۰
ضیا هاشمی در اختتامیه جشنواره حرکت عنوان کرد

۲ مشکل کشور در حوزه فرهنگ و هنر/ عده‌ای در حوزه هنر حد و مرزها را نمی‌شناسند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: عده‌ای افراطی، حد و مرزها را نمی‌شناسند و عده‌ای هم با عدم درک روشن، طرفدار تعطیل شدن حوزه‌های هنری هستند که هر دو گروه از نظر ما از حوزه هنر فاخر و معتدل خارج هستند.
۲ مشکل کشور در حوزه فرهنگ و هنر/ عده‌ای در حوزه هنر حد و مرزها را نمی‌شناسند
به گزارش سرویس فرهنگی تفتان ما،سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در اختتامیه نهمین جشنواره ملی حرکت که در شهر کرمان برگزار شد، گفت: نهمین جشنواره حرکت جشنواره‌ای ماندگار در فعالیت‌های دانشجویی است و از مسئولان و دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان و همه کسانی که برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در این جشنواره گفت: هنر فاخر، موسیقی فاخر و نمایش زیبا، هدفمند و ارزشمند در جامعه ما شور و نشاط و هیجان مثبت ایجاد می‌کند و کار همکاران ما در حوزه فرهنگی و هنری بسیار حساس، ظریف و دشوار است که در کنار خلاقیت‌ها و تلاش‌ها مستلزم نکته‌سنجی و ظرافت و دقت است که کار هدفمند را به نتیجه می‌رساند.
هاشمی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ و هنر ما دو مشکل داریم، عده‌ای افراطی بدون توجه به اهداف و پیام‌های یک فعالیت فرهنگی و هنری حد و مرزها را نمی‌شناسند و عده‌ای هم متأسفانه با عدم درک روشن به حوزه فرهنگ و هنر طرفدار تعطیل شدن بسیاری از حوزه‌های هنری هستند که هر دو گروه از نظر ما از حوزه هنر فاخر و معتدل خارج است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: دانشجویان ما حقوقی دارند و  ما در منشور حقوق دانشجویی که منتشر کردیم، معتقدیم هر دانشجو باید وکیل و محافظ حقوق خودش باشد و همه دانشجویان باید از حقوق خودشان مانند حقوق علمی، صنفی، اجتماعی، خانوادگی، هنر و دینی برخوردار باشند.
هاشمی افزود: بخشی از حقوق دانشجویی که مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت، نشان می‌دهد که جامعه ما، جامعه پویایی است و دانشگاه باید نسبت به حقوق دانشجویان توجه ویژه داشته باشد.
وی با بیان اینکه ازدواج یکی از حقوق‌ مهم دانشجویان و جوانان است، تأکید کرد: عزیزان ما در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نسبت به امر ازدواج دانشجویی اهتمام ویژه‌ای دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد:  جشنواره ملی حرکت در راستای بخشی از حقوق دانشجویان برگزار می‌شود و فلسفه این جشنواره رشد علمی و فرهنگی به شکل توأمان است، مشارکت دانشجویان در کار جمعی و کنش جمعی حول محور فعالیت‌های علمی، بستر و هدف این جشنواره است.
هاشمی افزود: این جشنواره توانسته یک جریان فرهنگی و هنری را در دانشگاه‌های ما ایجاد کند و اکنون‌ که در گام نهم هستیم، می‌بینیم به‌ عنوان یک سنت حسنه، شکل گرفته و یک اجتماع علمی به وجود آمده که امیدواریم با همکاری و تعامل با انجمن‌های علمی اساتید و همکاران ما در دانشگاه‌ها، این حرکت روبه رشد، دوام و اعتلا داشته باشد.
هاشمی ادامه داد: از نگاه ما فعالان دانشجویی در انجمن‌های علمی، نخبه هستند و از این نظر که فعالان قشر دانشجویی هستند، نخبه نخبگان محسوب می‌شوند.
وی گفت: انجمن‌های علمی و جشنواره حرکت بستری است برای بالندگی آینده دانشجویان و جمع و اجتماعات آنها.
معاون فرهنگی وزارت علوم در ادامه تصریح کرد: در این چند روزی که جشنواره برگزار شد، نمایندگان انجمن‌های علمی و دانشجویان حاضر از ما خواسته‌هایی داشتند، از ما خواسته شد که مسئولان از نمایندگان انجمن‌های علمی و دانشجویان مشاوره بگیرند، ما حتماً به مشاوره نیازمندیم و سازوکاری را برای این موضوع پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم امسال این مطالبه بیش از گذشته عینیت پیدا کند.
هاشمی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که در سطح دانشگاه‌ها جلساتی با حضور مسئولان دانشگاه برگزار شود و ما هم از همکاران خود و مسئولان دانشگاه‌ها می‌خواهیم نسبت به این جلسات توجه ویژه‌ای داشته باشند تا زمینه‌ای فراهم شود، دانشگاه‌ها بیش از گذشته با انجمن‌های علمی ارتباط برقرار کنند. ما در سطح ملی هم این برنامه را داریم و امیدواریم این اتفاق در دانشگاه‌ها هم روی دهد.
وی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال 95 توسط مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: ما در این حوزه نیز نقش داریم، یک رکن اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است و این اتفاق نخواهد افتاد جز با تقویت انگیزه‌ها، مشارکت،‌ فعالیت و ارتباطات. بنابراین در این حوزه باید اقدام و عمل خودمان، یعنی ایده‌پردازی، نظریه‌پردازی و گفت‌وگو با یکدیگر را پیش ببریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: امسال که سال اقدام و عمل است، باید اعلام کنیم که ترجمان اقدام و عمل برای ما در حوزه فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها، گفت‌وگو است. اقدام ما گفت‌وگو و نظریه‌پردازی است و ما نیازمند ایده‌های دانشجویان هستیم.
هاشمی گفت: پیشنهاد ما این است که انجمن‌های علمی در سطح دانشگاه‌ها پیشگام گفت‌وگو باشند، اگر گفت‌وگوی سازنده شکل بگیرد، همه بهره‌مند خواهند شد و بسیاری از اختلافات مخرب از بین خواهد رفت، ما با گفت‌وگوی سازنده مانع رواج پیدا کردن تهمت‌ها و دروغ‌ها در جامعه خواهیم شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌هایی که از ما شد این بود که نمایندگان انجمن‌های ملی در تریبون‌های رسمی حضور داشته باشند، ما این مسئله را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم شاهد روزی باشیم که نمایندگان انجمن‌های علمی در تریبون‌های رسمی، دانشگاهی، حضور پیدا کرده و نقش خود را ایفا کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: از ما خواسته شد انجمن‌های علمی در دیدار با مسئولان نظام حضور داشته باشند، خوشبختانه این مسئله در دیدارهای ریاست جمهوری اتفاق افتاده و امیدواریم با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نمایندگان انجمن‌های علمی بتوانند در دیدارهای دانشجویان با رهبر معظم انقلاب نیز حضور داشته باشند و مسائل، مشکلات و دغدغه‌های خود را مطرح کنند.
هاشمی اظهار داشت: یکی از خواسته‌های دیگری که از ما شد این بود که نمایندگان انجمن‌های علمی در نهادهای تصمیم‌گیری دانشگاه حضور داشته باشند، این مهم نیازمند طی شدن یک مسیر قانونی است و ما برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد، ولی قبل از آن حضور در جلسات گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه‌ها و حضور در جلسات با وزیر علوم این مسیر را هموار می‌کند.
وی گفت: انجمن‌های علمی از ما حمایت معنوی، قانونی و حمایت مالی خواستند، هر سه خواسته درست است و ما همواره این حمایت‌ها را داشته‌ایم و آن را ادامه خواهیم داد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه با اشاره به اهمیت حضور اساتید در بین انجمن‌های علمی تأکید کرد: در آئین‌نامه‌های مختلف مکانیزم‌های تشویقی برای این کار دیده شده و امیدواریم شاهد حضور اساتید بیش‌تری در بین این انجمن‌ها باشیم.
هاشمی در ادامه با اشاره به انتقاداتی که در دوره‌های قبل جشنواره حرکت نسبت به داوری وجود داشت، گفت: با توجه به این انتقادات، امسال فرایند داوری، دقیق‌تر شد، در دوره‌های قبل ما 50 داور داشتیم که امسال این تعداد به 120 نفر رسید و بسیاری  از شخصیت‌های علمی نیز در فرایند داوری حضور داشتند.
انتهای پیام/
 
چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 434894
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *