۰

تأثیر ماهواره بر بنیان خانواده

انسان در قرن حاضر بیشتر به عنوان موجودی عقلانی و منطقی شناخته می شود و گویا رنگ احساسات و هیجانات بسیار در وجودش کم شده؛ این عقلانی شدن می تواند زمینه را برای فردی گرایی فراهم سازد چرا که همنوایی با جامعه و واحد های اجتماعی مسلتزم نوعی علاقه و احساس اجتماعی است.
تأثیر ماهواره بر بنیان خانواده
به گزارش سرویس یاداشت  تفتان ما،به نقل از عطارنیوز، انسان در قرن حاضر بیشتر به عنوان موجودی عقلانی و منطقی شناخته می شود و گویا رنگ احساسات و هیجانات بسیار در وجودش کم شده؛ این عقلانی شدن می تواند زمینه را برای فردی گرایی فراهم سازد چرا که همنوایی با جامعه و واحد های اجتماعی مسلتزم نوعی علاقه و احساس اجتماعی است.
یکی از واحدهای و به تعبیری مهمترین نهاد اجتماعی، خانواده است. خانواده منشا بخش عمده ای از تحولات رشدی و شخصیتی انسان در آینده محسوب می شود و می تواند انسان را به کمال رسانده یا او را از این نعمت محروم سازد.
تحقیقاتی که در زمینه مطالعات خانوادگی و سیستماتیک انجام شده اند نیز حکایت از اثر بخشی نقش تعاملات مثبت خانواده بر تربیت صحیح افراد دارند.
در سال ها و دههه های اخیر شاهد بروز مشکلات فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی در جامعه هستیم که علل بخش عمده آن به روابط و ارزش های ناصحیح خانوادگی برمیگردد.
چه عواملی باعث می شود خانواده نتواند نقش مثبت خود را در تربیت و اداره صحیح اعضای خود ایفا کند؟!!
عوامل متعددی در این مهم نقش دارند؛ من جمله: آشفتگی روابط، و برهم خوردن مرزبندی های خانوادگی. اما در سال های اخیر شاهد وجود پدیده ای تاثیر گذار به نام دنیای مجازی و مخصوصا ماهواره هاست.
ماهواره‌ها با ارائه حجم وسیعی از اطلاعات میتواند نوعی سردرگمی هویت در فرد به وجود آورد و باعث شود که فرد نتواند بین خود آرمانی و اصلیش تمایز قائل شود.
در جامعه و فرهنگ ایرانی که فرد طبق ارزش ها و چهارچوب های تعریف شده ی خانوادگی رشد کرده است، یکباره مواجهه با نوعی فرهنگ مجازی که با جذابیت خاص و اهداف مدیریت شده سعی در تاثیر گذاری بر طرحواره ها و کهن الگوی های ذهنی افراد دارد می تواند مشکلات زیانباری به همراه داشته باشد.
ماهواره سبب شده اند که حرمت ها، آیین ها و تشریفات خانوادگی به تدریج ازبین رفته و اعضا بیشتر به سمت فردی گرایی تمایل پیدا کنند.
ماهواره میتواند روی ویژگی های فردی و شخصیتی نیز تاثیر بگذارد. خلاقیت، انگیزش، رشد درونی از ویژگی‌هایی هستند که میتوانند تحت تاثیر این پدیده قرار گیرند. در این خانواده‌ها انسان تمایلی به ایجاد نوآوری و تغییر ندارد و با سبک منفعلانه ای که اتخاذ کرده است سعی در انکار و سرکوبی واقعیت دارد و بیشتر به سمت شخصیت آرمانی و بیمار گرایش پیدا میکند که همه چیز را در بهترین حالت و به هر طریقی کسب کند.
یکی از عوامل خانوادگی تاثیر گذار در برابر این معضل فرهنگی و اجتماعی، خانم ها هستند. از آنجا که زن نقش محوری در خانواده دارد، میتواند با بهره گیری از اندیشه های درست و منابع صحیح در اعتلای محیط خانواده و عدم تاثیر پذیری اعضای آن در برابر این مشکل ساختاری گام مهمی بردارد و با به وجود آوردن محیطی گرم و برگرفته از ارزش های خانوادگی درست مخصوصا سبک زندگی ائمه اطهار روحیه همدلی و نشاط و پویایی را به خانواده تزریق کند.
سید محمد حسینی، کارشناس ارشد مشاوره
انتهای پیام/
 
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 435527
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *