۰
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خاش خبر داد؛

۶ اكيپ در شهرستان خاش بر ذبح دام هاي قرباني نظارت و بازرسي بهداشتي مي كنند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خاش گفت: 6 اکیپ ثابت و سيار در اين شهرستان، بر لاشه‌های دام‌های قربانی و ذبح اين دام ها نظارت و بازرسی بهداشتی می‌کنند.
۶ اكيپ در شهرستان خاش بر ذبح دام هاي قرباني نظارت و بازرسي بهداشتي مي كنند
امان الله رخشاني در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه محل عرضه و فروش دام زنده با همكاري شهرداري خاش در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: اين مكان ها در محل ميدان ميوه و تره بار و اداره عشايري شهرستان مستقر هستند و در روز عيد قربان به صورت مستمر توسط بازرسان و دامپزشكان فني و بهداشتي دامپزشكي كنترل و نظارت مي شود.
 
وي تصريح كرد: در برخي از مكان هاي سطح شهر متاسفانه ذبح غيربهداشتي دام و طيور انجام مي شود كه اين كشتار سلامت و بهداشت افراد و شهروندان را به خطر مي اندازد و بايد در اين خصوص شهروندان مسائل بهداشتي را رعايت كنند.
 
رخشاني با بيان اينكه نيمي از عوامل بيماري زا در انسان از فرآورده هاي دامي است، گفت: بايد شهروندان با نگاه عميق تر به فعاليت هاي دامپزشكي در راستاي تامين بهداشت توجه كنند و برای ذبح دام در روز عید قربان بهتر است که این دام ها در کشتارگاه ذبح شوند، تا از آلودگی در سطح شهر جلوگیری شود و مي توانند درصد بالایی از بیماری‌ها را در معاینات و بازدیدهای قبل، حین و بعد از کشتار دام تشخیص داد.
 
وي خاطرنشان كرد: در روز عید سعید قربان دامپزشکی شهرستان خاش خدمات معاینه دام‌های زنده و لاشه دام‌های قربانی را به صورت رایگان به مردم ارائه خواهد داد.
 
وي گفت: اکیپ‌های نظارتی همچون سال هاي اخير در آماده باش هستند و 6 اکیپ ثابت و سيار، لاشه‌های دام‌های قربانی را در شهرستان خاش بازرسی بهداشتی می‌کنند.
 
رخشاني برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی را شامل مواردی از جمله ساماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل، نظارت بهداشتی و شرعی در شهرستان، شبکه ‌های تابعه در قالب پرسنل فنی دامپزشکی از ساعت ۷ تا ۱۳، تدارک تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، ترمومتر، وسائل لازم برای بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیش‌بند، ماسک و دستکش سفید عنوان کرد.
 
وی خطاب به همشهریان خاش، تأکید کرد: دام‌های قربانی مورد نیاز را حتماً از اماکن تدارک دیده شده تهیه کنند و از خرید دام‌های لاغر و بیمار خودداری کنند همچنین برای اطمینان از سلامت دام از اکیپ‌های ویژه دامپزشکی راهنمایی‌های لازم را اخذ کنند.
 
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خاش از دامداران خواست تا از تجمع در محل‌هایی غیر از محل عرضه دام جلوگیری و دام تنها در محل مورد نظر توزیع شود.
 
وی توجه به سلامت دام قربانی و لاشه حاصل از آن را مورد تاکید قرار داد و با آرزوی قبولی تمام نذورات مردم در نزد خداوند، گفت: در کنار اصول و ضوابط بهداشتی و توجه به سلامت دام باید به برخی نکات شرعی از جمله جنس دام و یا سن دام که بالغ باشد و دیگر موارد باید مد نظر قرار گیرد.
 
رخشاني در پایان با اشاره به ضرورت رعایت بهداشت ذبح دام‌ها در روز عید سعید قربان، اظهار کرد: چنانچه شهروندان در منازل مسکونی خود اقدام به ذبح دام می‌کنند، ضرورت دارد که خون دام و سایر فضولات به چاه فاضلاب هدایت شود.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب: 434716
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *