۰
گفت و گو با فرزند شهيد هاشمزهي از شهداي حادثه مكه؛

پدرم نسبت به حقوق همسايگان و اطرافيان بسيار حساس بود/ديدار و زيارت رهبري قوت قلب و تسكين دهنده خانواده شهداي منا بود/بي تدبيري و بي كفايتي آل سعود عامل اصلي فاجعه غم انگير منا بود

فرزند شهيد سيدمحمد هاشمزهي كه در حادثه مكه براثر پرتاب جرثقيل به درجه رفيع شهادت نائل امد همانطور که اشک از گوشه چشمانش جاری است، با بيان اينكه در یک سال اخیر در بدترین شرایط روحی و روانی قرار داشتیم، گفت: پدرم همواره نسبت به حقوق همسايگان و اطرافيان بسيار حساس بود و بر اين مسئله در خانواده تاكيد ميكرد و فاجعه غم انگير منا هرگز فراموش نخواهد شد.
پدرم نسبت به حقوق همسايگان و اطرافيان بسيار حساس بود/ديدار و زيارت رهبري قوت قلب و تسكين دهنده خانواده شهداي منا بود/بي تدبيري و بي كفايتي آل سعود عامل اصلي فاجعه غم انگير منا بود
به گزارش تفتان ما، مِنا، محلی در پنج کیلومتری شرق شهر مکه مکرمه در عربستان سعودی است که بیشترین اعمال حج در آن جا انجام می‌شو و ماه ذیحجه سال 94 مانند هرسال حجاجی از سراسر جهان برای شرکت در مراسم حج راهی کشور عربستان وسرزمینهای نورانی مکه و مدینه شده بودند ولي دو حادثه تلخ یعنی سقوط جرثقیل در مکه و حادثه منا باعث کشته شدن تعدادی از حجاج شد. فجایعی که هنوز تلخی آن در اذهان خانواده های جانباختگان این فجایع باقی مانده است و فقط و فقط در اثر بی مسئولیتی و سوء مدیریت حاکمان سعودی، جان باختند و این‌بار حجاج قربانی شدند و پس از گذشت یک سال از این فاجعه تلخ، هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت آل سعود در جهت التیام بخشی به بازماندگان و دولت هایی که در این فاجعه آسیب دیده اند صورت نگرفته و حتی کمیته حقیقت یاب نیز در این خصوص تشکیل نشده است.
 
آیه ای از قرآن سرلوحه زندگی شیعه و سنی قرار دارد و بر امن بودن خانه مکه تاکید دارد.«وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُود».(سوره بقره آیه 125). اما حکومت آل سعود خانه امن خدا را برای مسلمانان نا امن کرد.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن موسم حج ابراهیمی، در پیام مهمی خطاب به برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان فرمودند: «جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را بشناسند و واقعیت هتّاک و بی‌ایمان و وابسته و مادّی آنان را بدرستی درک کنند؛ باید به‌خاطر جنایاتی که در گستره‌ی جهان اسلام به بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند؛ باید به‌خاطر رفتار ظالمانه‌ی آنان با ضیوف الرّحمان، فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله‌ی حج بکنند. کوتاهی در این وظیفه، آینده‌ی امّت اسلامی را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد ساخت.»
 
 
 
عدم لیاقت عربستان برای پرده داری مکه و مقصر بودن عربستان در کشتار حجاج مسئله مورد تاکید خانواده های جانباختگان فجایع مکه و منا است.
 
به سراغ خانواده سید محمد(ملقب به سعید)هاشمزهی از جانباختگان فاجعه سقوط جرثقیل در مکه رفتیم و فجایع مکه و منا را در نگاه این خانواده جویا شدیم.
 
* حكام آل سعود لياقت اداره حرمين شريف را ندارند
فرزند اين شهيد که در حادثه مکه مکرمه کشته شده است، در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه 20 شهریور سال 94 بود که پدرم در مکه به شهادت رسید، اظهار كرد: حكام آل سعود لياقت اداره حرمين شريف را ندارند در حالي كه نتوانستند مهمانان خانه خدا را به خوبي ميزباني كنند و فاجعه منا را مديريت كنند نبايد كليدداري خانه خدا را كنند.
 
کیوان هاشمزهی با بيان اينكه متاسفانه حجاج ايراني امسال نتوانستند در مناسك حج شركت كنند، تصريح كرد: عربستان امسال نتوانست امنيت حجاج ايراني را تضمين كند و وقتي كه نميتوانند برنامه ريزي مناسبي جهت برگزاري مناسك حج داشته باشند پس بايد كشورهاي اسلامي ديگر به فكر چاره و برنامه اي مناسب براي اداره خانه خدا باشند.
 
* هيچ غرامتي از دولت ايران و عربستان دريافت نكرده ايم
وي گفت: متاسفانه برخي ها صحبت هايي درباره پرداخت غرامت توسط دولت ايران و عربستان به خانواده هاي بازماندگان فجايع سال گذشته عربستان ميكنند كه بايد ضمن گلايه از اين افراد، اعلام كرد كه تاكنون هيچ مبلغ و غرامتي در اين خصوص دريافت نشده و مسئولان همچنان پيگير هستند.
 
فرزند شهيد هاشمزهي با بيان اينكه مسئولان بايد به صورت جدي پيگير فاجعه منا باشند، خاطرنشان كرد: اين فاجعه هرگز از ذهن ملت هاي مسلمان منطقه پاك نخواهد شد و ما از آل سعود نخواهيم گذشت.
 

 
* پرتاب جرثقيل در بالاي خانه خدا نشان از بي تدبيري آل سعود دارد
وي با اشاره به پرتاب جرثقيل و حادثه سال گذشته مكه، گفت: هيچ عقل سالمي قبول نميكند كه در بالاي مكه در زماني كه ميليون ها زائر در حال طواف خانه خدا باشند جرثقيلي با يك طوفان پرتاب شود و صدها نفر در اين حادثه كشته و زخمي شود و اين نشان از بي تدبيري و بي برنامگي آل سعود در اداره خانه خدا دارد.
 

 
* پدرم به آرزوي خود رسيد
هاشمزهي با بيان اينكه پدرم فردي مومن و نمازگزار بود و هميشه آرزو داشت عاقبت به خير شود، تصريح كرد: پدرم به آرزوي خود رسيد و مسیری را رفت که خودش آرزوی آن را داشت و پدرم انسانی با خدا و با ایمان و تقوا بود و روزهای آخر با همه ی اقوام و همسایگان خداحافظی و طلب حلالیت کرد و در سرزمين امن الهي به شهادت رسيد.
 
وي با اشاره به خصوصيات و ويژگي هاي پدرش؛ گفت: مرحوم پدرم همواره به فكر حق و حقوق همسايه ها و اطرافيان بود و هميشه به مستمندان و نيازمندان كمك مي كرد.
 

 
فرزند شهيد هاشمزهي بيان كرد: پدرم شب آخري كه براي سفر معنوي حج مهيا مي شد همه ي اعضاي خانواده را دور هم جمع كرد و به هركدام از انها نصيحت و سفارشاتي مي كرد.
 
وي با بغضي كه در گلو داشت، افزود: پس از اینکه پدرم من را نصیحت کرد گفتم پدر شما می روید من اینجا تنها میمانم و وقتی نیستی من باید اینجا چه کاری انجام بدهم؟ پدرم در پاسخ به سوالم من را در آغوش خود گرفت و گفت فقط توکلت بر خدا باشد و این سفری است که برای همه واجب است و باید انجام شود.
 
* آخرين لحظات ديدار پدرم بيانگر اين بود كه زيارت آخر پدرم است
هاشمزهي بغضش را در گلو فرو برد و بيان كرد: چهره و نحوه صحبت کردن و پند و نصیحت های پدرم در این لحظات برای همه ی ما بیانگر این بود که این سفر و زیارت آخر پدرم هست و دیگر بازگشتی به خانه ندارد.
 

 
* ديدار و زيارت رهبر انقلاب بسيار خوب و آرام كننده بود
وي با اشاره به ديدار اخير خانواده هاي شهداي منا با مقام معظم رهبري، گفت: ديدار و زيارت رهبر انقلاب يك ديدار بسيار خوب و آرام كننده بود و ايشان در اين ديدار از عزم جدي ايران بر پيگيري حقوق از دست رفته شهداي منا سخن گفتند و ما را اميدوار كردند و قوت قلبي براي ما شدند و ما آرام گرفتيم.
 
هاشمزهي با تاكيد بر اينكه دولت ايران اسلامي بايد به صورت جدي و قاطعانه پيگير حادثه منا باشد، اظهار كرد: این اتفاقات نشانگر سوء مدیریت و عدم توانایی آل سعود در اداره حرمین شریفن است و وزارت امور خارجه و دولت ایران باید این مسئله بسیار بزرگ و مهم را هرچه سریعتر پیگیری و به نتیجه برسانند تا در سالهای آتی شاهد این چنین اتفاقاتی در این مکان مقدس نباشیم و این حادثه باید از کانال خود مانند وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد و مجلس پیگیری شود.
 

انتهاي پيام/
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 434734
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *