۱
گزارش تفتان ما از شغل پرستاري، هنر ترسيم لبخند بر چهره بيمار؛

پرستار؛ فرشته اي در لباس سفيد زميني/ گفتگويي خواندني با يكي از پرستاران نمونه خاشي كه مهرباني و دلسوزي را سرلوحه كار خود قرار داد

ساعت هاي بسيار طولاني بيداري، هديه خوشي هاي زندگي براي آرامش سايرين و انتظار و كار بر بالين بيماران، اين ها همه ساده ترين تعريف فرشتگان سفيد پوش زميني است كه به كار خود عشق و علاقه بسيار زيادي دارند.
پرستار؛ فرشته اي در لباس سفيد زميني/ گفتگويي خواندني با يكي از پرستاران نمونه خاشي كه مهرباني و دلسوزي را سرلوحه كار خود قرار داد
به گزارش تفتان ما، نمي شود پرستاري را شغل و حرفه دانست بلكه عشق و علاقه است و اكثر پرستاران بعد از گذشت چند سال كار دچار مشكلات جسمي و روحي مي شوند.
 
پرستاري هنر ترسيم لبخند بر چهره بيماران است و پرستار انسان وارسته ايست كه با صبر، عشق و ايثار با بهره گيري از دانش و تجربه و مهرباني بيماران را در راه بازيابي سلامت و تندرستي همراهي كنند.
 
سنگ بناي حرفه مقدس و پاك پرستاري بر پايه مهرباني و كمك و ياري به بيماران و انسان هاي دردمند بنا شده است و پرستاري را مي توان زندگي كرد و مانند خون در رگ هاي بيماران بود زيرا يك پرستار خوب زماني مي تواند با ارتباط گيري با بيمار و همراهنش باري سنگين از روي دوش آن ها بردارد و گاهي كاري مي كند كه بيمار به مبارزه با بيماري اش بپردازد.
 

 
في الواقع زندگي يك پرستار با دغدغه هاي بسياري همراهست و دغدغه سلامتي بيمارن گاهي آن ها را با تنش جدي چون ضرب و شتم از طرف بيمارن كه از وضعيت روحي خوبي برخوردار نيستند مواجه مي كند.
 
علي اي حال نام پرستار با درد و سختي هاي بسياري همراه شده است و اين شغل پرخطر و حساس نه شب مي شناسد و نه روز چرا كه درد مردم را هميشه درد خويش مي دانند و فقير و غني برايشان فرقي ندارد و پرستار ظلمت شب هاي درد و سختي بيماران را به جان مي خرد و تسكين و آرامشي بر دل دردمند خانواده هاي بيمار است.
 
زماني كه پا در وادي درد و بيماري مي گذراند ديگر تفريح و سرگرمي معنا ندارد و تفريح آنها نشستن پاي درد و دل بيماران و شنيدن خاطرات دردمندان مي شود و گفتن از پرستاران و سختي هاي آنان يك سر مي خواهد و هزار سودا و شنيدن اين دردها از بان اهالي اين رشته و فن خواندني تر خواهد بود.
 

 
به سراغ يكي از پرستاران نمونه امسال شهرستان خاش رفتيم و يادي كرديم از فرشتگان زميني سفيدپوشي كه با ايثار و از خودگذشتگي سعي بر كاهش بخشي از آلام بيماران را دارند و رفتيم تا گوشه ای از سختی های کارهاي آن ها  را به رشته تحریر درآورد، آنچه می خوانید شرحی از این گفت و گو است.
 
* از همان ابتداي انتخاب رشته پرستاري عشق و علاقه به اين شغل داشتم
كاظم هاشمزهي كه امسال بعنوان پرستار نمونه شهرستان خاش معرفي شده است، در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفت: مدت 9 سال است كه بعنوان پرستار در بيمارستان امام خميني(ر) خاش مشغول به فعاليت هستم و زماني كه در دانشگاه قبول شدم شغل پرستاري را انتخاب كردم و از همان ابتداي ورود به اين شغل ذوق و علاقه بسياري داشتم و رفته رفته تا پايان تحصيلات هر روز علاقه ام نسبت به اين شغل بيشتر مي شود.
 
وي با بيان اينكه اگر مجدداً زمان به قبل برگردد اين شغل را انتخاب مي كنم، تصريح كرد: يادم است اولين روزهاي كه جهت كار در بيمارستان مشغول شدم استرس بسيار زيادي داشتم ولي هم اكنون بعد از گذشت 9 سال اگر روزي به بيمارستان نروم احساس دلتنگي و كمبودي ميكنم و به آن دل بسته شده ام.
 

 
هاشمزهي در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اينكه رمز موفقيت شما در كار پرستاري چيست؟، بيان كرد: لطف پروردگار متعال و انتخاب مسئولان بيمارستان بود كه حقير بعنوان پرستار نمونه معرفي شدم و بدون شك پشتكار و همت پرستاران يكي از مهمترين مواردي است كه بايد هر پرستار به آن توجه كند و دعاي خير بيماران نيز در اين راه كمك بسياري به اين قشر زحمتكش از جامعه مي كند.
 
وي در پاسخ به سوال خبرنگار تفتان ما مبني بر اينكه دليل انتخاب شما بعنوان پرستار نمونه، اذعان كرد: باید از کسانی که حقير را بعنوان پرستار نمونه انتخاب کرده اند و من و همه همكاران به وظايف و رسالت خود عمل مي كنيم و زماني كه اين شغل را انتخاب كردم دلسوزي و مهرباني را سرلوحه كار خود قرار دادم و فرقي نمي كند پرستار نمونه باشم يا نه مهم انجام وظيفه است.
 

 
* كار پرستاري دقت و تمركز بسياري لازم دارد
وي با بيان اينكه كار پرستاري دقت و تمركز بسياري لازم دارد، گفت: پرستاران نياز به استراحت دارند تا بتوانند تجديد قوا كنند و بهتر ارائه كنند چرا كه پرستار بايد به اندازه كافي انرژي داشته باشند و در هر شيفت حتماً بايد 6 پرستار حضور داشته باشند.
 
اين پرستار نمونه با بيان اينكه بهترين لحظه براي يك پرستار زماني است كه بيمار كامل بهبود پيدا كند، افزود: بايد پرستاران وجدان كاري داشته باشند و دلسوز و عاشق باشند تا بتوانند در شغل پرستاري موفق باشند.
 

 
* حجم كار بسيار بالاست اما نيروهاي درماني بسيار كم هستند
وي با اشاره به كمبودي هاي موجود در بيمارستان امام خميني(ره)، خاطرنشان كرد: حجم كار بسيار بالاست و تعداد مراجعه كنندگان زياد است اما نيروهاي پرستاري و كادر درماني نسبت به بيماران كم است و بار كار و فعاليت سبب ايجاد فشار مي شود.
 
هاشمزهي بيان كرد: بيمارستان امام خميني(ره) خاش، نيروهاي جوان، فعال و دلسوز بسياري در كادر درماني دارد و بسياري از بهياران نقش پرستار و پرستاران نقش سرپرستار را دارند و فعاليت هاي آنان خيلي بيشتر از وظايفشان است.
 

 
* يكي از بزرگترين مشكلات بيمارستان امام خميني(ره) خاش "كمبود پزشك" است
وي ادامه داد: يكي از بزرگترين مشكلات اين بيمارستان كمبود پزشك است كه متاسفانه با وجود پيگيري هاي فراوان از سوي مسئولان تاكنون نتيجه اي دريافت نشده است.
 
هاشمزهي خاطرنشان كرد: در تعطيلات همگان در كنار خانواده و در تفريح به سر مي برند اما پرستاران با عشق و علاقه بر بالين بيمار حاضر مي شوند.
 

 
به گفته وي در بعضي از موارد پرستاران نيز مورد خشونت برخي از شهروندان قرار مي گيرند كه پرستاران نيز با صبوري و مهرباني با آنها برخورد مي كنند و سعي در برقراري آرامش دارند.
 
* بهترين خاطره زماني است كه بيماري شفاء پيدا مي كند
اين پرستار نمونه خاشي با بيان اينكه خاطرات تلخ و شيرين بسياري از بيماران در ياد ما است، ادامه داد: بهترين خاطره زماني است كه بيماري شفاء پيدا مي كند و حالش با ياري خداوند و تلاش ما و دكترها بهبود پيدا مي كند.
 

 
وي با اشاره به يكي از خاطرات شيرين دوران خدمتي اش، تصريح كرد: زماني كه در بخش جراحي مردان مشغول به فعاليت بودم يك سالمندي حدود 110 ساله نياز به عمل داشت و بايد در محيط بيمارستان راه مي رفت و من با بيمار راه مي رفتم و دستي روي سر من كشيد و گفت ان شاالله خداوند قرزندانت را بيشتر كرد و من آن وقت مجرد بودم و بسيار خوشحال شدم و لذت بردم و هنوز اين خاطره در ذهن من است و من از اين شغلم بسيار راضي و خشنود هستم.
 
هاشمزهي با اشاره به تلخ ترين خاطره دوران خدمتي اش، اظهار كرد: چندي قبل يك بيماري كه از آشنا ما نيز بود آوردند و بيماري كبدي داشت و هرچقدر كه شك مي داديم و همسرش يكسره ميگفت شك بديد و من دستانم بي توان و بي رمق شده بود و هيچ كاري از دستم بر نيامد و آن بيمار متاسفانه فوت كرد.
 
انتهاي پيام/
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب: 436240
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *