۰
تهدید سلامتی مردم و جامعه/ شهرداری خاش نیازمند نگاه ویژه دولت

فرصت سوزی و کم توجهی های دولت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله ها را در خاش با مشکلاتی فراوان مواجه ساخته است

هم اینک زباله های جمع آوری شده از نقاط مختلف شهر خاش در پی تصمیمات چندین ساله مسئولان سابق و فعلی و به ناچار در محیط بسیار زیبای تفریحی و گردشگری و نیز محیط زیست متنوع و منابع طبیعی دارای پوشش گیاهی منحصر بفرد دفن می گردند که فرصت سوزی و کم توجهی های دولت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله ها را در خاش با مشکلاتی فراوان مواجه ساخته است.
فرصت سوزی و کم توجهی های دولت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله ها را در خاش با مشکلاتی فراوان مواجه ساخته است
به گزارش تفتان ما، محل كنوني دفع زباله خاش در پنج كيلومتري جنوب اين شهر در بین دو منطقه جوژک و شورك از توابع بخش مرکزی خاش واقع شده که ریخت و پاش انواع پلاستیک و زباله های غیر قابل بازیافت چهره این منطقه را بسیار زشت و نازیبا جلوه گر ساخته است.
شماری از مردم و مسوولان شهرستان خاش سایت دفع زباله های تولیدی شهروندان خاش را معضل جدی برای تهدید سلامت مردم، حیوانات و زمین های کشاورزی و منابع طبیعی دانستند.
محمد ریگی بیان کرد: واقع شدن این سایت در حاشیه سد، بندهای خاکی، مسیر رودخانه و چاهها و موتورپمپ های کشاورزی و مهمتر از همه در نقطه بکر و منحصر بفرد تفریحی و گردشگری و زیست محیطی، بشدت منابع طبیعی و محیط زیست و سلامت جامعه را تهدید می کند.
این شهروند خاشی افزود: دفع زباله در سایت شهرداری به شیوه غیر اصولی کنونی، معضلات زیست محیطی برای ساکنان منطقه بویژه خانواده های ساکن در مجاورت این سایت را به همراه دارد.
وی تاکید کرد: بازیافت زباله ها باید مورد توجه باشد زیرا برخی افراد که بیشتر آنان را اتباع بیگانه تشکیل می دهند به بدترین شکل ممکن در میان آنها به بازیافت مشغولند.
رحمت شهنوازی نیز گفت: با وجودي كه زباله‌ها از مقابل منازل به موقع جمع‌آوري مي‌شود اما محل مناسبي براي دفع اصولي آنها در نظر گرفته نشده است.

امیر خاشی نیز بیان کرد: تفكيك، سوزاندن و دفع اصولي زباله‌ها در نقطه‌اي مناسب براي سلامت مردم و حتي موجودات زنده و گياهان منطقه موثر است.

وي اظهار کرد: این شیوه دفع زباله ها در فصل تابستان برای شهروندان دردسر آفرین بوده به همين دليل دفع بهداشتي زباله‌ها از مسايل ضروري به شمار مي‌آيد.

میرزا قلندرزهی هم گفت: مكان كنوني دفن زباله‌هاي خاش مناسب نيست زيرا نه تنها در فصل بهار به عنوان يك محل تفريحي به شمار مي‌رود بلكه به دليل سرسبزي به كانون چراي دام‌هاي مردم منطقه و عشاير كوچنده تبديل شده است.

يك شهروند ديگر خاش نيز گفت: نگهداي زباله‌ها و در برخي مواقع سوزندان غيربهداشتي آنها در محل كنوني، سلامت ساكنان اطراف از جمله قاسم آباد، بيت آباد و دشت‌هاي مجاور را تهديد مي‌كند.

محمد خاشی گفت: هم اينك به دليل دفع نامناسب زباله‌هاي شهر خاش بسياري از دام‌هاي روستاييان و عشاير منطقه از اين زباله‌ها استفاده مي كنند.

وي افزود: علاوه بر اين، برخي افراد دوره گرد كه در ميان آنان كودكان نيز وجود دارند براي تهيه نان خشك و ديگر وسايل از ميان زباله‌ها، به مكان نگهداري آنها دسترسي دارند و همين مساله سبب انتقال بيماريهاي خطرناك مي‌شود.

شهردار خاش گفت: از سه سال قبل کار دفن بهداشتی زباله های شهری آغاز شده است.

عبدالمجید تمندانی بیان کرد: شهرداری خاش در کنار انجام فعالیتهای عمرانی که در سطح شهر انجام می دهد، نیم نگاهی به سمت مدیریت پسماند و مواد زاید و جامد شهری دارد.

شهردار خاش افزود: سالهاست به دلیل عدم دفع بهداشتی زباله ها یک محیط بسیار زیبا در مساحت بالای 50 هکتار به شکلی نامطلوب در آمده است.

وی اظهارداشت:یکی از دغدغه های بسیار مهم شهرداری خاش کمک به شادابی و نشاط محیط زیست ،بهداشت و سلامتی مردم و جامعه از طریق جمع آوری زباله های شهری است.

شهردار خاش اظهار کرد: هم اکنون کار ساماندهی و جمع آوری زباله های رها شده از گذشته در کنار دفن بهداشتی آنها و زباله های جدید در داخل ترانشه ها می باشد.

دکتر تمندانی در ادامه بیان کرد: کار تفکیک زباله از مبدا نیز بصورت آزمایشی و پایلوت در برخی از مناطق شهری خاش از طریق آموزش نیروهای خدماتی و مشارکت شهروندان در دست پیگیری و اقدام بوده که در مقطعی از سال انجام شد.

وی گفت:از این طریق مواد بازیافتی از مبدا تفکیک شده ،به محیط دفع بهداشتی انتقال می یابند و به مبحث بهداشت محیط و حفظ و نگهداری محیط زیست کمک می شود.

شهردار خاش افزود: با توجه به اینکه روزانه افزون بر 80 تن زباله توسط نیروهای خدماتی شهرداری از نقاط مختلف شهر خاش جمع آوری می گردد و شهرداری نیز از لحاظ امکانات نیرویی و خودرویی با مشکلاتی مواجه می باشد از مسئولان کشوری و استانی انتظار داریم در این راستا با ما همکاری نمایند.

تمندانی تصریح کرد: شهرداری برای دفن بهداشتی و نیز حمل زباله ها نیاز به خودروهای لازم و از جمله یکدستگاه بولدوزر دارد.

وی از استاندار سیستان و بلوچستان و سایر مسئولان دست اندر کار استانی در خواست کرد: تا نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز و نیز اختصاص حداقل یکدستگاه بولدوزر دست شهرداری را بگیرند.

شهردار خاش همچنین از شهروندان خاش درخواست کرد: برای حفظ سلامت جامعه در جمع آوری و تفکیک زباله ها با نیروهای خدمات شهری همکاری کنند.

وی گفت:روزانه افزون بر 80 تن انواع زباله توسط نیروهای شهرداری از سطح شهر خاش جمع آوری و به مقصد سایت دفن زباله بین دو منطقه جوژک و شورک خاش حمل می شود.

دکتر منصور خاشی رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان خاش بر ضرورت دفع بهداشتی زباله های شهری و روستایی خاش با هدف پیشگیری از وقوع بیماری ها و تجمع حیوانات و حشرات موذی تاکید کرد.

محمد جواد عرب رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاش نیز بیان کرد: سایت دفن زباله در شهرستان خاش به همت شهرداری در محیطی پیش بینی و جانمایی شده اما به انجام اقداماتی مانند فنس کشی، ایجاد ترانشه ، استقرار دائمی یک دستگاه بولدوزر و غیره نیازمند دارد.

وی با تاکید بر جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی از سطح شهر و نقاط روستایی، ضرورت ساماندهی فوری سایت های دفع زباله در حاشیه شهر، جوژک و رودهینار، برای تامین سلامت افراد جامعه، محیط زیست و دام های مردم، حیوانات و وحوش و نیز حفاظت از گونه های منحصر بفرد گیاهی را خواستار شد.

وی افزود: ساماندهی و یا اتلاف سگ های ولگرد در مناطق شهری، روستایی و عشایری نیز باید مورد توجه شهرداری، بخشداریها و دهیاران قرار گیرد.
گزارش از محمدامین میربلوچزهی
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 435493
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *