۰
گزارشي از هشتمین سرشماري ۹۵ مبنای برنامه‌ریزی برای توسعه خاش؛

شهرستان خاش صدرنشين و پيشتاز مشاركت در سرشماري/ مشاركت خاشي ها در سرشماري اينترنتي به مرز ۵۵ درصد رسيد

شهرستان خاش صدرنشين و پيشتاز مشاركت در سرشماري اينترنتي نفوس و مسكن است و تاكنون بيش از 50 هزار خانوار در اين طرح ثبت نام و دو روستاي اسماعيل آباد و كوشه اين شهرستان نيز به صورت صد در صد در اين طرح مشاركت كرده اند تا با اين اقدام زمينه و زيرساخت توسعه، برنامه ريزي، پيشرفت و آباداني مناطق خود را فراهم سازند.
شهرستان خاش صدرنشين و پيشتاز مشاركت در سرشماري/ مشاركت خاشي ها در سرشماري اينترنتي به مرز ۵۵ درصد رسيد
به گزارش تفتان ما، سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 1395 به دو روش اينترنتي و حضوري همزمان با سراسر كشور در شهرستان خاش نيز در حال اجراست و اين سرشماري يكي از راه هاي مهم جهت برنامه ريزي جامعه و كامل در كشور است كه هر پنج سال برگزار و نقش موثري در برنامه ريزي و پيشرفت كشور ايران اسلامي دارد.
 
نتايج سرشماري نفوس و مسكن يكي از مهمترين منابع دقيق جهت مطالعات بازار و پيش بيني هاي اقتصادي به خصوص در صنايع وابسته به كالاي مصرفي خانوارها و ساختمان است و گامي عظيم به سمت شفاف سازي داده ها محسوب مي شود.
 
في الواقع يكي از ويژگي هاي جمعيت و عمده ترين راه هاي شناخت كشورها سرشماري است و از سنوات گذشته تا كنون همواره جمعيت مورد توجه انسان بوده و در دوره هاي گذشته به روشهاي مختلفي جمعيت انسان ها مورد سرشماري قرار مي گرفت و سابقه اين سرشماري به 3800 سال قبل از ميلاد بر مي گردد.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای عالی آمار کشور و مدیران مرکز آمار ایران، «آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی» را پایه‌ی اصلی در تصمیم‌گیری کارآمد برای کشور خواندند و با تأکید بر اهمیت طرح سرشماری عمومی، خطاب به مردم خاطرنشان کردند: همه‌ی مردم عزیز باید به‌طور جدی در این طرح مهم مشارکت کنند و تغییر آمار های آن گناه کبیره است؛ چرا که آمار بستر برنامه ‌ریزی‌ هاست و در تمام تصمیمات خرد و کلان مؤثر است.
 

 
* مشاركت 50 درصدي خاشي ها در سرشماري اينترنتي
فرماندار شهرستان خاش در حاشيه ثبت نام هاي اينترنتي سرشماري نفوس و مسكن، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: همزمان با سراسر كشور و ديگر شهرهاي استان كار سرشماري با هدف كاهش هزينه ها به صورت اينترنتي از سوم مهر در اين شهرستان آغاز شده و تا جمعه 30 مهرماه ادامه دارد.
 
محمداكبر چاكرزهي با بيان اينكه براساس برآورد انجام شده، حدود 55 درصد از ساكنان شهرستان خاش در طرح سرشماري اينترنتي تاكنون شركت كرده اند، تصريح كرد: با گذشت 26 روز از آغاز سرشماری اینترنتی، تعداد 18 هزار خانوار برابر با 50 هزار و 687 نفر به صورت اينترنتي در اين طرح بزرگ و ملي در خاش شركت كرده اند.
 
وي بيان كرد: در بخش ايرندگان خاش نيز علي الرغم امكانات كم و سرعت بسيار پايين اينترنت، اما بيش از 95 درصد اهالي اين منطقه به صورت ايترنتي در طرح سرشماري نفوس و مسكن شركت كرده اند.
 
وي افزود: در بخش ايرندگان دو هزار و 200 خانوار كه شامل 7 هزار نفر است، به صورت اینترنتی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن شركت كرده اند.
 
چاكرزهي خاطرنشان كرد: در بخش هاي مركزي و نوك آباد خاش هم بالغ بر 50 روستا از جمله روستاي اسماعيل آباد و كوشه با جمعيت بالابه صورت صد در صد اينترنتي ثبت نام كرده اند.
 

 
وي با بيان اينكه 50 نفر در ستاد و بعنوان آمارگير طرح سرشماري همكاري دارند، گفت: در برخي از روستاها مكان هاي رايگاني جهت سرشماري اينترنتي درنظر گرفته ايم تا با ارائه آمار دقيق بتوانيم به اهداف تعيين شده دست پيدا كنيم.
 
فرماندار خاش اذعان كرد: هدف از اجراي طرح سرشماري نفوس و مسكن دستيابي به آخرين وضعيت آماري شهرستان براي برنامه ريزي توسعه و پيشرفت ده سال آينده است و اين اطلاعات كاملا محرمانه است و دراختيار هيچ فرد و اداره اي قرار نخواهد گرفت.
 
وي با اشاره به مشاركت بيش از انتظار خاشي ها در مرحله ثبت نام اينترنتي سرشماري، گفت: مردم اين شهرستان ثابت كردند كه با وجود محروميت ها و نبود امكانات و زيرساخت هاي اينترنتي نسبت به ساير امكان اما واقعا برتر عمل كردند. 
 
چاكرزهي بيان كرد: دادن اطلاعات نادرست سبب هدر رفت منابع استاني و شهرستاني خواهد شد و از سوي به دولت كمك خواهد كرد تا بتواند فضاهاي مختلف فرهنگي، تفريحي، رفاهي، آموزشي و غيره را برنامه ريزي و نيازسنجي كند.
 
وي افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در خصوص آمار مي فرمايند:" ارایه آمار و اطلاعات صحیح برای تصمیم گیری در امور کشور وظیفه همه مردم است و دادن اطلاعات ناصحیح گناه کبیره است که این سخنان یک حکم شرعی است."
 

 
چاكرزهي اظهار كرد: رسانه ها نقش بسيار مهمي در تبليغ و اطلاع رساني در خصوص مشاركت مردم در سرشماري دارند و بايد با فرهنگ رساني درست و اطلاع رساني دقيق مردم را به سوي جلب مشاركت و اعتماد به اين سرشماري هدايت كنند.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما، متاسفانه كشور ايران اسلامي از لحاظ آمارگيري بسيار عقب و در جايگاه نامطلوبي قرار داد و حتي بعضي از مسئولان حقايق و آمارهاي واقعي و درست را در برخي از بخش ها مطلع نيستند و این جمله ای بود که رهبر معظم انقلاب ۲۳ شهریور ۹۵ در دیدار با مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن و اعضای شورای عالی آمار کشور مطرح کردند. حال باید دید ارائه اطلاعات دقیق چه نقشی می تواند در توسعه و پيشرفت زیرساختهای شهرستان خاش و استان پهناور و جوان سيستان و بلوچستان داشته باشد؟
 

انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 435032
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *