۰
گزارش از فقر و تن فروشی در جامعه؛

ناهنجاری اخلاقی در دختران مقطع راهنمایی ماحصل عدم نظارت خانواده ها بر فرزندان است/ زنانی که برای تامین یک وعده غذایی اقدام به تن‌فروشی می کنند

تن فروشی یا روسپی گیری یکی از ناهنجاری های اجتماعی است که هر روز در عدم نظارت نهادهای فرهنگی و نظارتی گسترش پیدا کرده است و این پدیده شوم به جایی رسیده است که در تهران دانش آموزان ۱۲الی ۱۳ ساله به این روش درآمد کسب می کنند.
ناهنجاری اخلاقی در دختران مقطع راهنمایی ماحصل عدم نظارت خانواده ها بر فرزندان است/ زنانی که برای تامین یک وعده غذایی اقدام به تن‌فروشی می کنند
به گذارش سرویس اجتماعی تفتان ما  قبل از هر چیز ،از تمامی خانواده های نجیب و اصیل ایرانی عذرخواهی میکنیم اما این واقعیت را نباید انکار کرد که در سالهای اخیر ، فاجعه ای در بین تعداد اندکی از افراد جامعه اتفاق افتاده که سبب نگرانی روز افزون خانواده ها شده است.
روسپی گری یا تن فروش به افرادی گفته می شود که از راه ارتباط جنسی با جنس مخالف اقدام به کسب درآمد می کنند اما این تعریف کمی متفاوت شده چرا که همجنس گرایی و تن فروشی خاموش هم به جمع تعاریف روسپی گری اضافه شده است.
در صفحه حوادث روزنامه ها و رسانه ها درباره ناهنجاریهای اجتماع از قبیل تن فروشی اخبار زیادی را می شنوید. بنا به گفته کارشناسان در پایتخت وضعیت به حد اخطار رسیده است که باید به صورت جد مورد توجه متولیان امر قرار گیرد. علاوه بر تن فروشی افزایش آمار خیانت زوجین به یکدیگر مورد توجه است.
اگر اوایل شب در خیابان های پایتخت به ویژه بالای شهر رفت و آمد کنیم دخترانی را در کنار خیابان مشاهده می کنید که منتظر ترمز یک ماشین جلوی پای آن ها هستند تا ....
دلایل مختلفی از جمله فقر، اعتیاد، عدم توجه خانواده به رفتارهای فرزندان، برنامه های ماهواره و غیره را می توان از علت های سوق افراد به این ناهنجاری دانست.
علاوه بر این خانه ها و باندهای فساد اخلاقی که هر از چندگاهی خبر دستگیری آن ها به گوش می رسد را می توان به موارد بالا اضافه کرد. در تهران زنان و دخترانی را  می توان یافت که برای کسب درآمد از راه تن فروشی از شهرستان های مختلف وارد پایتخت می شوند.
موارد بالا تنها بخشی از واقعیت های موجود در جامعه است. در این ایام با پدیده ای در مدارس راهنمایی دخترانه مواجه هستیم که شاید باورش برای بسیاری از افراد جامعه سخت باشد.
نمی توان اسم این کار را تن فروشی گذاشت چرا که این کار برای دختران کم سن و سال توجیهی از نظر فرهنگی و اجتماعی ندارد.
۵۸۶۹۶۲
بنا بر خبرهای شنیده شده برخی از دختران راهنمایی با وجود سن کم به ناهنجاری اخلاقی روی آوردند که برای بسیاری از آحاد جامعه غیر قابل باور است. به همین منظور برای تهیه گزارش به یکی از مدارس راهنمایی در خیابان فردوسی تهران رفتیم تا گفتگویی با مدیر این مدرسه داشته باشیم اما زمانی که با مدیر مدرسه در این باره صحبت کردم اظهار بی اطلاعی کرده و گفت ما موظف نیستیم که دانش آموز را  بعد از خروج از مدرسه رصد کنیم.
دختر بچه راهنمایی پیشنهادی به من داد که  از شرم سرم را بالا نیاوردم
برای پیگیری موضوع به سراغ تعدادی از کسبه محل رفتیم، برخی از آن ها اظهار بی اطلاعی می کردند تا اینکه یکی از آن ها که نسبت به مابقی مغازه داران جوان تر بود در گفتگو با خبرنگار اجنماعی تهران نیوز، گفت: چندین سال است در این محل مغازه سوپر مارکتی دارم. هر از چندگاهی چیزهایی را مشاهده می کنم که واقعا باعث نگرانی می شود.
وی اظهار کرد: در طول چند سالی که در این مکان مغازه دارم  زنان مختلف می آیند و به گفته خودشان به دلیل فقر حاضر به تن فروشی می شوند علاوه بر آن از زمان شروع مدارس اتفاقاتی را مشاهده می کنم که ذهنم را ساعت ها به خود مشغول می کند به عنوان مثال اواخر هفته گذشته دانش آموزی به مغازه آمد تفریبا حدود ۱۲الی ۱۳ سال داشت به من پیشنهاد بی شرمانه ای داد که از تعجب خشکم زد و می گفت: با مبلغ ناچیز خودم را در اختیار شما می گذارم که با عصبانت با آن برخورد کردم.
برای بررسی بیشتر موضوع با رانندگان تاکسی که در نزدیکی مدرسه در حال جابه جایی مسافران بودند گفتگویی انجام دادیم. یکی از رانندگان که با ماشین شخصی خود مسافر کشی می کرد در گفتگو با خبرنگار  اجتماعی تهران نیوز، با تایید حرف مغازه دار گفت: تا کنون با این دانش آموزان برخورد کردم . تقریبا حدود دوهفته گذشته دانش آموزی سوار ماشین شد و وقتی تمام مسافران پیاده شدند به من پیشنهاد وقیحانه ای داد که گفتم تو جای دختر بچه من هستی چرا این کار را می کنی؟ در پاسخ گفت: نیاز به پول دارم درحالی که با توجه به وضعیت پوشش و لباسش بعید بود که مشکل مالی داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: عدم نظارت خانواده ها بر فرزندان سبب می شود که این ناهنجاری ها در کشور بیشتر شود و آینده خود و جامعه را به خطر بیندازد.
بیان خیلی از این وقایع برای مسوولان سخت است. اگر تا کنون پای صحبت های برخی از فروشندگان خانم نشسته باشید متوجه می شوید که صاحبان شرکت ها و مغازداران چه پیشنهادات شرم آوری به آن ها می دهند و در صورت عدم پذیرش آن ها را از کار اخراج می کنند.
فرحناز سلیمی، مدیر جمعیت آفتاب و کارشناس ارشد روانشناسی به خبرگزاری موج گفته است: ما افرادی داریم که تنها برای تامین یک وعده غذایی اقدام به تن‌فروشی می کنند. برخی هم برای این‌که پول تعویض مدل ماشین یا خرید مانتو را ندارند دست به تن‌فروشی می‌زنند.
آماری که خانم سلیمی از پرونده های مرکز به دست آورده حدود ۱۰ هزار نفر از زنان پایتخت تن فروش هستند، او می گوید: در میان افرادی که به مرکز مراجعه کردند و پرونده نیمه تمام باقی گذاشتند زنانی را می بینید که در ادارات خصوصی کار می کنند(مراتب ترقی این کارمندان با میزان ارتباط جنسی شان رابطه مستقیم دارد) اما مراجعه مستقیم ندارند، گاهی برای مشاوره با مرکز تماس می گیرند، برخی افراد برای کار راه انداختن و عبور از بوروکراسی اداری از زنان تن فروش استفاده می کنند.   وی تصریح کرد: برخی از دختران نمی دانند تن فروش هستند، این درحالی است که روزانه ممکن است با ۴ مرد در ارتباط باشند، جالب است بدانید که بیشتر آن ها افراد زیر ۳۰ سال و باسواد هستند، ۳۰ درصد زنان تن فروش دیپلم و بالاتر، ۵۰ درصد سیکل و زیر دیپلم و درصد کوچکی از آن ها بی سواد هستند. ما به این تن فروشی خاموش می گوییم.   مدیر جمعیت آفتات خاطر نشان کرد: گروه های هدف ما در چند محله پایتخت هستند(معتادان در محل هرندی و کیان شهر) گروهی از این همسان ها معتادان و گروهی تن فروشان را جذب می کنند. گروهی هم فقط در پاتوق ها و خانه های تیمی رفت و آمد می کنند، بخشی از آن ها گذری هستند و گاهی اوقات همسان ها سراغ دوستان مدرسه ای خود می روند، آن ها بابت هر فردی که به مرکز معرفی می کنند حق الزحمه می گیرند. ما در سال گذشته ۳۲ پاتوق در تهران شناسایی کردیم و ۵ منطقه تهران را زیر نظر داریم. وزارت بهداشت پروژه ای را در ۸ استان کشور تعریف کرد، به نام «طرح کاهش آسیب و ارتقای سلامت»؛ براساس پروتکل وزارت بهداشت ۴ گروه هدف برای مرکز ما تعیین شد؛ زنانی که سابقه زندان دارند، زنانی که همسرانشان به زندان افتاده، زنان تن فروش، زنان که معتادند یا همسرانشان اعتیاد دارند.
مراقب فرزندانتان در مدارس باشید
دکتر علی اصغر اصغر نژاد عضو مرکز تحقیقات بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تهران نیوز، فقر را مهم ترین دلیل تن فروشی در جامعه دانست و گفت: این رفتار خلاف شرع، قانون و بهداشت است که عواملی چون فقر، مسائل عاطفی و روانی، اضطراب، افسردگی ، ساختار از هم گسیخته خانواده و عدم کنترل از سوی دستگاه های متولی دست به دست هم داده و زمینه های شکل گیری این مشکل را در جامعه مهیا کرده است.
اصغر نژاد با اشاره به گستردگی تن فروشی در تهران و مهاجرت پذیر بودن آن اظهار کرد: پایتخت جایی است گه بیگانگی بیشتر حس می شود به همین منظور کنترل اجتماعی که از طرف مردم صورت می گیرد تحقق پیدا نمی کند.
وی با بیان این که متاسفانه بخشی از افراد جامعه برای کسب درآمد به چنین کاری روی آوردند گفت: آیا می شود از چنین فردی که به یک درآمد بی دردسر از این راه رسیده است انتظار تغییر داشت.
این روانشناس با اشاره به کاهش سن اعتیاد در جامعه افزود: باندهایی در سطح شهر وجود دارد که برای کسب درآمد از راه تن فروشی اشخاص دست به هر کاری می زنند و با آلوده کردن دانش آموزان به مواد مخدر آن ها را وادار به خود فروشی می کنند به همین خاطر وقتی دانش آموز به مواد مخدر معتاد شد حاضر است برای تهیه آن دست به هر اقدامی بزند.
اصغر نژاد اعتیاد در دختران را وسیله ای برای کسب درآمد افرادی سود جو برای تجارت عنوان کرد و بیان داشت: اعتیاد در مدارس از طریق افرادی که باندهایی فساد آن ها را اجیر می کنند انتقال می یابد.
وی تصریح کرد:  وقتی جامعه دچار چنین مشکلاتی می شود نهاد هایی مانند پلیس، قوه قضائیه، وزارت بهداشت و غیره  کم کم تدبیری می اندیشند تا گسترش پیدا نکند که امیدوارم این مراکز وظایفشان را در این زمینه درست انجام دهند.
۱۱۹۴
دکتر حسین فرجام روانشناس اجتماعی یکی از عوامل مهم بزهکاری ها و مفاسد اجتماعی , فقر مردم می داند و می گوید: مشکلات اقتصادی علّت عمده آسیب های اجتماعی است که بعضی از جامعه شناسان با مطالعاتی که انجام داده اند, منشأ عمده انحرافات اجتماعی در سطح پایین جامعه را در عوامل اقتصادی اعلام کرده اند و در تبیین علل پیدایش بزهکاری جرم و الکلیسم و روسپیگری وامراض روانی , بیش تر به عوامل اقتصادی اشاره می کنند
بیکاری و فقر ، ریشه در بسیاری از مشکلات مردم  دارند علاوه بر این عدم فرهنگ سازی درست و گرایش خانواده ها به سبک زندگی غربی را می توان به دلایل گرایش افراد به فساد های اخلاقی عنوان کرد.
انتهای پیام تهران نیوز 
پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 435069
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *