۰
رييس اداره دامپزشكي شهرستان خاش خبر داد؛

شترداران شهرستان خاش با بيماري مرگبار"مرس" آشنا شدند/ حمل بیش از ۱۶۰۰ نفر شتر از شهرستان خاش به استان هاي اصفهان و يزد

رييس اداره دامپزشكي شهرستان خاش گفت: با توجه به ضرورت افزایش و ارتقاي سطح آگاهی شترداران منطقه در خصوص اصول بهداشتي، پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک انسان و شتر، کارگاه آموزشی بيماري "مرس" با حضور کارشناسان شهرستان برگزار شد.
شترداران شهرستان خاش با بيماري مرگبار"مرس" آشنا شدند/ حمل بیش از ۱۶۰۰ نفر شتر از  شهرستان خاش به استان هاي اصفهان و يزد
امان الله رخشاني در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: شتر با استفاده از بوته ها و درختان قادر است تا يك سال به زندگي خود ادامه دهد و حتي در بادهاي سوزان بيابان و گرماي شديد نيز در مقابل شرايط اقليمي نامناسب زندگي كند.
 
وي با بيان اينكه سازگاري شتر با آب و هواي نسبتاً مناسب شهرستان خاش باعث ايجاد علاقه دامداران براي پرورش اين دام شده است، گفت: متاسفانه به دليل عدم بارندگي و خشكسالي هاي پي در پي فعاليت هاي كشاورزي و دامي در اين شهرستان با ركود مواجه شده است.
 
رخشاني بيان كرد: ايجاد مراكز نگهداري شتر و تهيه خوراك دام در خاش يكي از نيازهاي اساسي اين شهر است كه با همت مسئولان نظام در دست پيگيري و اقدام است.
 
وي خاطرنشان كرد: تامين نهاده هاي دامي و علوفه دام هاي روستاييان و به خصوص عشاير اين شهرستان با هدف اشتغالزايي و استفاده از استعدادها و ظرفيت هاي خاش بسيار مهم و با ارزش است.
 
رخشاني تصريح كرد: شبكه دامپزشكي شهرستان خاش جهت حفظ جمعيت دامي منطقه و مقابله با بيماري هاي مشترك ميان انسان و دام در جمعيت شترهاي خاش اقدام به واكسيناسيون، معاينه شترها و سمپاشي و آموزش دامداران حين بازديدها كرده است.
 
رييس اداره دامپزشكي شهرستان خاش با اشاره به بيماري هاي شترها، گفت: بيماري پاستورلوزيس يا همان تب حمل و نقل بيماري عفوني واكيرداري است كه يك بيماري خطرناك بين انسان و دام است و عامل اين بيماري باكتري پاستورلا مولتوسيدا است كه فلور طبيعي ناحيه دهاني حلقي پستانداران بوده است.
 
وي با بيان اينكه استفاده از داروهاي تضعيف كننده سيستم ايمني شتر از جمله عوامل شيوع بيماري است، خاطرنشان كرد: بيماري در شترها به دو صورت حاد و تحت حاد ريوي است كه در دام ها علائم مانند تب بالا، ريزش شديد بزاق، اسهال، تورم دردناك ناحيه كتف و گردن و زير جلد نواحي گلو و سينه همراه است.
 
رخشاني ادامه داد: دفن بهداشتي لاشه تلف شده شتر، ضدعفوني مرتب جايگاه دام، رعايت بهداشت دامداري و جلوگيري از حمل و ننقل غير مجاز دام از جمله عوامل در جلوگيري از بیماری پاستورلوز است.
 
وي با بيان اينكه شترداران در هنگام عمليات فني لازم است با شبكه دامپزشكي همكاري كنند، گفت: در حال حاضر به جهت بيماري مرس كه در كشورهاي همسايه مشاهده شده است اجازه خريد و فروش دام و شتر ميان استان هاي كشور داده نمي شود.
 
رخشاني با اشاره به اقدامات انجام شده توسط شبكه دامپزشكي شهرستان خاش جهت مبارزه و كنترل بيماري هاي دام، بيان كرد: از ابتداي امسال تاكنون كلاس هاي آموزشي و ترويج ويژه عشاير و دامداران اين شهرستان برگزار شده است.
 
وي با با بيان اينكه هدف از برگزاري اين دوره ها آگاهي شترداران و بهره برداران با شتر در خصوص بيماري مرس بود، گفت: در اين دوره در خصوص راه هاي مراقبت، انتقال و پيشگيري اين بيماري به شترداران آموزش داده شد.
 
رخشاني با اشاره به بيماري كرونا، تصريح كرد: اين بيماري، ويروس خانواده بزرگي از ويروس هايي هستند كه سبب بروز جدي طيف وسيع و بسيار بزرگي از بيماري ها كه شامل سرماخوردگي معمولي تا بيماري مرس است را شامل مي شود.
 
رييس اداره دامپزشكي شهرستان خاش خاطرنشان كرد: بيماري مرس يكي از انواع بيماري هاي قابل انتقال از شتر به انسان است كه در انسان  بيشتر موارد گزارش شده از اين سندروم به جهت تماس با حيوانات است.
 
وي با بيان اينكه شتر بعنوان منبع اصلي ويروس مرس شناخته شده است، گفت: ويروس مرس مي تواند مدت ها در يك مكان آلوده بماند و از سال 2012 تاكنون انتقال اين ويروس اغلب از انسان به انسان بوده و در بسياري از موارد منشاء بيماري است.
 
رخشاني بيان كرد: با توجه به مسري بودن اين بيماري بايد جهت حفظ سلامت خود و سايرين از بهداشت فردي و اصول پيشگيري را رعايت كنيم تا از شيوع اين بيماري واگيردارد جلوگيري شود.
 
وي اذعان كرد: تا پايان سالجاري اكثر شترهاي اين شهرستان نسبت به بيماري شاربن واكسينه خواهند شد و عليه بيماري هاي انگلي خارجي نيز سمپاشي انجام مي شود.
 
رخشاني گفت: دامداران و شترداران بايد باتوجه به طوفان هاي شن و ريگ اين شهرستان، كه از جمله عوامل مستعدكننده اين حيوان به بيماري پاستورلوز است نسبت به تهيه واكسيناسيون دام هاي خود با حضور به مركز مايه كوبي شهرستان عليه اين بيماري اقدام كنند.
 
وي با بيان اينكه در 9 ماهه نخست سالجاري بيش از يك هزار و 600 نفر شتر به استان هاي يزد و اصفهان حمل شده است، اذعان كرد: بايد دامداران براي حمل و جابجايي دام به ساير شهرها و استان هاي كشور حتماً با هماهنگي شبكه دامپزشكي و دريافت مجوز و گواهي بهداشتي حمل دام زنده اقدام كنند تا از شيوع بيماري نيز جلوگيري شود.
 
رخشاني همچنين از برگزاري 4 دوره کلاس آموزشی و ترویجی جهت دامداران و چوبداران شهرستان خاش با موضوع آشنایی با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خبر داد و اظهار كرد: هدف از برگزاری این دوره های آشنایی دامداران، فروشندگان دام و بهره برداران با بیماری تب کریمه کنگو بود.
 

انتهاي پيام/
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 435938
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *