۰
گفت و گوي تفتان ما با برخي از علماء و روحانيون شهرستان خاش؛

عيد سعید قربان؛ جلوه گاه تقرب مسلمانان به پروردگار در سايه بندگي/ عيد قربان؛ عيد بندگي و عبوديت معبود حق تعالي است

عيد سعید قربان؛ جلوه گاه تقرب مسلمانان به پروردگار در سايه بندگي و عبوديت است و روز قرباني كردن هواهاي نفساني و شيطاني است.
عيد سعید قربان؛ جلوه گاه تقرب مسلمانان به پروردگار در سايه بندگي/ عيد قربان؛ عيد بندگي و عبوديت معبود حق تعالي است
به گزارش تفتان ما، عيد سعيد قربان؛ عيد نزديكي و تقرب به سوي خداوند است و امتحان عيد قربان در خصوص کمال انسانی، رهایی از اسارت نفس، شکوفایی ایمان، یقین، آزادی و آزادگی و باور الهی است.
 
روز عید قربان، روز آزمایش و امتحان الهی برای انسان‌هاست و روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) بوده که توانستند از امتحان الهی که خداوند برای آن‌ها در نظر گرفته بود، سربلند بیرون بیایند.
 
چه زیباست ایامی را که در تاریخ بشر ماندگار شدند ایامی که یک سمت آن جبرائیل امین از طرف خداوند و طرف دیگر آن رسولانی پاک سرشت و پاک نیت که برای سعدت انسان ماندگار شدند.
 
عید قربان میعادگاه خداوند بزرگ و حضرت ابراهیم که از یک آزمایش عظیم سربلند و سرافراز گردید و میعادگاهی که متجلی عشق حضرت ابراهیم در مفابل آفریدگار جهان و فرزندی که پس از سالها به وی اعطا شده بود است.
 
اینجاست که خداوند عز و جل قربانی کردن اسماعیل را توسط پدرش می پذیرد و از بهشت قوچی را روانه می کند تا به رسول خویش در این دنیا طعم بهشت را بچشاند و قربانی کردن در راه و برای رضایت خداوند تبارک  تعالی تحفه ای است که از جد بزرگوار رسول گرامی اسلام محمد مصطفی(ص) به ما رسیده است و برای هیچ کسی قربانی جایزنیست جزء در راه خدا بزرگوار رسولی که به رسم جد خویش این نیت حسنه را تقدیم به جهان اسلام و مسلمانان كرد.
 
عید قربان همان طور که از اسم آن مشخص است یعنی قربانی نمودن در راه خدا و به خاطر خداوند. قربانی از قرآن مجید و حدیث شریف و اجماع امت، ثابت و از نظر شرعی امری واجب است ، قربانی یکی از شعائر مهم و از امتیازات ویژه اسلام است و از بررسی روایات چنین بر می آید که هر قطره خونی که از قربانی به زمین می افتد سبب رضایت پروردگار است قابل به ذکر است که قبل از اسلام نیز قربانی وجود داشته است ، بدین شکل که مردم در عصر جاهلیت به نام بت های خود قربانی می کردند.
 

 
رسول گرامی(ص) بعد از هجرت به مدینه مدت ده سال مرتباً قربانی می کرد، تا واضح شود که حکم قربانی مخصوص مکه نبوده است، پس قربانی بر هر فرد مسلمان در هر نقطه از دنیا بعد از محقق شدن شرایط آن واجب است.
 
قربانی کردن در روزهای عید قربان از همه نیکی ها فضیلت بیشتری دارد. حضرت علی می فرمایند: رسول خدا(ص) فرمود اگر چه خون قربانی بر زمین می افتد ولی در حفاظت خداوند قرار می گیرد و قبل از اینکه به زمین بیفتد، مقبول درگاه خداوند بزرگ مرتیه می شود.
 
* روز عيد قربان؛ روز قرباني كردن هواهاي نفساني و شيطاني است
امام جمعه و رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما با تبريك عيد قربان، اظهار كرد: اهميت روز قربان تنها به قرباني و ذبح گوسفند نيست و مهمتر از آن گذشتن و ذبح هواهاي نفساني و شيطاني انسان است و مهمترين و اساسي ترين پيام اين روز جدايي از دنيا و اميال نفساني است.
 
حجت الاسلام غلامرضا دهقان با بيان اينكه در روز عيدسعيد قربان حضرت ابراهيم(ع) مورد آزمايش الهي قرار گرفت، تصريح كرد: حضرت ابراهيم(ع) با توكل برخدا و عزم راسخ و محكمش فرزند خود اسماعيل(ع) را به قربانگاه برد ولي از اين آزمون الهي سربلند و پيروز بيرو آمد.
 
وي خاطرنشان كرد: حضرت ابراهيم(ع) طبق فرمان پروردگار فرزند خود را جهت قرباني اماده كرد و اين مسئله مهمترين تمثيل از زيرپاگذاشتن هواها و اميال نفساني است.
 

 
حجت الاسلام دهقان با بيان اينكه ميان قرباني كردن و نزديكي و ارتباط با خداوند رابطه مستقيمي است، گفت: ابراهيم خليل(ع) بعد از قرباني و ذبح نفس خود توانست مقام ولايت را به دست بياورد زيرا توانسته بود دستور پروردگار را به طور كامل متجلي كند.
 
وي با بيان اينكه عيد قربان يادآور موفق بيرون آمدن از آزمون سخت حضرت ابراهيم(ع) است، اظهار كرد: حضرت ابراهيم(ع) از تمام تعلقات دنيايي دل كند و راه و رسم طاعت و بندگي ره به انسان ها آموخت و منشأ پاک‌ترین عید مسلمانان شد.
 
* عيد قربان؛ عيد بندگي و عبوديت معبود حق تعالي است
امام جمعه اهل سنت مسجد بلال شهرستان خاش نيز در ادامه به خبرنگار ما گفت: عيد قربان درحقيقت عيد بندگي و عبوديت معبود حق تعالي است و روز مبارزه با خواهش هاي نفساني در مقابل هوا و هوس شيطاني و سربلند شدن از آزمون الهي است.
 
مولوي یونس هاشمزهی بيان كرد: عيد قربان يكي از مهمترين اعياد اسلامي و يكي از ابزرهاي نزديكي به خداوند و از اهميت بسزايي برخوردار است.
 
وي خاطرنشان كرد: عيد سعيد قربان روز شكرگذاري حاجيان از ساحت معبود باري تعالي است و به دليل آنكه موفق شدند در راهي گام برميدارند كه نام حاجی بر آنها نهاده شود و همچنین سپاس‌گزاری تمام بندگان از اینکه خداوند به ما این توفیق را عطا کرد تا خود را به وی نزدیک کنیم.
 

 
امام جمعه اهل سنت مسجد بلال شهرستان خاش گفت: عيد قربان روز رسيدگي فقرا است و روزي است كه بايد به فقرا و نيازمندان كمك و در حد توان مشكلات آنان را رفع كنيم.
 
مولوي هاشمزهی با بيان اينكه عيد قربان روز آزمايش بزرگ الهي است، اظهار كرد: پيام اين روز از خودگذشتگي و فداكاري و ايثار در مسير رسيدن و تقرب به پروردگار است.
 
* عيد سعيد قربان تجلي يكتاپرستي معبود حق تعالي است
امام جماعت مسجد علی ابن ابی طالب(ع) روستای افتخار آباد شهرستان خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: عيد سعيد قربان تجلي يكتاپرستي معبود حق تعالي است و روز پيروزي در برابر هواها و خواهش هاي نفساني و عبد عبوديت و عبور از خويشتن در مقابل پروردگار است.
 
حجت الاسلام علی صیادی گفت: عيد سعيد قرباني از اعياد بزرگ اسلامي است كه باعث وحدت و هماهنگي بين مسلمانان جهان است.
 
وي با بيان اينكه درس هاي معرفت، ايثار، از خودگذشتگي و وفاداري بيرون آمدن از امتحان الهي است و این روز علاوه بر توجه دادن انسان‌ها به سوی خالق یکتا و توبه و نزدیکی بیشتر به خداوند همبستگی و وحدت امت اسلامی را نیز به دنبال دارد.
 

 
حجت الاسلام صیادی اظهار كرد: عيد قربان روز بندگي همه بندگان پروردگار است و حضرت ابراهيم اسوه و نمونه بندگي خداوند براي تمامي انسان هاست و در اين روز یک خانواده توحیدی در معرض آزمون و آزمایش الهی قرار گرفتند و از این آزمایش الهی سربلند بیرون آمدند.
 
* عيد قربان در حقيقت عيد آزادي انسان از هواهاي نفساني است
امام جماعت مسجدحضرت علي ابن ابيطالب(ع) شهرستان خاش نيز در ادامه به خبرنگار ما گفت: عيد قربان در حقيقت عيد آزادي انسان از هواهاي نفساني است و روزي است كه همه بندگان پروردگار جهت رهايي از وسوسه هاي شيطاني و نفساني جشن ميگيرند.
 
حجت الاسلام عبدالواحد سپاهي با بيان اينكه ترجمه کلمه”عید” به معنی بازگشت است، تصريح كرد: همان‌گونه که انسان در عید فطر پس از یک ماه بندگی به فطرت ذاتی خود بازمی‌گردد، عید قربان نیز به معنای بازگشت به ارزش‌های توحیدی و وحدانیت است.
 
وي بيان كرد: عيد قربان روزي است كه حضرت ابراهيم خليل(ع) با نفس اماره و شيطاني خود مقابله كرد و در برابر پروردگار تسليم شد.
 
وي با بيان اينكه عیدقربان عید لقاءالله است، خاطرنشان کرد: باید مؤمنین در این عید مراقب رفتار و کردار خود باشند.
 
حجت الاسلام سپاهي اظهار كرد:  بايد از پيروي حضرت ابراهيم(ع) از پروردگار در زندگي خود درس بگيريم و از تمام افکار شیطانی دور و به خدا نزدیک شویم.
 
* بازار داغ و تكاپو براي خريد قرباني در خاش
قرباني و ذبح گوسفند به منظور کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده ایمان و عقل حیوان نفسی که دائم وی را به کارهای زشت وا می‌دارد مقتول سازد و خانه دل را از نفس لئیم پاک گرداند و آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی و حج اکبر نماید.
 
در هر میدان و معبر اصلی شهر خاش بنرهای مختلفی برای اطلاع‎رسانی محل‎های فروش گوسفند زنده و ذبح آن به چشم می‎خورد.
 
خیابان امام خمینی(ره)، بازار خیابان مرادريگي(ايرانشهر)، ميدان پليس، اداره عشايري شهرستان خاش و مکان‎های دیگر امروز شور و هیجان خرید گوسفند قربانی و مردمی که با شور و شوق خود را برای کشتن قربانی در راه خدا را آماده می‌کرند به خود می‎دید.
 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

انتهای پیام/
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 434731
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *