشتغال معرفی می‎شوند.
 
* آموزش فني و حرفه اي خاش در رتبه نخست مباحث عملکردی در استان
وي با بيان اينكه مرکز آموزش فني و حرفه اي شهرستان خاش در سال گذشته رتبه نخست را در مباحث عملکردی در استان کسب كرد، گفت: در سال گذشته آمار عملکردی در بخشهای آموزش ثابت 62 هزار و 313 نفر ساعت، زندان 10 هزار و 710 نفر ساعت، پادگان 77 هزار و 287 نفر ساعت، روستایی 54 هزار و 17 نفر ساعت، صنایع و اصناف پنج هزارو 994 نفر ساعت و را عشایری سه هزار و 267 نفر ساعت در خاش بوده است.
 
مرادي تصريح كرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری پیرامون اینکه مردم رکن اصلی اقتصاد مقاومتی می باشند، آموزش های فنی و حرفه از مرحله پر کردن اوقات فراغت نوجوانان تا سطوح بالاتری مانند مرکزیت طرح های پیشرفته علمی، می تواند موثرترین نقش را در فرهنگ سازی و آموزش هرچه بهتر و بیشتر میان عموم مردم در پی داشته باشد.
 
وي با بیان اینکه مراکز آموزش فنی و حرفه‎ای برادران شهرستان خاش با  7 کارگاه مشغول فعالیت هستند، افزود: کارگاه برق ساختمان، برق خودرو، مكانيك سبك بنزيني، رايانه، جوشكاري برق، لوازم خانگي سردكننده، لوله كشي و تاسيسات از جمله كارگاه هاي فعال اين مرگز هستند.
 
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای خاش گفت: در حوزه آموزش فني و حرفه اي خواهران شهرستان خاش نيز كارگاه هاي طراحي دوخت، صنايع دستي، هنري و كامپيوتر فعال هستند.
 

 
وي با بيان اينكه اساس اقدام و عمل نیروی انسانی و کار است و اساس توسعه‌یافتگی متکی بر نیروی ماهر و آموزش‌دیده است، ادامه داد: واژه کار باید در جامعه درست تعریف و فرهنگ کار نهادینه شود و تبیین شود که کار تنها پشت میزنشینی نیست.
 
مرادي با اشاره به اجرای دوره های آموزش فنی و حرفه ای در پادگان ها، زندان و روستاها، خاطرنشان كرد: در راستای اهداف سازمان آموزش و فنی و حرفه ای و براساس تفاهم نامه های منعقد شده در راستای توانمند سازی سربازان و زندانیان، مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان خاش اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ویژه سربازان و زندانیان کرده است.
 
* بيش از 2 هزار نفر ساعت  آموزش و مهارت براي عشاير خاشي
وي با اشاره به عملكرد مركز آموزش فني و حرفه اي شهرستان خاش در 3 ماهه نخست سال جاري، گفت: در بخشهای ثابت 17 هزارو 601 نفر ساعت، زندان هزارو 620 نفر ساعت، پادگان چهار هزار و 424 نفر ساعت، روستایی 6 هزار و 210 نفر ساعت، صنایع و اصناف 2 هزارو 70 نفر ساعت و عشایری را 2 هزار و 902 نفر ساعت در این شهرستان آموزش و مهارت هاي فني و حرفه اي را فراگرفتند.
 
* 228 هزار نفر ساعت آموزش در سال گذشته انجام شده است
مرادي اذعان كرد: در سال گذشته برای یک‌هزار و 275 نفر برابر با 228 هزار نفر ساعت آموزش انجام شد که این آموزش‎ها در سه ماهه نخست سال 1395 برابر با 47 هزار نفر ساعت و برای 357 نفر است.
 
وي گفت: لازم است در مهارت‌آموزی به نیاز بازار کار توجه داشت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به‌گونه‌ای ارائه شود که کارآموزان پس از فراغت از دوره‌ها، وارد بازار کار شوند.
 

 
مرادي تصریح کرد: مهارت امری پیچیده و گسترده است و باید به ملزومات آن در راستای رفع مشکلات جامعه و اشتغال کارآموزان نیز توجه کرد.
 
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای خاش اظهار کرد: یکی از نمودهای عینی اقتصاد مقاومتی در عرصه عمل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه آموزش‌های مهارتی است و برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها با همین هدف و رویکرد بوده که بتوان آموزش‌ها و تأثیرگذاری آنها را به مردم عنوان کرد.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 434338
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *