۰
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد:

افزایش غیبت در جامعه امنیت را کم می‌‌کند/ تأکید امام موسی صدر روی وجه هدایتی قرآن

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: جهت‌گیری امام موسی صدر در تفسیر قرآن، پرده‌برداری از مهمترین وجه قرآن است که همان وجه هدایتی را شامل می‌شود.
افزایش غیبت در جامعه امنیت را کم می‌‌کند/ تأکید امام موسی صدر روی وجه هدایتی قرآن
به گزارش سرویس فرهنگی تفتان ما،سی و ششمین درسگفتار ماهانه مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با عنوان «اندیشه و عمل؛ بُعد هدایتگری قرآن در نگاه تفسیری امام موسی صدر با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد استاد دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد در ابتدای سخنان خود ابراز داشت: به تعبیر امام علی(ع) قرآن که خودش ساکت است ما آن را به حرف در می‌آوریم. مفسران قرآن کریم عملا قرآن را به حرف در می‌آورند، تفسیر می‌کنند و پیام‌های آیات مختلف را بیان می‌کنند. لذا هر کس با فضای فکری خودش، نگاهی به قرآن کریم دارد.
وی اظهار داشت: جهت‌گیری امام موسی صدر در تفسیر قرآن، پرده‌برداری از مهمترین وجه قرآن است که همان وجه هدایتی را شامل می‌شود. یعنی آقای صدر عملا نشان می‌دهد که قرآن آمده است هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ اجتماعی، نشان دهد که انسان را هدایت می‌کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: قرآن می‌تواند به فردی که می‌خواهد به قله‌های معرفت برسد، راه را نشان دهد و اگر بخواهیم دانش زندگی‌ساز هم پیدا کنیم یا اینکه به خدا برسیم چگونه باید رفتار کنیم؛ رستگاری که ما در دین از آن نام می‌بریم فقط این نیست که به درستی نماز بخوانیم بلکه رستگاری این است که من انسانی باشم که از هیچ غیرخدایی نتوانم چیزی بگیرم یا به آن تکیه کنم و در واقع، خودم باشم و خدای خودم. آقای صدر آیات قرآن را به گونه‌ای تفسیر می‌کند که در متن زندگی بتوان از آن بهره برد. 
استاد دانشگاه قرآن و حدیث افزود: تفسیرهای آقای صدر، دقیقاً در راستای تفسیر ائمه اطهار (ع) است و ایشان طرح قرآن را به عنوان کتاب زندگی با تمامی سلوک فردی، سیاسی و اجتماعی بیان می‌کند.
وی عنوان کرد:‌ از ابن‌عباس روایت شده است «القرآن یفسره الزمان»؛‌ زمان، قرآن را تفسیر می‌کند. قرآن آمده که انسان را در گردونه‌ها هدایت کند. همچنین قرآن آیین‌نامه حرکت در متن اجتماع است.
* دو نکته درباره تفسیر امام موسی صدر
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با بیان اینکه از نظر مبانی، تفسیر امام موسی صدر دو نکته دارد، گفت: بنده بر اساس این دو نکته ادعا می‌کنم که امام موسی صدر ده‌ها حرف دارد؛ یکی از آنها که پایه و اساس به شمار می‌رود توسعه معنایی است. قرآن عربی بوده و به زبان عربی نازل شده، لفظ و معنایش نیز همگی برای خدا است.
وی تصریح کرد: وقتی که می‌خواهم یک متنی را بفهمم باید در افق نگارنده آن بفهمم. لذا توقعی که از دیوان حافظ داریم از گلستان سعدی نداریم. آقای صدر می‌گوید جامعه انسانی با گره‌های بسیار فراوانی مواجه می‌شود که یک عده‌ این گره‌ها را می‌زنند و سپس بر آن می‌دمند و جوری فضا را جلوه می‌دهند که انگار این گره‌ها از ابتدا وجود داشته است. یکی از قدرتمندی‌هایی که امام موسی صدر داشت این بود که توانست این گره‌ها را با فهم از قرآن باز کند. 
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد عنوان کرد:‌ کار بسیار مهم آقای صدر ماجرای انفاق است؛ آقای صدر انفاق را بسط خردمندانه، آگاهانه و مرتبط با متن اجتماع داده است. بنابراین اینکه آمده است «الفقر موت الاکبر» فقر مرگ بزرگ است. 
وی ادامه داد: مهم‌ترین متن پیام امام موسی صدر این است که دین را در متن جامعه وارد می‌کند. همچنین امام موسی صدر تأمل و تفسیری عجیب از آیه «لایغتب بعضکم». براساس تفکر امام موسی صدر انسان وقتی از کسی غیبت می‌کند در واقع به آرامی شخصیت او را لایه‌لایه کرده است و شهید بهشتی (ره) می‌گوید اگر در جامعه‌ای غیبت رشد کند امنیت اجتماعی از بین می‌رود.
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد در پایان گفت: جامعه جاهلی، جامعه‌ای است که در آن تئوری‌پرداز اندیشه‌آفرین لجام زده شده اما از طرف دیگر فرد جاهل، غوغاسالار است. تفسیر امام موسی صدر از قرآن، تفسیر زندگی  و در متن زندگی است و در واقع ما با اعمال‌مان بهشت و جهنم را می‌سازیم.
انتهای پیام/فارس
 
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 435561
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *