۰
در گفتگو با هنرمندان استان؛

باندبازی در انجمن‌های هنری استان غوغا می‌کند/ رکود هنری عامل فرار هنرمندان از قزوین

متاسفانه از مشکلات اصلی هنرمندان استان، باندبازی و توجه به روابط خانوادگی در واحد نمایش ارشاد استان قزوین است که این اتفاق مانع توجه به استعداد‌های برتر استانی شده است.
باندبازی در انجمن‌های هنری استان غوغا می‌کند/ رکود هنری عامل فرار هنرمندان از قزوین
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ماهنر از زمان خلقت انسان وسیله‌ای برای آرامش روانی و برقراری ارتباط عاطفی بشر بوده است، اگر این هدیه الهی از سمت صاحبان قدرت و سرمایه نادیده گرفته شود، بی شک در وجود هنرمند می‌میرد. 
قزوین یکی از شهرهای هنرخیز ایران است که هنرمندان بسیاری را به جامعه هنری تحویل داده است، هنرمندانی که به خلق آثار جدید روی می‌آورند و همچنان مورد بی‌مهری مسئولین قرار می‌گیرند. 
در این گزارش با نشستن پای درد و دل صاحبان هنر قزوین، رسانه‌ای برای انتقال مشکلات آنها به مسئولین فرهنگی و هنری استان قزوین شدیم. 
 
مینا اسکندری فیلم ساز و عکاس: 
متاسفانه مسئولان نسبت به هنر و روحیه هنرمندان کم توجه هستند، در صورتیکه مقوله هنر بسیار مورد اهمیت جوامع غربی قرار گرفته است و به وسیله آن توانسته اند رشد فرهنگی و سیاسی مورد نظر دولت خود را بدست آورند.

برای نمونه تلاش‌های ما برای اثبات این قضیه که هالیوود چه اتفاق بزرگی در کشور آمریکا بوده‌ و تا چه حد توانسته است بر جامعه اش تاثیر گذار باشد، بسیار مشکل است، زیرا آموزش لازم برای درک بیشتر هنر و فواید آن در جامعه وجود ندارد. با استفاده از آموزش صحیح نیز می‌توان اتفاقات بزرگ فرهنگی را در کشور رقم زد و مانع هجوم فرهنگ غرب به کشور شد. 

درک صحیح از هنر در کشور، گام اول برای رسیدن به حل مشکلات و دغدغه‌های شخصی صاحبان هنر است به عنوان مثال بزرگترین دغدغه هنرمندان استان قزوین که دلیلی برای مهاجرت آنها به پایتخت شده است، وضع اقتصادی نامناسب و عدم توجه به بیمه و وجود امکانات محدود است. 
 
لعیا محمدی، شاعر: 
شرط رسیدن به اهداف هنری حمایت از هنرمندان بومی و استانی است، اما متاسفانه عدم وجود برنامه‌ها‌ی منسجم و مشکلات اقتصادی در سازمان‌های هنری استان قزوین مانع رسیدن به این اهداف شده است.

از جمله مشکلات شاعران استانی عدم توجه به چاپ آثار آنهاست که همین اتفاق مانع دلجویی و تشویق از شاعران استانی شده، متاسفانه ملاک سنجش چاپ آثار و استعدادیابی، سابقه خانوادگی افراد است که در این موضوع افراد محدودی مورد توجه قرار می‌گیرند و آثارشان به مرحله چاپ می‌رسد. 

محسن زارعی، بازیگر و کارگردان: 
متاسفانه از مشکلات اصلی هنرمندان استان، باندبازی و توجه به روابط خانوادگی در واحد نمایش ارشاد استان قزوین است که این اتفاق مانع توجه به استعداد‌های برتر استانی شده است.

از مشکلات دیگر تئاتری‌های استان قزوین، عدم وجود سالن‌های مناسب است که این عامل باعث مهاجرت آنها به پایتخت می‌شود؛ برای حل این مشکلات باید بودجه لازم استانی تعیین شود و اهتمام به ساخت سالن مناسب در استان انجام گیرد. 

موضوع دیگر ناهما‌هنگی بین سازمان‌‌‌های هنری در استان است که این مشکل نتیجه مدیریت نادرست است و راه حل غلبه بر آن برگزاری جلسات هماهنگ و تعیین وظیفه هر شخص مطابق با استعداد شخصی وی می‌باشد.
محبوبه امامقلی، دانشجو بازیگری: 
همدلی بین هنرمندان یکی از نیاز‌های اصلی حوزه فرهنگ و هنر است و عاملی برای رسیدن به موفقیت‌های گروهی است که متاسفانه در بیشتر رشته‌های هنری دودستگی و عدم اتحاد وجود دارد که همین مسئله ضربه‌های فراوانی بر پیکره‌ هنری استان وارد‌ کرده است.

سعید راد، عکاس هنری: 
متاسفانه در سطح استان وضعیت مالی و روابط حرف اول را می‌زند و غالبا استعداد‌های هنری افراد نادیده گرفته می‌شود.
از مشکلات مهم عکاسان و فیلم‌برداران استانی برخورد نامناسب مسئولان در مراسم‌های مختلف برای تهیه عکس و یا گرفتن گزارش تصویری است. متاسفانه حتی با وجود هماهنگی لازم و همراه داشتن کارت خبرنگاری از ورود به مراسم و عکس برداری آنها جلوگیری می‌شود.   بهزاد بویه، فیلم نامه نویس و کارگردان: 
نبود حمایت‌های مادی و معنوی مناسب برای ساخت فیلم از جمله مشکلات عمده فیلمسازان و بازیگران استان است و نبود چنین امکاناتی هنرمندان را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد و شهر قزوین را خالی از هنرمندان واقعی می‌کند. 
تعدادی از هنرمندان که هم اکنون از شهرت کشوری برخوردار هستند از استان قزوین به تهران مهاجرت کرده‌اند که متاسفانه به دلیل محیط بسته قزوین، هویت خود را پنهان کرده و از بازگشت به شهر خود امتناع می‌کنند. 
حمایت‌های معنوی باعث رشد و شکوفایی استعدادهای هنرمندان می‌شود و فرصت دهی لازم را برای پرورش هنر استان به هنرمندان بومی می‌دهد. در قزوین تائید فیلم نامه ای که ساختار ابتدایی لازم را داشته باشد به سختی انجام می‌گیرد. 

سحر آغاسی، بازیگر و گوینده: 
در بین هنرهای استان قزوین، تئاتر جایگاه لازم را در نگاه مسئولان ندارد، به گونه‌ای که برای آنها قرداد خاصی تعریف نمی‌شود و بودجه مناسبی برای رسیدگی به مسایل مالیشان تعریف نمی‌شود.
متاسفانه عدم حمایت مسئولان به حدی است که یک هنرمند تئاتر در استان قزوین آینده ای برای استعداد هنری خود پیش بینی نمی‌کند، صداو سیمای استان از هنرمندان مستعد خود استفاده نمی‌کند و با استفاده از هنرمندان دسته دو و سه پایتخت، برنامه‌ها خود را می‌سازد و روح هنرمندان استان قزوین به دلیل چنین برخوردهایی پژمرده می‌شود.   مریم کریمی، شاعر و نویسنده کارگردان: 
مشکلات مالی هنرمندان آنها را به سمت سازمان‌های صاحب سرمایه می‌کشاند و همین موضوع مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت از جمله این مشکلات، ساخت سلیقه‌ای فیلم‌های هنری است. 
با استفاده از مدیریت درست می‌توان مانع مهاجرت هنرمندان قزوینی شد و راهکارهای مناسب ارائه داد. از جمله این راهکارها برگزاری جشنواره‌ها و اولویت قرار دادن آثار شهرستانی‌ها برای تشویق و ارتقای سطح هنری استان قزوین است.

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان: 
متاسفانه بزرگترین مانعی که باعث می‌شود، اتفاقات هنری ماندگار در قزوین به وقوع نپیوندد، عدم شناخت مناسب از فرهنگ و هنر و عدم درک مشترک بین هنرمندان است. 
هنر و فرهنگ در تمدن ایرانی، جایگاهی ویژه‌ای دارد و لازم است این حوزه از سمت مسئولان حمایت مادی و معنوی شود، زیرا مسئله‌ای بسیار مهم و تاثیر گذاراست. اگر در استان قزوین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب وجود داشته باشد، بستر مناسبی برای رشد و ارتقای هنری هنرمندان خواهد شد.  سمان حدی، بازیگر و فیلم ساز: 
متاسفانه اداره ارشاد استان قزوین نسبت به هنرمندان جوان کم توجه است و حمایت لازم را از آنها ندارد، از جمله این حمایت‌ها کسب مجوز برای برگزاری تئاترهای هنری است که متاسفانه این پُرسه اداری زمان بسیاری را به خود اختصاص می‌‌دهد.
معمولا آثار بکر هنری بیشتر از سایر موضوعات در انتظار مجوز می‌ماند زیرا از نظر مسئولان آثار بکر و مفهومی مورد پذیرش مردم قزوین قرار نمی‌گیرد، در حالی که تجربه اخیر من این موضوع را اثبات می‌کند که مردم قزوین تشنه آثار هنری بکر هستند و اگر اجازه اجرا به اینگونه آثار داده شود مورد استقبال عموم قرار می‌گیرد.  مصطفی فرهنگیان، فیلم ساز: 
عدم سریال سازی باعث رکود اقتصادی هنرمندان استانی شده است زیرا مسئولان هنری استان هیچ تمایلی به ساخت فیلم از خود نشان نمی‌دهند، در حالیکه صداو سیمای استان‌های دیگر هر سال چندین سریال تولید می‌کنند و سطح شبکه استانی خود را روز بروز ارتقا می‌دهند. 
این موضوع باعث ایجاد مشکلات مالی فراوان در بین هنرمندان و فیلم سازان قزوینی شده است و بسیاری از آنها را به شغل‌های خارج از استعداد و علاقه خود می‌‌کشاند. 
از دیگر مشکلات موجودِ هنرمندان، عدم اعتماد سرمایه گذاران به فیلم سازان قزوینی است و این تجربه تلخ سرمایه گذاران به دلیل باند بازی‌های اخیر مدیران سازمان‌های هنری بوجود آمده است. 
وقتی فیلم نامه‌ای بخاطر ارتباط خانوادگی با مسئول خاصی تائید می‌شود و سرمایه گذار بی‌خبر از موضوع سرمایه گذاری می‌کند و در نهایت با افت فروش مواجه می‌شود، دیگر نمی‌تواند به فیلم سازان دیگر استان، اعتماد کند.
این مباحث تنها گوشه‌ای از مشکلات و درخواست‌های مطرح شده از سوی تعدادی از هنرمندان استان بود که با توجه به مشکلات مطرح شده از سوی آنها منتظر پاسخگویی مسئولان فرهنگی و هنری استان هستیم. 

انتهای پیام/صبح قزوین
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 435461
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *