۰
در گفتگو با مدرس حوزه و دانشگاه مطرح شد؛

از انحراف تا معنویت در روضه های خانگی

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: برخی بر اساس مطالب کذبی که در روضه ها مطرح می کنند وحدت جامعه را بر هم می زنند، این آدم ها دو دسته اند؛ یک دسته خط دهی می شوند و هدایت شده گروه های ضد دینی هستند و یک دسته هم بیماری روانی ، مشکلات و عقده هایی دارند.
از انحراف تا معنویت در روضه های خانگی
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،آمنه رضایی ،مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با زنان قم،اظهار داشت: برخی افراد با یک صدای خوب ، سطح سواد و اطلاعات پایین به عنوان سخنران و مداح در مجالس خانگی حاضر می شوند  و براثر خطاهای لفظی ، فکری و عقاید غلط یا نقل های دروغینی که در جامعه پخش می کنند، مشکل آفرین می شوند و این برای جامعه مذهبی و این گونه مجالس یک معضل است. 
وی در ادامه با اشاره به تبلیغ عرفان های کاذب و معنویت های ساختگی در برخی مجالس خانگی افزود: از آنجایی که برخی افراد اطلاعات علمی- معنوی و فقهی ندارند، اقدام به تبلیغ احکام غلط ، باورها و ترویج خرافات بر حسب عقاید و آرای شخصی خود برای بیان مطالب استفاده می کنند و باعث بروز مشکل می شوند.
رضایی اضافه کرد: گرایش به خرافات ، عقاید باطل ، دروغ هایی که در مقاتل و سخنرانی ها بسته می شود؛ دروغ بستن احادیث ، ارائه روایات و تفاسیر غلط از احادیث و روایات و برداشت غلط از همه ی اینها، همه به واسطه ی سواد کم و نداشته های علمی برخی افراد است که شخص با سطح سواد و ادبیات ضعیف ، یک برداشت غلط از روایات داشته است و همان را به افراد دیگری که با آنها سروکار دارد، القاء می کند.
کارشناس علوم قرآنی و حدیث با اشاره به اینکه برخی بر اساس مطالب کذبی که بیان می کنند وحدت جامعه را بر هم می زنند، گفت: این آدم ها دو دسته اند؛ یک دسته خط دهی می شوند و هدایت شده گروه های ضد دینی هستند و یک دسته هم بیماری روانی ، مشکلات و عقده هایی دارند.
وی گفت: این گونه افراد براساس انواع افسردگی و سرخوردگی یا حقارت هایی که در دوران کودکی و نوجوانی تجربه کرده اند ، دچار بیماری هایی از جمله خیال پردازی و هزیان گویی می شوند و تخیلات خودشان را بیان می کنند یا می گویند به ما الهام شده است؛ که همه ی اینها دروغ است، آنچه که مسلم است خیلی از این الهامات فکر خراب خودشان است.
رضایی خاطر نشان کرد : در مواردی بعد از دستگیری این قبیل افراد، مشخص می شود که ناراحتی های روحی و روانی داشته اند و یا افراد باهوشی هستند و فقط با طرح کلمات، جملات و روش های جذاب اما با سطح سواد پایین مجلس گردانی می کنند.
وی با اشاره به اینکه در مجالس روضه های خانگی چشم و هم چشمی هایی هم وجود دارد، گفت: ممکن است حتی برخی افراد نوع پوشش و آرایش های غیر متعارف و یا نمایش لباس و زیورآلات هم داشته باشند ،اما اینگونه موارد مانع از برگزاری جلسات نمی شود.
وی همچنین به نوعی نذری دادن ها در مراسم های عزاداری هم اشاره ای کرد و گفت، برخی به اشتباه و نوعی عادت غلط، نذری غلط می دهند؛مثلأ می گویند در روضه حضرت ابوالفضل (ع) حتمأ باید آب باشد یا عروسک های کوچکی به نیت حضرت رقیه (س) پخش می کنند،کِل کشیدن در روضه های حضرت علی اکبر(ع) یا آش بی بی سه شنبه که مرسوم است؛هیچ کدام از این نذری ها سندیت ندارند.
رضایی  در ادامه گفت:هر کاری مزایا و معایبی دارد والبته مزایای این روضه های خانگی خیلی بیشتر از معایب ها است.
 

این کارشناس با اشاره به صحبت رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون تقویت جلسات خانگی ، گفت: ایشان جلسات خانگی را بستر خوبی برای ترویج عقاید مطرح کردند.
وی افزود: پرورش روحیه انقلابی، با شعرهای حماسی که درباره مدافعان حرم حضرت زینب(س) و ولایت  و موضاعاتی از این قبیل در جلسات خوانده می شود، بسیار تأثیرگذار است؛ حتی افرادی که اینگونه مسائل را قبول ندارند ناخودآگاه تحت تأثیر قرار می گیرند که به آن القای غیر مستقیم گفته می شود.
وی با بیان اینکه در این جلسات مباحث گسترش سبک زندگی درست،گسترش اقتصاد مقاومتی و تشویق به تولید داخلی مطرح و بحث برانگیز می شود، گفت:سخنرانی که به مجالس خانگی می رود، باید در همه ی ابعادی که بحث روز جامعه است، از لحاظ سیاسی –فرهنگی و اجتماعی مسلط باشد.
وی با تأکید بر اینکه روضه خوانی با هر سطح سوادی نمی تواند انجام شود،گفت: چون سخنران با افکار مردم سروکار دارد، می تواند یک جمعیت و جامعه کوچکی را هدایت کند و این جمعیت کوچک از تفکر و کلام او الگو می گیرند ، بنابراین مهم است که هم فرد با سواد علمی بالا باشد و هم از منابع معتبر بهره بگیرد .
رضایی در پایان با اشاره به تاریخچه روضه ها یادآور شد: طبق روایات و منابع تاریخی اولین روضه خوان، جناب جبرئیل برای حضرت آدم بود ، هنگامی که جبرئیل نام امام حسین (ع) را برد، اشک حضرت آدم (ع) جاری شد و ازجبرئیل پرسید: علت اینکه با ذکرحسین (ع) اشکم سرازیرمی شود، چیست؟ جبرئیل جریان مصیبت سیدالشهدا (ع) رابرای آدم (ع) نقل کرد، آنگاه جبرئیل و آدم (ع) برای مصائب اباعبدالله (ع) وهمراهانش مانند زن فرزند مرده گریه کردند.
انتهای پیام/زنان قم 
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 435336
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *