۰
گزارش تفتان ما از حال و هوايي اين روزهاي انجمن‌ اولیا و مربیان؛

انجمن اولياء و مربيان؛ مكاني براي مشاركت در تربيت دانش آموزان يا درآمدزايي مدارس؟/ پيوندي سست ميان خانواده ها و مدارس مهمترين ضعف نظام آموزشي كشور

با توجه به مشكلات مالي و سرانه مدارس، متاسفانه اين روزها شاهد هستيم كه اين مشكلات مدارس را تحت الشعاع قرار داده و مديران با مشكلات مالي دست و پنجه نرم مي كنند و مجال و فرصتي براي مشاركت در تربيت فرزندان نيست و انجمن هاي اولياء و مربيان نيز اين روزها به مكاني براي كسب درآمدهاي مالي براي مدارس و به معضلي بزرگ تبديل شده است.
انجمن اولياء و مربيان؛ مكاني براي مشاركت در تربيت دانش آموزان يا درآمدزايي مدارس؟/ پيوندي سست ميان خانواده ها و مدارس مهمترين ضعف نظام آموزشي كشور
به گزارش تفتان ما، هر سال هفته آخر مهرماه هفته پیوند اولیا و مربیان نامگذاری شده و مدیران مدارس از اولیاء دعوت تا با حضور در مدرسه و شرکت در جلسه اولیا و مربیان شرکت کنند و بعد از سخنرانی و بحث در این باب انتخابات انجام می شود و انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه شکل می گیرد تا دو بال پرنده ای شوند که قصد پرواز به سرزمین علم و دانایی را دارد.
 
في الواقع چند سالی هست که متاسفانه وضع اعتباری آموزش و پرورش مناسب نیست. شاید در ذهن بسیاری اولیا تداعی شود که هدف از تشکیل انجمن فقط کمک های مالی اولیاست و بس و بسیاری از اولیا که خود شاید وضع مالی مناسبی نداشته باشند با اکراه در این جلسات شرکت می کنند.
 
 
مدارس و مربیان عدم همکاری اولیا را در این روند عامل افت می دانند و اولیاء انگشت اتهام را به سوی آموزش و پرورش اشاره می کنند.
 
علي اي حال واقعیت این است که در فرآیند تعلیم و تربیت عوامل زیادی نقش دارند "ولی" نقش اصلی را خانه و مدرسه بر عهده دارد و  عدم هماهنگی و همکاری خانه مدرسه در سرنوشت آینده فرزندان ما انکار ناپذیر است.
 
تردیدی نیست که سرمایه اصلی، فرزندان ما هستند و هرگونه قصور در این زمینه نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت. باید بدانیم اگر امروز در جامعه بزهکاری، اعتیاد، فساد، قانون شکنی، دین گریزی و هر معضل اجتماعی دیگر در حال رشد است، بیشتر نتیجه کوتاهی خانواده و نظام تعلیم و تربیت است تا دیگر عوامل...
 

 
به عقيده بسياري از كارشناسان و صاحبان نظر؛ امروز با تشکیل انجمنهای قوی در برنامه ریزی و کمکهای فکری می توان جامعه و نسلی پویا امید داشت اما واقعیت این است که بسیاری از نهادهای در آموزش و پرورش مانند شورای آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان که می توانند نقش اساسی در بهبود کیفیت آموزشی داشته باشند در استان سيستان و بلوچستان تقریباً جنبه تشریفاتی پیدا کرده و شاید از دلایل اصلی عقب ماندگی و افت تحصیلی هستند و تا زمانیکه این دو نهاد تخصصی و دارای برنامه نشوند و هر سال گزارش عملکرد مستندی به مردم ارائه نکنند وضع تغییر نخواهد کرد و اعتماد مردم  در همکاری همه جانبه با آموزش و پرورش جلب نخواهد شد.
 
علي اي حال بر ماست که در این هفته شعار و تشریفات را به عمل تبدیل تا این پیوند سست را با تشکیل انجمن هایی دارای هدف و برنامه،  به پیوندی  محکم و ناگسستنی برای آینده ایی بهتر برای فرزندان این مرز و بوم تبدیل کنیم.
 
به راستي ايجاد اين انجمن ها يكي از مهمترين و اساسي ترين روش هاي برقراري ارتباط خانه و مدرسه است و نقش اين انجمن ها در جهت تقويت فعاليت هاي نظام آموزش و پرورش و تعليم و تربيت بر كسي پوشيده نيست و نميتوان اين مهم را انكار كرد.
 
اما اينروزها اگر پاي درد و دل والدين نيز بشيني موضوع فراتر از اين حد است و انها معتقدند كه نقش انجمن اولياء و مربيان تنها محدود به كمك هاي مالي است و عملاً هيچ سود و فايده اي در پيشرفت تحصيلي فرزندانشان ندارد و در حقيقت موضع تربيت و مشاركت والدين در تربيت فرزندان و دانش آموزان در مسئله مالي گم شده و مشكل سرانه كه چندين سال است مدارس با آن دست و پنجه نرم مي كنند مجال و فرصتي جهت مشاركت والدين در تربيت فرزندان نمي دهد.
 
* انجمن هاي اولياء و مربيان جايي براي درخواست كمك هاي مالي
ناصر ناروئي يكي از والدين در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: هر زماني كه براي شركت در انجمن اولياء و مربيان رفتم ابتدا از مشكلات گفتند و در پايان نيز درخواست كمك مالي كردند و تا وقتي كه اين مشكلات مالي حل نشود در حقيقت كمك به مسائل آموزشي بي فايده است.
 
وي بيان كرد: درست است كه مي گويند كمك هاي مالي براي پيشرفت تحصلي فرزندانتان است اما عملاً در پيشرفت تحصيلي فرزندانمان تاثيرنگذاشته بلكه بعضاً برخي از خانواده ها كم درامد نيز به دليل عدم مشاركت در كمك هاي مالي فرزندانشان به خوبي در مدارس مورد توجه قرار نميگيرند.
 

 
* وظيفه اصلي انجمن اولياء و مربيان، مشاركت و همكاري در تربيت فرزندانشان است
مديريت آموزش و پرورش شهرستان خاش نيز در اين خصوص به خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه كار و وظيفه اصلي انجمن اولياء و مربيان مشاركت و همكاري در تربيت فرزندانشان است، اظهار كرد:  از مهمترين مصاديق تربيت، تربيت هاي عاطفي و اجتماعي است و مربوط به احساسات دروني فرد است و بايد خانواده ها بر روي اين مسئله توجه و اهتمام داشته باشند.
 
قاسم كوچكزايي با بيان اينكه انجمن هاي اولياء و مربيان در تمامي مدارس از گذشته تاكنون اقدامات بسيار مناسب و خوبي را انجام داده اند، گفت: در تلاش هستيم كه اين انجمن ها را تخصصي كنيم و از اولياء متخصص و داراي دانش بهره بگيريم تا بتوانيم هرچه بهتر در امر تربيت دانش آموزان تاثيرگذار شويم.
 
وي با اشاره به نقش انجمن هاي اولياء و مربيان در نظام آموزش و پرورش، تصريح كرد: انجمن هاي اولياء و مربيان در حقيقت مانند بالهاي مديريت مدارس جهت نيل به سوي اهداف و برنامه هاي نظام آموزشي است كه در اين راستا ضروري است تمامي خانواده ها همكاري كنند.
 

 
كوچكزايي با بيان اينكه انجمن اولياء و مربيان مانند بازوي قوي و قدرتمند در كنار مديران و مربيان مدارس هستند، اظهار كرد: امورات مدارس بايد با مشاركت خانواده هاي دانش آموزان انجام شود تا شاهد پيشرفت نظام تعليم و تربيت باشيم.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 435030
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *