۰
جانشین اداره امنیتی و وضعی قوه قضاییه:

وجود 15 میلیون پرونده در محاکم بار سنگینی بر دوش قوه قضاییه است

جانشین اداره امنیتی و وضعی قوه قضاییه گفت: وجود بیش از 15 میلیون پرونده در محاکم قضایی بار سنگینی بر دوش قوه قضاییه است که تنها پیشگیری از وقوع جرم است که می‌تواند آمار ورودی پرونده‌ها را کاهش دهد.
وجود 15 میلیون پرونده در محاکم بار سنگینی بر دوش قوه قضاییه است
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، حسین میرزایی امروز در زاهدان اظهار کرد: در سال 2005 سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرد نسبت نرخ جمعیت در دنیا یک درصد و نسبت نرخ جرائم 5 درصد است، در این رابطه اقداماتی زیادی انجام و به توصیه این سازمان در هر کشور یک سازمان در راستای پیشگیری از جرائم تشکیل شد.
جانشین اداره امنیتی و وضعی قوه قضاییه ادامه داد: در سال 1389 معاونت  حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در بالاترین سطح یعنی  به عنوان معاون رئیس‌کل قوه قضاییه در ایران تشکیل شد.
این مسؤول در زمینه با نقش پیشگیری از وقوع جرم افزود: پیشگیری مجموعه پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌ها در خصوص وقوع جرائم و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم در برای رفع آسیب‌ها اجتماعی است.
وی بیان کرد: متخصصین پیشگیری از جرم اعتقاد دارند که جرم یک فرآیند است که در ابتدا در ذهن فرد نیت ارتکاب جرم شکل می‌گیرد، فرصت و ابزار ارتکاب را دارد و فقدان محافظین را در خصوص آماج جرم می‌بیند و جرم را محقق می‌سازد.
جانشین اداره امنیتی و وضعی قوه قضاییه با اشاره به دسته‌بندی ادارات معاونت پیشگیری از وقوع جرم گفت: سه اداره‌کل در این معاونت شکل  گرفته که بر طبق پیشگیری‌های اولیه که مبتنی بر ذهن و روان افراد است  اداره‌کل پیشگیری‌های فرهنگی، اجتماعی و مردمی شکل گرفته  دومین حوزه اداره پیشگیری‌ها وضعی، امنیتی و انتظامی است که از طریق پنج تکنیک به دنبال پیشگیری از جرائم در کالبد شهری است و حوزه سوم اداره پیشگیری‌های حقوقی و قضایی است که قصد دارد از طریق اصلاح  قوانین، باز اجتماعی کردن مجرمین در زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی  احتمال بازگشت مجرم را به سمت جرم کم کند.
این مسؤول خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس ایران  در 110 سال گذشته حدود 11 هزار قانون مصوب کرده است اما کشور فرانسه در 200 سال گذشته 2 هزار قانون را به ثبت رسانده و این نشان‌دهنده این است که مشکل ما فقدان قانون نیست بلکه مشکل ما اجرای قانون است.
وی با بیان اینکه دستگاه‌ها در اجرای وظایف خود کوتاهی می‌کنند، ابراز داشت: وجود بیش از 15 میلیون پرونده در محاکم قضایی بار سنگینی بر دوش قوه قضاییه است که تنها پیشگیری از جرم  است که می‌تواند آمار ورودی پرونده‌های را کاهش دهد.
میرزایی با بیان اینکه ناجا و قوه قضاییه  پیشانی  مقابله با جرائم است،  تصریح کرد: در بحث پیشگیری از وقوع جرم نیز این دو دستگاه در خط مقدم قرار دارند.
جانشین اداره امنیتی و وضعی قوه قضاییه گفت: یک هزار و 980 عنوان مجرمانه را در معاونت حفاظت اجتماعی  احصا کرده  که با بررسی‌های به عمل آمده از این تعداد 10 جرم اولویت‌دار در سطح کشور شناسایی شده است.
*سیستان و بلوچستان جزء استان‌های امن کشور است
وی با اشاره به اینکه  استان سیستان و بلوچستان جزء استان‌های امن کشور است، گفت: در خصوص سرقت مستوجب تعزیر این استان رتبه 19،  در خصوص ضرب و جرح عمدی رتبه 31، در خصوص ضرب و جرح غیرعمدی رتبه 29، در خصوص جرم تهدید رتبه 30، در خصوص توهین به اشخاص عادی رتبه 31، در خصوص جرم خیانت در امانت رتبه 27 و در خصوص نگهداری و مالکیت مواد مخدر علی رقم تصورات رتبه 28 را در بین سایر استان‌ها کسب کرده است.
میرزایی با اشاره به نرم کشوری بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان در نرم کشوری جایگاه بسیار خوبی دارد اما متأسفانه با وجود امنیت حاکم بر استان احساس امنیت کمتری در استان احساس می‌شود که امید است با همکاری مسؤولان امر این حس ناامنی که از این استان در ذهن مردم وجود دارد از بین برود و شاهد رشد و شکوفایی روزافزون استان باشیم.
وی  با اشاره به اقدامات حوزه امنیتی و انتظامی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: از مهم‌ترین اقدامات این حوزه تشکیل کارگروه مرکزی پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری، تشکیل و راه‌اندازی ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی، کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز و پیشگیری از جرائم سایبری است.
این مسؤول  در ادامه افزود: در مقوله پیشگیری‌های سایبری راه‌اندازی سامانه استعلام  تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام افراد، ایجاد نماد الکترونیک برای پیشگیری از سوءاستفاده سایت‌های فروش محصولات و در حوزه بانک اطلاعاتی اقدام به تهیه بانک  ژنتیک مجرمین سابقه‌دار شده است.
وی با بیان اینکه سالانه 17 هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند، خاطرنشان کرد: در این راستا نیز به نصب دوربین‌های پلاک‌خوان در جاده‌های کشور اقدام شده است.
میرزایی گفت: طی چند سال اخیر با حجم زیادی از کلاه‌برداری‌ها در حوزه پیش‌فروش منازل روبه‌رو بوده‌ایم که در این زمینه نیز با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی به صورت آنلاین می‌توان در زمینه با این منازل استعلام و آمار کلی مالک و خریداران را ارزیابی کرد. 
انتهای پیام/فارس
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 436120
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *