۰
گزارش تفتان ما از شهيدي که در راه سازندگی تجلی وحدت شد؛

فراموشی نخستين شهید جهاد سازندگي کشور؛ در غبار روزمرگی مسئولان سیستاني و بلوچستانی

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر مسئله مهم بزرگداشت شهداء تأکید کرده‌اند اما برخلاف این تأکیدات، یاد اولین شهداي جهاد سازندگي كشور با غفلت و روزمرگي مسئولین استان رخت فراموشی پوشیده و از كنار اين رويداد مهم به سادگي گذر كردند.
فراموشی نخستين شهید جهاد سازندگي کشور؛ در غبار روزمرگی مسئولان سیستاني و بلوچستانی
به گزارش تفتان ما، شهداء در پيشگاه معبود حق تعالي اجر و پاداشي بزرگ است كه حتي در كلام نمي گنجد بنا به فرموده رهبر انقلاب اسلامي؛ حفظ و حراست ياد و خاطره شهداء و پيروي از خط و سيره آنان ارزشي كمتر از شهادت ندارد و تحقق اين فرمايش رهبر فرزانه تكليف و وظيفه شرعي بر تمامي ملت است.
 
چرا كه خط و هدف شهداء في سبيل الله بوده و پروردگار متعال به آنان عزت دنيا و آخرت را اعطا كرده است. شهداء به راستي بهترين راه را برگزيدند و در زمان حرکت در این مسیر از هیچ چیزی خوف نداشتند و در اوج اخلاص خون پاک خود را به خداوند متعال تقدیم کردند.
 
اما اولين شهيد سازندگي كشور در نيمه دوم مردادماه 1358 در شهرستان خاش به شهادت رسيدند و از آن زمان كه خون اين شهيد والامقام بر زمين تفتیده اين استان فروریخت، سالها می گذرد و متاسفانه مسئولین امر مدتهاست که این روز را فراموش کرده اند و چندین سال است که دیگر هیچ کس این روز را بیاد نمی آورد و گرامی نمی دارد و برای شهدای جهادسازندگی کشور هیچ مراسم یادبودی و گرامیداشتی برگزار نمی شود و حتي يادماني نيز در محل شهادت اين شهيد والامقام در بخش ايرندگان احداث نشده است.
 
اولین شهید عرصه جهاد سازندگی کشور “شهید امام بخش ریگی” در سال ۱۳۳۱ در خانواده ای متدین و مذهبی دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در سراوان و متوسطه را در شهرستان خاش گذراند.
 

 
پس از اخذ دیپلم جهت ادامه تحصیل به دانشگاه زاهدان عزیمت و مدرک فوق دیپلم زبان را از دانشگاه زاهدان اخذ و پس از مراجعت به شهرستان خاش در بخش ایرندگان اين شهرستان مشغول به تدریس شد.
 
از آنجائیکه دردانشگاه مشغول به تحصیل بود با شهيد ولی الله نیک بخت آشنا شد. شهيد  نیک بخت در تابستان ۱۳۵۸ به جهاد سازندگی خاش انتقال و با توجه به آشنایی شهید امام بخش ریگی با بخش ایرندگان بنا به دعوت شهید نیکبخت از او درخواست کردند که با جهاد سازندگی در تابستان همکاری داشته باشد.
 
خبرنگار این پایگاه خبری به همين مناسبت به سراغ خانواده اين شهيد رفته و آنچه در پی می آید تلخیص گفتگوی با برادر شهید امام بخش ریگی است؛
 
کوچه های پیچ در پیچ اين شهر را پشت سر می گذاریم؛ وارد خياباني به نام شهيد امام بخش ريگي مي شويم و منزل شهيد را با پرس و جو پيدا ميكنيم يكي از شهروندان انگشتش را به سمت چپ خيابون نشونه رفت و گفت: اونجاست، منزل خانواده شهيد امام بخش ريگي اونجاست.
 
وارد كوچه شديم، يه چند متري جلوتر رفتيم، زنگ آيفون رو زدم. در باز شد، وارد حیاط قدیمی و پر از صمیمیت شدیم. برادر شهيد به استقبالمان آمده بود. وارد اتاق شدیم، نگاهمان به تصوير شهيد امام بخش ريگي كه در گوشه اتاق بر روي ديوار نصب شده بود، معطوف شد.
 
انگار ما از سفری دور برگشته ایم، واقعیت داشت ما از سفر برگشته بودیم، از سفر جهالت و غفلت از گذشته ای پر افتخار و سرافراز. حقیقت این سفر این بود که کوله بار خالی مان را آورده بودیم تا با نشستن پای صحبت های این برادر شهید، خالی کوله بارمان را پر کنیم.
 

 
برادر شهید مشغول پذیرایی کردن است. از ایشان خواهش می‌کنیم تشریف بیاورند تا مصاحبه را شروع کنیم. همه ما اعتماد به نفس خود را جمع کرده و سر صحبت را باز می‌کنم: «حاج آقا! پدر و مادر شهيد كجا هستند؟ كه پاسخي با صداي لرزان و چشماني پراز اشك ميگويد: پدر و مادر شهيد به فرزند شهيدشان پيوسته اند...»
 
* شهید امام بخش، احترام خاصی برای پدر و مادر خود قائل بود
محسن ریگی برادر شهید امام بخش ريگي نخستين شهيد جهاد سازندگي كشور با اشاره به ويژگي هاي شخصيتي برادر شهيدش، اظهاركرد: شهید امام بخش احترام خاصی برای پدر و مادر خود قائل بود و ارتباط خوبي با خانواده اش به ويژه مادرم داشت، بسيار خوش برخورد و خوش رفتار بود و و هميشه از عیب جویی از دیگران اجتناب می کرد، و ميگفت داوری امور پنهان، با خداست.
 
برادر شهيد گفت:  برادرم استعداد بسيار خوبي در زمينه ي ادبيات فارسي و معارف اسلامی داشت و من را هميشه به تحصيل و فراگيري علم و دانش تشويق مي كرد.
 
* وضع مالي ضعيف، سبب جلوگيري از ادامه تحصيل شهيد امام بخش شد
وي ادامه داد: برادرم به تحصيل بسيار علاقه داشت ولي متاسفانه به دليل وضع مالي ضعيف، نتوانست بيشتر از فوق ديپلم ادامه دهد.
 
ريگي در پاسخ به سوالي در خصوص نحوه شهادت برادرش، گفت: نيمه دوم  مرداد ۵۸ بود که شهید ریگی به همراه شهید نیکبخت برای کمک رسانی به یکی از روستاهای اطراف رفته بودند، اما اشرار و بد خواهان انقلاب اسلامی چشم دیدن جوانی چنین خدوم را در« بلوچستان» نداشتند.
 

 
وي با چشماني پراز اشك و دستاني لرزان، ادامه داد: در حالیکه ۲۷ بهار از عمر شریفش نگذشته بود، در مسیر جاده خاش به ایرندگان با افطاری خونین در ماه مبارک رمضان، هنگامی که برای بازدید از پروژه های روستایی جهاد، عازم روستاهای چاه بهار بودند، آخرین برگ زندگی اش ورق خورد و خون پاک آن دلسوز محرومان در کنار همسنگر شهیدش نیکبخت بر زمین ریخت.
 
* شهيدان امام بخش و نيكبخت زندگي خود را وقف خدمت به انقلاب و نظام كرده بودند
برادر نخستين شهيد جهاد سازندگي كشور با بيان اينكه يادشهيدان امام بخش و نيكبخت هرگز از ياد و خاطر مردم اين استان فراموش نخواهد شد، تصريح كرد: اين دو شهيد والامقام زندگي خود را وقف خدمت به انقلاب و نظام كرده بودند و در این راه شب و روز نمی شناخت و گاهاً برای افرادي که وضع مالی خوبی نداشتند، خودش  مشغول به ساخت خانه برای آنها می شد.
 
وي افزود: آسایش و آرامش در قاموس رفتار وی معنا نداشت و پیوسته در راه بهبود وضعیت زندگی محرومان و جلب رضایت خداوند تلاش می کرد.
 
وي گفت: در یادداشتهای برادر شهيدم جمله ای زیبا بجا مانده است: "تا وقتی که فقر و بی عدالتی در جامعه باشد (دوران سمتشاهی) دعوت به پای سفره های رنگین را هرگز پاسخ آری نخواهم داد".
 
ريگي با بيان اينكه شهيدان امام بخش و نيكبخت نخستين شهداي وحدت و جهاد سازندگي كشور هستند، اذعان كرد: نخستین جلوه های وحدت میان شیعه و سنی در هنگام تشییع پیکر پاکشان به نمایش گذاشته شد، از آن زمان، روز شهادت آنان به نام"روز شهدای جهاد سازندگی "  نامگذاری شد.
 
برادر شهيد امام بخش ريگي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چگونه به شما خبر شهادت برادرت را شنيدي؟، گفت: از آنجایی که کارمند ارتش جمهوری اسلامی بودم زمان شهادت برادرم در سنندج حضور داشتم و از شهادت برادرم با خبر نشده بودم ولی دوستانم که خبر شهادتش را از تلویزیون شنیده بودند بدون اینکه راجع به شهادت برادرم حرفی بزنند مرا مجبور کردند که به شهرستان خاش بازگردم من هم قبول کردم.
 
* خبر شهادت برادرم را از تلویزیون فرودگاه شنيدم
وي با بغضي كه در گلو داشت، ادامه داد: در فرودگاه بودم که خبر شهادت برادرم از تلویزیون پخش شد وآنجا بود که همه چیز را فهمیدم .
 
از برادر شهید می پرسم شهید امام بخش خانواده تشکیل داده؟، گفت: خير؛ می خواست پس از ماه رمضان ۱۳۵۸ تشکیل خانواده دهد اما اجل فرصت تشکیل خانواده را نداد و چندین سال بعد از شهادت شهید امام بخش، پدر و مادرم را نیز از دست دادم.
 
* سالهاست مسئولين ما را فراموش كرده اند
بردار شهید آهی عمیق کشيد و با صدایی آهسته تر بيان كرد: متاسفانه الان سالهاست که دیگر هیچ مراسم و برنامه ای برای گرامیداشت شهدای جهادسازندگی نه در کشور، نه استان و شهرستان برگزار نمی شود و حتي مسئولين به منزل ما هم تشريف نمي آورند.
 
* مسئولان نگذارند، خون شهدا‌ء پایمال شود
وی عکس برادر شهیدش را در دست گرفته و خيره به عكس، گفت: نباید گذاشت که خون شهدا‌ء پایمال شود و نگذاریم این اشرار و منافقان کوردل هر کاری که دلشان میخواهد با ما انجام دهند و سکوت کنیم بلکه ما باید جلوی آنان بایستیم.
 

 
برادر شهيد در پاسخ به اينكه چطور می شود یاد امام بخش ها و نيكبخت ها را زنده نگه داشت؟، ادامه داد: برای زنده نگه داشتن یاد شهید و فرهنگ و شهادت باید هدف آنان را زنده نگه داشت، نباید فراموش کرد که جوانان این مرزو بوم جانشان را برای چه در کف دست گرفته بودند.
 
وي اظهار كرد: که از مسئولان درخواست دارم که توجه جدی به زندگی جوانان داشته باشند و نگذارند جوانان طعمه شبیخون آمریکا وصهیونیست ها شوند.
 
گفتني است، براي پيگيري اين خبر با رييس اداره بنياد شهيد و امور ايثارگران شهرستان خاش تماس گرفته شد كه وي پاسخگوي گوشي خود نبود.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما، اين اولين بار نيست كه ياد شهداء در اين شهرستان به بوته فراموشي سپرده مي شود؛ بلكه قبلا نيز ياد نخستين شهيد محراب و شهداي جنايات آمريكايي استان نيز با غفلت مسئولين فراموش شده بودند و به راستي؛ امروز به بركت خون پاك همين شهداء در هر روستايي، سربازي است كه در جبهه هاي سازندگي با فقر و وابستگي در حال نبرد است.
 
به قول سید شهیدان اهل قلم (شهدا و رزم‌آوران دلاور) اگر چه ياد شهداء با غفلت مسئولان روبه فراموشي است، اما در آسمان، در بلندترین معارج جبروتی، میان عرش‌نشینان کسی از ایشان مشهورتر نیست.
 
چه خوب است، مسئولان اين سخن امام خميني (ره) كه می فرمائید: "امروز زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست."  را به ياد بياورند و سرلوحه كار خود قرار دهند.
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۶
کد مطلب: 434367
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *