۰

محصولات گلخانه ‏ای شهرستان خاش به کشورهای پاكستان، افغانستان و حوزه خليج فارس صادر مي شود/ اشتغال بيش از ۲ هزار نفر در گلخانه هاي خاش

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاش گفت: اين شهرستان، رتبه نخست محصولات گلخانه اي را از نظر كيفيت و كميت در استان سيستان و بلوچستان دارد و اين محصولات را علاوه بر بازار استان، به کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می كند.
محصولات گلخانه ‏ای شهرستان خاش به کشورهای پاكستان، افغانستان و حوزه خليج فارس صادر مي شود/ اشتغال بيش از ۲ هزار نفر در گلخانه هاي خاش
امان الله طوقي در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما اظهار كرد: شهرستان خاش تعداد يك هزار و 110 واحد گلخانه اي دارد و لذا رتبه نخست گلخانه را در استان سيستان و بلوچستان دارا است.
 
وي تصريح كرد: به دليل استقبال بي نظير كشاورزان از گلخانه هاي اين شهرستان به دليل آب و هوا و شرايط اقليمي مناسب، از چندسال قبل تعدادي واحد گلخانه در منطقه پشتكوه اين شهرستان احداث شد كه به دليل صرفه اقتصادي و اشتغالزايي بسيار خوب، جوانان زيادي از اين گلخانه ها استقبال كردند.
 
طوقي خاطرنشان كرد: مراحل آفتا‌ب‌دهی گلخانه‌هاي اين شهرستان از اواسط تیرماه به مدت تقريباً بيش از 45 تا 60 روز طول می‌کشد و كار كاشت خيار در نيمه مهرماه و نشاء گوجه فرنگي نيز در مرداد ماه انجام مي شود كه برداشت محصول خيار و گوجه فرنگي از اواخر آبان ماه آغاز و به دليل شرايط آب و هوايي مناسب تا خردادماه سال آينده نيز ادامه دارد.
 
وي گفت: در روش كشت نشاء علاوه بر اينكه آبياري گلخانه اي 7 تا 8 نوبت كمتر انجام مي شود و آب و هوايي اين شهرستان بسيار مناسب است، از اينرو محصول گوجه فرنگي 2 ماه زودتر به بازار عرضه مي شود.
 
طوقي با بيان اينكه70 هکتار از اراضی زراعی شهرستان خاش به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص یافته است، تصريح كرد: پيش بيني مي شود بيش از 18 هزار تن گوجه فرنگي و خيار از گلخانه هاي اين شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شهرستان و استان و حتي كشورهاي همسايه پاكستان، افغانستان و برخي از كشورهاي حوزه خليج فارس شود.
 
وي بيان كرد: مناسبترين تراكم براي كشت محصول خيار گلخانه اي 2.5 تا 3.5 بوته در هر مترمربع و براي محصول گوجه فرنگي 2 تا 2.5 بوته در هر مترمربع و ارقام كشت شده گوجه فرنگي در شهرستان خاش فالكاتو و دوريگو و ارقام محصول خيار زحل، شاپني، هلندي و رويال است.
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش با بيان اينكه كاشت و برداشت محصولات گلخانه اي خيار و گوجه فرنگي در 2 مرحله پاييزه و بهاره انجام مي شود، گفت: سال گذشته 600 اصله نهال براي كشت از شهرستان هاي يزد و اصفهان به اين شهرستان منتقل شد كه توانست سطح كاشت محصولات گلخانه اي را افزايش دهد.
 
طوقي خطاب به گلخانه داران، افزود: گلخانه داران بايد جهت جلوگيري از خسارات ناشي از سرما و يخبندان به محصولات گلخانه اي، در مصرف سوخت مديريت داشته باشند و نسبت به بيمه محصولات گلخانه اي خود اقدام كنند.
 
وي اذعان كرد: هر سالن گلخانه در اين شهرستان براي تقريباً 2 نفر و در مجموع براي 2 هزار و 220 نفر به صورت مستقيم اشتغالزايي كرده و به طور متوسط 16 میلیارد ريال در آمد نصیب گلخانه داران می شود.
 
طوقي اظهار كرد: بيش از يكصد فارغ التحصيل بيكار رشته كشاورزي عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز با عقد قرار دادی با معاونت بهبود تولیدات گياهی سازمان جهادکشاورزی سيستان و بلوچستان نیز نظارت فنی بر مراحل آفتاب‌دهی و دوره‌های آموزشی در زمینه تغذیه محصولات گل‌خانه‌ای را نیز بر عهده دارند.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 435891
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *