۰
در راستای پیشگیری از تهدیدات زیستی؛

كشف و معدوم سازي یکصد هزار قطعه تخم چشم زده غیربهداشتی وارداتی در خاش

رييس اداره دامپزشکی شهرستان خاش گفت: یکصد هزار قطعه تخم چشم زده غیرمجاز وارداتي در شهرستان خاش در راستای پیشگیری از تهدیدات زیستی كشف و معدوم شد.
كشف و معدوم سازي یکصد هزار قطعه تخم چشم زده غیربهداشتی وارداتی در خاش
محمدكريم پورمند در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری VHS در استان و اعمال نظارتهاي بهداشتي دامپزشكي  و در اجرای بند ج ماده 5 قانون سازمان دامپزشکی کشور، در پي بازديد از يك واحد مركز تكثير و پرورش ماهي در خاش بیش از 100 هزار قطعه تخم چشم زده غيربهداشتي وارداتي در اين شهرستان معدوم شد.‌
 
وي با بيان اينكه اين تخم هاي چشم زده به صورت غير مجاز و بدون رعايت ضوابط دامپزشكي حمل شده بود، تصريح كرد: پس از اخذ دستور دادستان شهرستان و با حضور نماينده دادستان، كارشناس دامپزشكي استان و شهرستان و نيروي انتظامي معدوم شد.
 
پورمند گفت: بیماری VHS یا سپتی سمی خونریزی دهنده یک بیماری ویروسی واگیر در ماهیان بخصوص قزل آلای رنگین کمان است که در سال 1392 از طریق واردات غیرمجاز تخم چشم زده آلوده به ایران وارد شد و چندین استان کشوررا نیز آلوده کرد.
 
وي با بيان اينكه دامپزشکی بصورت شبانه روزی در گلوگاه‌های استان بر ورود و خروج آبزیان و همچنین اقدامات پیشگیرانه و کنترلی دامپزشکی نظارت كامل دارد، افزود: اداره كل دامپزشكي استان سيستان و بلوچستان در راستای کنترل و پیشگیری از وقوع مجدد این بیماری، کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای پرورش دهندگان و نیز اجرای چندین مرحله ضدعفونی‌های گسترده در مزارع و نواحی درگیر بیماری، اقدام به آیش(خشک سازی و ضدعفونی مجدد مزارع پرورش ماهی) کرده است.
 
پورمند از پرورش دهندگان ماهی خواست تا ضمن رعایت موارد بهداشتی، ‌هماهنگی‌های لازم را با شبکه‌های دامپزشکی شهرستان خود در ورود تخم چشم زده یا بچه ماهی بعمل آورند .
 
وي اظهار كرد: سيستان و بلوچستان با دو کشور هم مرز بوده و کنترلهای قرنطینه ای، اهمیت بسزایی در مراقبت از امنیت زیستی و پیشگیری از تهدیدات را دارد.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 434376
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *