۰
همه مشکلات زیر سر تحریم ها نیست

کارهایی که با ۸ هزار میلیارد تومان می توان انجام داد/ همه مشکلات زیر سر تحریم ها نیست

خبری که این روز ها نقل تمام محافل سیاسی و اقتصادی جامعه شده ، خبر کشف اختلاس 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان است، 8هزار میلیارد تومانی که می توانست چرخه اقتصاد و تولید کشور را بچرخاند و رفاه معیشت مردم را به دنبال داشته باشد.
کارهایی که با ۸ هزار میلیارد تومان می توان انجام داد/ همه مشکلات زیر سر تحریم ها نیست
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما بزرگترین فساد اقتصادی کشور آن هم در صندوق ذخیره فرهنگیان در حالی صورت گرفت که که کشور در شرایط بسیار بد اقتصادی به سر می برد و خبری هم از آفتاب تابان وسیب و گلابی های باغ برجام هم نیست.
در شرایط فعلی که بسیاری از کوتاهی های مدیریتی کلان کشور را به گردن تحریم می اندازیم ، این ۸ هزار میلیارد تومان اختلاس شده، می توانست چرخه اقتصاد و تولید کشور را بچرخاند و در نتیجه رفاه معیشت مردم را به دنبال داشته باشد.
برای درک بهتر این رقم شاید بهتر باشد،  به این موضوع فکر کنیم که  با این مبلغ چه کار هایی می شد انجام  داد و چه گره های کوری را از مشکلات اقتصادی مردم باز کرد.
در ابتدا این مبلغ نجومی را با با یارانه نقدی پرداختی مقایسه می کنیم.
طبق آخرین برآوردها ، دولت ماهانه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع می کند. به این ترتیب معادل ریالی مبلغ اختلاس شده از صندوق ذخیره فرهنگیان،  ۱۰۰۰ میلیار تومان از پول دو ماه یارانه نقدی کل یارانه‌بگیران کشور بیشتر اشت.
یا به عبارت دیگر با ۸ هزار میلیارد تومان ، می توان به تقریباً ۱۷۵ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۱۷۶ نفر یارانه ۴۵ هزار و پانصد تومانی داد.
اگر همین حالا محاسبه  کنیم ، این میزان پول به وام قرض الحسنه ۱۰ میلیون تومانی برای جوانان بیکار تبدیل  می شد ، ۸۰۰ هزار جوان ایرانی می توانستند صاحب شغل شوند.
و یا به این فکر کنیم از این تعداد جوانی که صاحب شغل می شوند چه تعدادی می توانند در سال جاری ازدواج کنند و از دام بسیاری از معضلات اجتماعی که به خاطر بیکاری در آن گرفتارند، رهایی یابند.
اصلا اگر بیاییم و به قضیه ریزتر نگاه کنیم
طبق اعلام مسئولان مربوطه هزینه ایجاد هر شغل در سال ۹۳ حدود ۱۶۰ میلیون تومان بوده است.
حال اگر به طور متوسط دو تورم ۱۵ درصدی یعنی ۳۰ درصد را به این مبلغ اضافه کنیم، هزینه ایجاد هر شغل در سال جاری حدود ۲۰۰ میلیون تومان می شود. با این احتساب با ۸ هزار میلیارد تومان، امکان ایجاد ۴۰ هزار شغل جدید برای بیکاران کشور فراهم می‌شد.
و در نهایت اگر گریزی به  کمبود هایی که  که در اقصی نقاط کشور وجود دارد بزنیم می بینیم که:
۸هزار میلیارد تومان یعنی اگر ساخت هر مسجد یک میلیارد تومان هزینه داشته باشد می‌توان با آن ۸ هزار مسجد ساخت!
۸ هزار میلیارد تومان یعنی اگر ساخت هر کتابخانه پانصد میلیون تومان هزینه داشته باشد می‌توان با آن ۱۶هزار کتابخانه ساخت!
۸هزار میلیارد تومان یعنی اگر ساخت هر دانشگاه ۱۵ میلیارد تومان هزینه داشته باشد می‌توان با آن  بیش از ۵۰۰ دانشگاه مدرن در کشور ساخت!
۸ هزار میلیارد تومان یعنی اگر ساخت هر بیمارستان ده میلیارد تومان هزینه داشته باشد می‌توان با آن ۸۰۰بیمارستان مجهز ساخت.
و……

این ها  تنها  چند مثال ساده بود و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل، و  اینکه همه مشکلات اقتصادی و کبودها ، زیر سر تحریم نیست.
انتهای پیام/دانا
 
پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 435054
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *