۰
گزارش تفتان ما از مواد افيوني؛ تنها سوغات همسایه های مرزی برای استان؛

۵ تن و ۵۰۰ كيلوگرم مواد مخدر از ابتداي امسال تاكنون در شهرستان خاش كشف شد/ سونامی موادمخدر صنعتی، تهدیدی جدي برای خانواده هاي جنوب شرق كشور

از ابتدای امسال تاکنون بیش از 5 تن و 500 كيلوگرم مواد مخدر در شهرستان خاش کشف شده است و استان سیستان و بلوچستان همواره به دلیل هم مرزی با 2 کشور افغانستان و پاكستان بهای بسیار سنگینی را در اين خصوص پرداخت ميكند و مواد افيوني كه تنها سوغات اين كشورهاي همسايه است، هميشه جوانان بسيار زيادي را به تباهي و نابودي مي كشاند.
۵ تن و ۵۰۰ كيلوگرم مواد مخدر از ابتداي امسال تاكنون در شهرستان خاش كشف شد/ سونامی موادمخدر صنعتی، تهدیدی جدي برای خانواده هاي جنوب شرق كشور
به گزارش تفتان ما، مسئله اعتياد بعنوان يكي از معضلات اجتماعي هر روز با رنگ و لعابي جديد عرض اندام مي كند و جوانان و نوجوانان بسياري را بدبخت و در مرداب گرفتاري فرو مي برد و اين ماده رنج آور و درد اور با توطئه ها و نقشه هاي شوم دشمنان به سراغ بنيان خانواده هاي ايراني آمده تا آن ها را از يكديگر بپاشد و قدرت نو آوري را از آن ها بگيرد و زندگيشان را ويران كند و آن ها را به نابودي نزديك كند.
 
اعتياد با جامعه يك رابطه دوسويه و دوطرفه دارد و آسيب ها و معضلات اجتماعي مانند طلاق، بيكاري، نارضايتي از زندگي، فقر و تنگدستي و غيره همه در بستر رشد اعتياد است و در عصركنوني همه افراد جامعه وظيفه دارند تا به نوعي در پيشگيري از گسترش اعتياد سهيم باشند و نگذارند روز به روز بر تعداد افراد معتاد جامعه افزوده شود.
 
اعتياد نيز همواره بلاي خانمان سوزي است و متاسفانه افرادي كه به اين بيماري مبتلا مي شوند علاوه بر ابتلاي فردي، صدمات روحي و جسمي بسياري را به خانواده ها و ساير افراد جامعه وارد مي كنند ودر اكثر موارد نيز سبب رانده شدن آن ها به سمت و سوي بزهكاري و ساير معضلات اجتماعي بسيار خطرناك براي جامعه مي شوند و شروعي مي شود براي شغل هاي كاذب و سرقت هاي پي در پي در سطح شهر.
 

 
في الواقع اگر بتوانيم خانواده سالم و سلامتي داشته باشيم بدون شك جامعه سالمي خواهيم داشت و والدين در تربيت فرزندان نقش بسزايي دارند و اگرچه در جامعه ماشيني امروزه زندگي انسان ها با مسائل و مشكلات بسياري همراه است و عصرحاضر در كنار بسياري از اطلاعات ديجيتالي اما نتوانسته تا كنون راه حل مناسبي براي از بين بردن اعتياد در جامعه پيشنهاد دهد.
 
طبق نظريه بسياري از كارشناسان اعتياد به مواد مخدر سالانه حدود 250 هزار نفر را در كل جهان به كام مرگ مي كشاند و متاسفانه ايران نيز از اين مسئله مستثناء نيست و همچنين هم مرز بودن اين كشور با افغانستان بعنوان بزرگترين توليدكنننده مواد مخدر دنيا باعث شده تا بيش از ساير كشورها با معضل مواد مخدر دست و پنجه نرم كند و اقشار مختلف اين كشور روز به روز به گرداب اعتياد فرو روند و زندگي هاي بسياري نيز از هم بپاشد و نابود شود.
 

 
استان سيستان و بلوچستان نيز به جهت هم مرز بودن با افغانستان متاسفانه در معرض مستقيم استفاده قاچاقچيان براي انتقال مواد مخدر به ساير مناطق كشور قرار دارد و باندهاي مافيايي از توليد و توزيع مواد مخدر چه سودهاي كلاني به جيب ميزنند و در كنار اين سودها چه افرادي كه روزانه در كشور به تباهي كشيده مي شوند.
 
علي اي حال در شهرستان خاش نيز افراد بسياري با معضل اعتياد دست و پنجه نرم مي كنند و اين مواد مخدر با بي رحمي تمام نه تنها بلاي جان مردم شده بلكه در اين بين قرباني هاي بسياري را گرفته و متاسفانه در اين شهرستان محله ها و مكان هاي بسياري جهت عرضه و توزيع فروش مواد مخدر فعاليت دارند و بدون شك شايد گسترش مكان هاي فرهنگي و ورزشي و ايجاد اشتغال و توليد كارگاه ها و كارخانه ها و رونقش اقتصادي بتواند راهكار مهمي براي جلوگيري از استفاده اين ماده مخرب باشد.
 
* اولویت نخست دستگاههای اجرایی در شهرستان خاش جمع آوری خرده فروشان مواد مخدر است
دبیر شوراي مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه  اولویت نخست دستگاههای اجرایی در شهرستان خاش جمع آوری خرده فروشان مواد مخدر است، اظهار كرد: توجه به مباحث آموزشی و آگاه سازی در سطح جامعه، مدارس و دانشگاهها باید مورد توجه باشد.
 
عيدمحمد قلندرزهي با اشاره به نقش مردم در پيشگيري از گسترش اعتياد در جامعه، تصريح كرد: مردم اگر براي جلوگيري و مبارزه با اعتياد وارد شوند بدون شك نقشي مثبت و اثرگذار خواهند داشت.
 
وي با بيان اينكه دانشگاه ها و رسانه ها در امر اطلاع رساني آسيب هاي مواد مخدر نقش بسزايي دارند، گفت:  براي معتادان رهايافته از كمپ هاي ترك اعتياد بايد شغل فراهم شود چرا كه پس از اينكه رها مي شوند اگر شغل نداشته باشند مجدداً به تباهي كشيده خواهند شد.
 
* همايش ها و كانون هاي سلامت محله اي در شهرستان خاش برپا مي شود
قلندرزهي با اشاره به كانون هاي سلامت محله اي در شهرستان خاش، بيان كرد: تاكنون همايش ها و كانون هاي سلامت در منطقه اسلام آباد خاش اجراء شده و در مرحله بعدي نيز در محلات ولي آباد و ريگ آباد با همكاري ارشاد اين همايش ها و كانون ها همراه با نمايشگاه پوستر و نقاشي برگزار خواهد شد.
 

 
وي با بيان اينكه از ابتداي امسال تاكنون در شهرستان خاش بالغ بر پنج و نيم تن مواد مخدر كشف شده است، خاطرنشان كرد: سال گذشته نيز افزون بر 11 هزار و 500 کیلوگرم انواع مواد مخدر در خاش کشف و معدوم شد.
 
* از ابتداي امسال تاكنون 32 معتاد در شهرستان خاش دستگير و جمع آوري شدند
دبیر شوراي مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش با بيان اينكه مواد مخدر بزرگترين عامل تهديد كننده سلامت جامعه است، گفت: از ابتداي امسال تاكنون 32 معتاد دستگير و جمع آوري،  كه از اين تعداد 7 نفربه مراكز ترك اعتياد سطح شهرستان ارجاع داده شدند.
 
وي افزود: در ايام دهه مبارك فجر 2 مركز DIC ( مركز شبانه معتادان) در شهرستان خاش افتتاح و به بهره برداري خواهد رسيد.
 
قلندرزهي تصريح كرد: همواره در خبرها داريم كه قيمت همه كالاها در حال افزايش است اما قيمت مواد مخدر افزايش نمي يابد و اين نشان مي دهد كه مافيا و استكبار جهاني تلاش مي كند كه موادمخدر را به راحتي و با هزينه هاي اندك در دسترس همگان به خصوص جوانان قرار دهد و آن ها را تخريب و نابود كند.
 

 
وي خاطرنشان كرد: كشور ايران اسلامي بيش از 4 هزار شهيد و 12 هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقديم كرده است و در سطح دنيا در امر مبارزه با مواد مخدر پيشگام است.
 
قلندرزهي با بيان اينكه علماء، سران طوايف، شوراها، دانشگاهيان و فرهنگيان نقش بسزايي در اطلاع رساني آسيب هاي اجتماعي و ضررهاي مواد مخدر در جامعه دارند، گفت: متاسفانه با تجمع افراد معتاد در مكان هاي شلوغ سطح شهر، بعضاً مسافراني كه به اين شهر سفر مي كنند از اين مسئله رنج مي برند.
 
وي افزود: متاسفانه شاهد هستيم كه روز به روز سن اعتياد كاهش پيدا مي كند و اين هشدار جدي است كه نقش خانواده در اين خصوص را سنگين تر مي كند تا باجديت بيشتر اين مسئله را پيگيري و فرزندان خود را كنترل كنند.
 

 
قلندرزهي با تاكيد بر تدوين سند راهبردي و جامعه هدف دار در خصوص كاهش مصرف مواد مخدر در سطح شهرستان، گفت: مواد مخدر مانع پيشرفت و آسايش افراد جامعه است و در عصركنوني در جهان هستي بعد از مسئله مهم فقر، عوامل زيست محيطي و هسته اي مواد مخدر بعنوان بحران و معضل چهارم در جامعه محسوب مي شود.
 
* 30 معتاد كارتن خواب از منطقه دشت رباط به خاش مهاجرت كرده اند
وي با بيان اينكه به تازگي 30 معتاد كارتن خواب از منطقه دشت رباط به خاش مهاجرت كرده اند، تصريح كرد: کمبود امکانات تفریحی و رفاهی در شهرستان خاش وجود داشته و هرچند تاکنون برای جذب سرمایه گذاری برای ایجاد اماکن تفریحی در شهرستان تلاش زیادی شده است، اما دستگاه‌هایی که باید در این زمینه همکاری کنند محیط مناسبی برای سرمایه گذاری فراهم نمی‌کنند.
 
قلندرزهي اذعان كرد: تلاش و جدیت مسئولان در مسیر مبارزه بی امان با مواد مخدر و پیشگیری از معضلات اعتیاد و آسیبهای اجتماعی مورد تاکید است.
 
دبیر شوراي مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش اظهار كرد: مردم محور بودن برنامه ها در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی و انجام فعالیت‌ها در عرصه مبارزه با مواد مخدر تاثیرگذار است.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 435689
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *