۱
گزارش تفتان ما از پرسه مرگ در جاده هاي سيستان و بلوچستان؛

"ارابه مرگ" در جاده های غيراستاندارد سيستان و بلوچستان همچنان قربانی مي گيرد/ تنها 220 كيلومتر محور "دوبانده" سهم جاده هاي جنوب شرق كشور

جاده هاي مواصلاتي خاش به زاهدان، سراوان و ايرانشهر كه از مهمترين جاده هاي جنوب شرق كشور محسوب مي شوند و در ورودي منطقه بلوچستان نيز قرار دارند متاسفانه به علت عرض كم، حجم ترافيك بسيار بالا و وجود آسفالت هاي غيراستاندارد و فرسوده، همواره جان بسياري از هموطنان را در سايه بي تدبيري مسئولان مي گيرد و تاكنون تنها مسئولان با شعارهاي رنگارنگ انتخاباتي به دنبال رفع اين مشكل بودند اما در عمل هيچ اقدامي انجام نشده است.
"ارابه مرگ" در جاده های غيراستاندارد سيستان و بلوچستان همچنان قربانی مي گيرد/ تنها 220 كيلومتر محور "دوبانده" سهم جاده هاي جنوب شرق كشور
به گزارش تفتان ما، جاده هاي غيراستاندارد جنوب شرق كشور يكي از مشهورترين و معروف ترين جاده هاي كشور هستند كه همواره تيتر يك بسياري از رسانه ها و خبرگزاري ها بوده و كمتر هفته اي است كه خبر كشته و مصدوم شدن تعدادي بي گناه در اين جاده در مطبوعات منتشر نشود و سوژه داغ براي رسانه ها نباشد.
 
في الواقع اين جاده القاب بسياري همچون جاده وحشت و جاده مرگ را نيز به خود گرفته و حتي بعضاً در برخي از محافل و مجالس نيز کم از حوادث جاده‌ای و کشته و زخمی شدن هموطنان و هم استانی‌های سيستاني و بلوچستاني در محور پر خطر و پرحادثه اين استان سخن به میان نیامده است اما هنوز هم آش همان آش و کاسه همان کاسه است و باز هم تصادفات و حوادث نا‌گوار جاده های استان را جولان می‌دهند و نمی‌توانیم ترمز این حوادث را بکشیم.
 
استان سيستان و بلوچستان از لحاظ داشتن راه هاي مناسب بعنوان فقيرترين استان كشور محسوب مي شود و از مجموع 20 هزار كيلومتر راه اصلي و فرعي، تنها 220 كيلومتر از راه هاي اين استان چهارخطه و الباقي راه ها دوطرفه با عرض هفت تا هغت و نيم متر است و اين استان را به كانون حوادث رانندگي در كشور با تلفات جاني و مالي بسيار بالا تبديل كرده است.
 
اين جاده ها كه ساليان بسياري است در سايه بي توجهي مسئولان و نمايندگان ادوار مختلف قرار گرفته و هميشه بعنوان جاده مرگ كام بسياري از هم وطنان را نيز تلخ كرده و تا كنون تنها مكاتبات و شعارهاي رنگارنگ انتخاباتي در اين خصوص داده شده اما در عمل كاري انجام نشده است و تنها به اين نکته خواهيم رسيد كه سوء مديريت مسئولان امر باعث شده تا روزانه بسياري از افراد در اين جاده هاي مرگ جان خود را از دست بدهند و قرباني بازار گيج بودجه هاي دولتي باشند و با رفتن به دل مرگ به دليل وضعيت نامناسب و بي توجهي مسئولان، آمال و آرزوهاي خود را به فنا بسپارند و در چندمدت اخير حتي عبدالحميد زرك زهي قهرمان وشوو آسیا و مدال آور شهرستان خاش و استان سیستان و بلوچستان بر اثر وقوع یک سانحه رانندگی در اين محور هاي نامناسب جان خود را از دست داد.
 
جاده
 
علي اي حال مسئولان بسياري هستند كه با وجود اوضاع نابسامان و شرايط بسيار بد اين جاده ها سر راحت بر بالين مي گذارند و بدون شك مسئول تمام جان هايي هستند كه در اين محورها گرفته مي شود و خانواده هايي كه يك عمر بايد در سوگ بهترين عزيزانشان بنشينند.
 
شايد ميزان كشته و زخمي شدن هموطنان در روزها و ماه هاي اخير تنها آماري باشد كه از حوادث مختلف در دفتر متوليان جاده به ثبت مي رسد اما هرگز از توسعه و دوبانده و عريض كردن اين محور سخن و عمل جدي به ميان نمي آيد و اين جاده ها در سكوت و بي تدبيري مسئولان هر روز جان مي گيرد و شكار جان انسان ها توسط غولهاي آهني و محورهاي غيراستاندارد نيز چشم مسئولان را براي ديدن اين حوادث انساني سنگين تر كرده و آن ها را به خواب زمستاني فرو برده است و اين جاده مرگ همین فرداست که دوباره جانی را بگیرند و خانواده اي را داغدار كند.
 

 
استان سيستان و بلوچستان كه پهناورترين استان كشور نيز محسوب مي شود و بافت و اقليم آن سبب ايجاد فاصله هاي چندصد كيلومتري شهرها از يكديگر و بعضاً تا مركز استان برخي از شهرها فاصله اي نزديك به 800 كيلومتر را طي مي كنند و متاسفانه به دليل نداشتن اتوبان و بزرگراه در اين استان همواره آمار تلفات جاده اي به بيشترين حد فوتي مي رسد.
 
وعده و شعار دوبانده كردن محورهاي مواصلاتي شهرستان خاش بعنوان شاهراه و وردوي منطقه بلوچستان همواره بين شعارهاي انتخاباتي كانديدا و مسئولان دولت هاي مختلف به چشم مي خورد اما خبري از افتتاح و احداث اين محور دو بانده نیست.
 
* مسئولان انگار در گوش خود پنبه كرده اند تا صداي درد مردم را نشنوند
عبدالقيوم شهنوازي راننده كاميونت در حاشيه اين جاده به خبرنگار ما گفت: جاده هاي نامناسب و غيراستاندارد استان سيستان و بلوچستان هر روز قرباني مي گيرد و حضور خودرهاي قاچاق سوخت و انسان نيز در اين محورها سبب افزايش آمار تلفات و حوادث در اين محورها شده است و مسئولان انگار در گوش خود پنبه كرده اند تا صداي درد مردم را نشنوند.
 

 
وي با بيان اينكه درست است كه عوامل انساني نيز در رخ دادن حوادث رانندگي دخيل هستند، تصريح كرد: اما نقش بسيار زياد جاده هاي غيراستاندارد را نمي توان در بروز اين حوادث ناديده گرفت اما نمي دانم مسئولان چرا نمي خواهند اين حوادث و مشكلات را ببينند.
 
* هميشه در محور هاي مواصلاتي شهرستان خاش شاهد تصادفات هستم
محمدنبي خاشي كمال آبادي يكي ديگر از راننده هاي تاكسي هاي حمل و نقل جاده اي كه به طرف ايرانشهر در حال حركت بود، به خبرنگار ما گفت: من هميشه در اين مسير حركت ميكنم و همواره شاهد تصادفات بسيار عجيب و شديدي در اين محور هستم و حتي در هفته قبل نيز با چشمان خودم شاهد سوختن چند نفر در خودرو بودم كه بايد مسئولان در اين خصوص چاره اي بيانديشند.
 

 
* كشته و مجروح شدن 5 نفر در حوادث ترافیکی 48 ساعت گذشته  
عليرضا سرگزي مسئول فوريت هاي پزشكي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: بر اثر واژگونی یک دستگاه سواری پژو 405 در کیلومتر 65 محور خاش به زاهدان در اثر شدت ضربات وارده به یکی از سرنشینان جان خود را از دست داد و 2 نفر نيز مجروح شدند.
 
وی با بيان اينكه در اين حادثه بلافاصله نيروهاي امداد و نجات اورژانس و هلال احمر خاش به محل حادثه اعزام شدند، تصريح كرد: مجروحان به بیمارستان امام خمینی (ره) خاش منتقل شدند.
 
سرگزي بيان كرد: با توجه به اينكه شهرستان خاش در شاهراه و ورودي منطقه بلوچستان و مركز استان قرار دارد بسياري از تصادفات و حوادث در محورهاي مواصلاتي اين شهرستان رخ مي دهد و از اينرو فوريت هاي اورژانس شهرستان خاش در هر شرايطي در كمترين زمان ممكن جهت امدادرساني در صحنه حاضر مي شود و نسبت به ارائه خدمات درماني به حادثه ديدگان اقدام مي كنند.
 

 
وي اذعان كرد: بنا به اعلام نظر پليس؛ سرعت غیرمجاز خودرو این حادثه را رقم زد و راننده نتوانست خودرو را کنترل کند.
 
مسئول فوریت های پزشکی شهرستان خاش همچنين از تصادف ديگري در محور فرعي دهستان گوهركوه در روستاي شيرآباد خاش خبر داد و اظهار كرد: بر اثر برخورد راکب موتورسیکلت به علت انحراف به چپ با وانت تویوتا تصادف و به علت شدت ضربه وارده در دم جان خود را از دست داده است.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما ؛ برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده، تخطی از سرعت مطمئنه، رعایت نکردن حق تقدم عبور، خستگی و خواب‌آلودگی راننده، انحراف به چپ و غیره در صدر علل بروز حوادث رانندگی در جاده‌های کشور است و از میان تصادفات رخ داده در جاده‌ها بیش از یک سوم این تصادفات به واژگونی منجر شده‌اند و همچنين دو طرفه و کم عرض بودن جاده های ارتباطی از جمله علل بروز سوانح رانندگی در استان سيستان و بلوچستان است.
 

 
انتهاي پيام/
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 435925
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *