۰

باید ارزش جایزه جشنواره تجسمی فجر را ارتقا می‌دادیم/ دلیل تخصصی انتخاب‌ نشدن آثار

دبیر شورای هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در دوره قبل جشنواره، متخصصان هر رشته‌ای آثار را انتخاب می‌کردند؛ اما در این دوره آثار به طور تخصصی انتخاب نشدند. البته متوجه بودیم آثاری را انتخاب کنیم که تأثیرگذاری بصری داشته باشد.
باید ارزش جایزه جشنواره تجسمی فجر را ارتقا می‌دادیم/ دلیل تخصصی انتخاب‌ نشدن آثار
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،یکی از بخش‌های مهم در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بخش داوری آثار بوده که در انتخاب نهایی 10 اثر انتخاب شده و اسامی این هنرمندان در آیین اختتامیه اعلام می‌شود.
داوری این آثار با حضور هیئت داوران متشکل از مهنوش مشیری، رشید قریشی، جمشید حقیقت‌شناس، علی شیرازی و کامبیز درم بخش برگزار شد که هر یک از این هنرمندان در یکی از رشته‌ها تخصصی دارند؛ به عنوان مثال علی شیرازی از خوشنویسان پیشکسوت است و کامبیز درمبخش نیز در حوزه کارتون و کاریکاتور تخصص دارد. یکی از مسائلی که در این رابطه مطرح است، نحوه داوری این هنرمندان و انتخاب داوران است که «جمشید حقیقت‌شناس» به عنوان دبیر هنری جشنواره به این سؤالات پاسخ داده است.
*  در این جشنواره از بین 100 اثر راه یافته به نمایشگاه 10 اثر به عنوان اثر منتخب و معرفی در اختتامیه انتخاب شد؛ با توجه به اینکه هر یک از داوران در یک رشته‌ خاص، تخصص دارند، داوری آثار به چه شکلی انجام گرفت؟
داوری کارها بر اساس اطلاعات جامع و تجربیاتی که هر هنرمند داشت، صورت گرفت و تأثیر‌گذاری آثار روی داوران و مخاطبان مدنظر بود. شکل اصلی انتخاب این طور بوده که به هر داوری برگه‌ای داده شد تا آثار را انتخاب کنند؛ آنها بار اول به صورت انفرادی آثار را انتخاب کردند؛ هر اثری که با 5 تا 6 رأی انتخاب می‌شد، در دوره بعدی داوران به صورت جمعی آثار را بررسی می‌کردند تا اینکه آن آثار انتخاب یا رد می‌شد. بعد هم آثار انتخاب شده، دوباره بررسی می‌شد؛ در واقع 10 اثر منتخب، رأی همه داوران را شامل می‌شود. هر اثری که در روز 30 بهمن اعلام می‌شود، همه رأی داوران را کسب کرده است.  
در دوره قبل جشنواره متخصصان هر رشته‌ای آثار را انتخاب می‌کردند؛ الان تخصص این قدر ملاک نیست؛ نه اینکه ملاک نباشد؛ همه داوران در همه زمینه‌ها تخصص داشتند، ولی متوجه این بودیم آثاری را انتخاب کنیم که تأثیرگذاری بصری را داشته باشد و حرف و نگاهی داشته باشد.
*  چه رشته‌هایی در این دوره انتخاب شدند؟
انتخاب آثار در همه رشته‌های تجسمی صورت گرفته است؛ البته رشته‌ها مدنظر نبود بلکه بیشتر آثار تأثیرگذار برای انتخاب مدنظر قرار گرفته بود. آثار در این جشنواره به صورت تیم تخصصی هر رشته انتخاب نشدند؛ ضمن اینکه انتخاب و داوران اصلی مردم هستند؛ در واقع هنرمندانی موفق هستند که به انتخاب مردم توجه داشته باشند.
 در داوری آثار تکنیک بیشتر مد نظر بود یا محتوا؟
تأثیر شامل همه موارد اجرای خوب، مفهوم، معنی، اندازه اثر و سابقه هنرمند می‌شود. تمام آثاری که به جشنواره راه پیدا کرده، برنده بودند؛ چون حجم زیادی از آثار ارسالی انتخاب شدند؛ می‌توان به جرأت گفت تمام کسانی که در این جشنواره حضور داشتند، برنده شدند و همه کسانی هم که در نمایشگاه جشنواره نبودند، آثار خوبی ارائه کردند اما به دلیل محدودیت زمان و مکان به نمایشگاه راه پیدا نکردند.
انتخاب داوران به چه صورت انجام گرفت؟
داوران از طریق شورای سیاست‌گذاری انتخاب شدند و این مد نظر بود که افراد جامع‌الاطرافی در داوری انتخاب شوند.
سال گذشته 20 اثر انتخاب نهایی شد که به هر برنده 5 میلیون اختصاص یافت؛ اما امسال تعداد برگزیدگان نهایی به 10 نفر رسید و جایزه‌ها دو برابر شد؛ علت این اتفاق چه بوده است؟
باید ارزش جایزه را ارتقاء می‌دادیم اما محدودیت بودجه‌ای داشتیم؛ شاید سال آینده فقط یا اثر انتخاب شود یا اینکه برنده نداشته باشیم. ما که موافقیم به هر 100 اثر برگزیده جایزه 50 میلیونی تعلق می‌گرفت اما این امکان نبود. البته این جایزه‌ها بیشتر جنبه تشویقی دارد تا اینکه جایزه واقعی باشد.
بر اساس این گزارش، نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از روز سوم بهمن با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، کار خود را در تهران آغاز و تا سی‌ام ماه جاری در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران ادامه خواهد داشت. آئین اختتامیه این رویداد هنری ساعت 18 شنبه 30 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.
انتهای پیام/فارس
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 436642
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *