۰
گزارش تفتان ما از معضلات آموزشي در آستانه بازگشايي مدارس؛

كمبود معلم و فضاي آموزشي؛ دو معضل جدي در شهرستان خاش/ واژه مغفول عدالت اجتماعي در نظام آموزشي سيستان و بلوچستان

در آستانه بازگشايي مدارس و آغاز ماه مهر بسياري از دانش آموزان در مدارس شهرستان خاش با معضلات كمبود معلم و فضاي آموزشي دست و پنجه نرم ميكند و اين مسئله مهم تا جايي پيش رفته كه حتي صداي والدين را نيز در آورده و مشكلاتي را ايجاد كرده است.
كمبود معلم و فضاي آموزشي؛ دو معضل جدي در شهرستان خاش/ واژه مغفول عدالت اجتماعي در نظام آموزشي سيستان و بلوچستان
به گزارش تفتان ما، يكي از نيازهاي مهم و حياتي هرجامعه اي توجه به مسئله آموزش و پرورش است و اين اصلي كه ميتواند بنيان سلامت احتماعي و فرهنگي و حتي سياسي جامعه را تحكيم بخشد.
 
آموزش و پرورش ركن مهم و حياتي توسعه جامعه محسوب مي شود و در بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان نيز اولويت اول توسعه آن كشور، مسئله نظام آموزشي است و بيشترين هزينه ها و سرمايه ها در اين مسير صرف مي شود.
 
اما متاسفانه مسئله مهم آموزش و پرورش در كشور ما آنگونه كه بايد مورد توجه قرار نگرفته و هنوز نيز در اين مسئله كمبود مدارس، تجهيزات آموزشي، كمبود نيروي انساني و غيره رنج مي برد.
 
اگرچه امسال مدارس گشایش يافت و حال و هوای تحصیل در شهرها ایجاد شد و حضور دانش‌آموزان در کوی و برزن، جنب و جوش و شور و حالی به پا كردند و کوچه و خیابان‌ها رنگ و بوی ماه مهر و ماه مدرسه گرفته است اما ماجرای کمبود معلم در برخی مدارس دانش آموزان و خانواده ها را رنج مي دهد و اين مشکل امروز و دیروز نیست بلکه زخم کهنه‌ای است که هر سال همزمان با آغاز سال تحصیلی تازه می‌شود و در چنین شرایطی به رغم آنکه برخی مدارس، به جذب معلم بازنشسته اقدام کرده‌اند اما هنوز در برخی مدارس مشکل کمبود نیروی انسانی وجود دارد و از داشتن معلم بی‌بهره هستند و این موضوع نگرانی‌های بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است و مديران مدارس نيز پاسخ قانع كننده اي براي والدین ندارند.
 

 
* از سه كلاس درس تنها يك كلاس معلم دارد
پدر يكي از دانش آموزان شهرستان خاش در اين خصوص به خبرنگار تفتان ما گفت: در مدرسه فرزندم كه سه كلاس دارد تنها يكي از كلاس ها معلم دارد و دو كلاس ديگر معلم ندارد و از ناظم و مدير مدرسه بعنوان معلم استفاده مي شود.
 
شهنوازي تصريح كرد: ناظم مدرسه اصلا به شغل معلمي اشراف و آشنايت ندارد و اصلا به وضعيت دانش آموزان رسيدگي نميكند و بي نظمي ايجاد كرده و كسي نيست به اين وضعيت نابسامان رسيدگي كند.
 

 
وي گفت: آموزش و پرورش ميگويد براي اين مدارس معلم مي فرستيم اما هنوز خبري از معلم نيست و در برخي از مدارس نيز از سرباز معلم براي دانش آموزان استفاده مي شود.
 
* سرانه آموزشي سيستان و بلوچستان نسبت به ساير نقاط كشور بسيار ناچيز است
نماينده مردم شهرستان خاش در اين خصوص گفت: سرانه آموزشي استان سيستان و بلوچستان نسبت به ساير نقاط كشور بسيار ناچيز است و نميتواند نيازهاي ابتدايي دانش آموزان اين مناطق را تامين كند.
 

 
علي كرد با بيان اينكه سرانه اي دانش آموزان حتي براي خريد گچ تخته سياه كفايت نميكند، گفت: مديران مدارس همواره بدهكار مغازه ها هستند و نميتواند نيازهاي دانش آموزان را برطرف كنند و ضروري است كه دولت بايد در اين خصوص برنامه ريزي صحيحي انجام دهد.
 
* سيستان و بلوچستان به جهت بي تدبيري مسئولان ادوار گذشته از رشد و توسعه عقب مانده است
وي تصريح كرد: سيستان و بلوچستان به جهت بي مهري و بي تدبيري برخي از مسئولان ادوار گذشته متاسفانه از رشد و توسعه عقب مانده است و بايد در اين خصوص سرانه مدارس اين استان 3 برابر شود.
 
كرد گفت: دولتمردان بايد نسبت به اين استان توجه بيشتري داشته باشند و نبايند ين استان را  از بسياري امتيازها محروم كنند و نسبت به آن بي تفاوت باشند.
 
وي با بيان اينكه دولت بايد در مسئله آموزش و پرورش اين مناطق برنامه ريزي مدوني داشته باشد، گفت: اگر برنامه‌ریزی دولت برای تقسیم اعتبارات به درستی صورت گیرد، مشکل افزایش سرانه آموزشی استان‌های محروم نیز حل خواهد شد.
 
* دولت بايد به وضعيت نابسامان مدارس اين استان رسيدگي كند
كرد افزود: دولت بايد به وضعيت نابسامان مدارس اين استان رسيدگي كند و درصدي از درآمدهاي نفتي را صرف اين مسئله مهم و حياتي كه نقش بسزايي در توسعه كشور دارد هزينه كند و نگذارد دانش آموزان اين خطه از درس خواندن و علم عقب بمانند.
 
نماينده مردم شهرستان خاش اظهار كرد: مسئولين بايد به بررسی مشکل ضعف کار آموزش و پرورش بپردازند تا برنامه ای دقیق تدوین شود، استفاده از دبیران تخصصی برای هر درس و همکاری اولیاء با مدارس برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و برگزاری اعتکاف های علمی در مدارس لازم است.
 

 
 
* كمبود معلمان و نيروهاي خدماتي در شهرستان خاش غوغا مي كند
مديريت اداره آموزش و پرورش شهرستان خاش نيز از كمبود معلمان و نيروهاي خدماتي خبر داد و اظهار كرد: كمبود فضاها، امكانات و تجهيزات آموزشي از دغدغه ها و مشكلات آموزشي در اين شهرستان است.
 
قاسم كوچكزايي گفت: بايد هزينه هاي جاري آب و برق مدارس را رايگان محاسبه كنند و در اين خصوص خيران نيز وارد كار شوند و به كمك نظام آموزشي فرزندان اين خطه بشتابند.
 
وي با بيان اينكه بايد هنرستان سلامت در اين شهرستان احداث شود، خاطرنشان كرد: اهمیت مشارکت اقشار مختلف مردم منطقه برای اجرای پروژه های اجتماعی و فرهنگی و آموزشی بسيار حياتي و مهم است.
 

 
وي گفت: میانگین رشد دانش آموزان ۱/۸ درصد است و در سیستان و بلوچستان سالانه ۵/۵ درصد رشد جمعیت پایه اول ابتدایی داریم و رشد دانش آموزی، بازنشستگی فزاینده فرهنگیان و ورودی نامتناسب موجب می شود تا با کمبود معلم رو به رو شویم.
 
* ظرفيت كلاس ها در خاش به 40 نفر رسيده است
كوچكزايي افزود:22 مدرسه در این شهرستان دو شیفته هستند و ظرفیت کلاس ها از 32 نفر به 40 نفر رسیده است.
 
وي همچنين از غربالگري و سنجش توانايي كودكان ورودي پايه اول در شهرستان خاش خبر داد و اذعان كرد: دو هزار 131 دانش آموز اول ابتدايي شهرستان خاش امسال در طرح  غربالگري شركت كردند كه 331 نفر از کودکان سنجش شده دارای ضریب هوشی متوسط به بالا دارند که 16 درصد از آمار ورودی های پایه اول ابتدائی امسال هستند.
 
* مرکز اختلالات یادگیری برای دانش آموزان دارای هوش عادی در خاش راه اندازي شده است
وي اظهار كرد: مرکز اختلالات یادگیری برای دانش آموزان دارای هوش عادی با هدف رفع مشکلات این قشر ایجاد شده که از این طریق ضعف های آموزشی آنها رفع می شود و ميتوانند مانند ساير دانش آموزان به تحصيل بپردازند.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما؛ حضور معلمان بازنشسته در برخي مدرس و گلایه تعدادی از دبیران که همچنان در چهارمين روز از مهر ماه در بلاتکلیفی به سر می‌برند، باید هر چه سریع‌تر از سوی مسئولان آموزش و پرورش رفع شود چرا كه این‌ها عمر دانش‌آموزان است که هدر می‌رود و هدردهی عمر دانش‌آموزان به عنوان سرمایه‌های ملی کمتر از حیف کردن بیت‌المال نیست؛ دانش‌آموز وقتی می‌بیند معلم یا کتاب درسی ندارد، همان ابتدا بی‌نظمی، بی‌برنامگی و عدم اهتمام به درس را از سیستم آموزش و پرورش دریافت می‌کند.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 434854
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *