۰
عضو كميسيون اجتماعي و نماينده مردم شهرستان خاش:

عملكرد دولت در مسئله اشتغالزايي بسيار ضعيف است/ 70 درصد جوانان سيستان و بلوچستان بيكار هستند/ برخي افراد با فشارهاي سياسي در ادارات استان استخدام شده اند

عضو كميسيون اجتماعي و نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي گفت: عملكرد دولت در مسئله اشتغالزايي بسيار ضعيف است و نرخ بیکاری از ابتدای روی کارآمدن دولت روحانی سیر صعودی داشته است.
عملكرد دولت در مسئله اشتغالزايي بسيار ضعيف است/ 70 درصد جوانان سيستان و بلوچستان بيكار هستند/ برخي افراد با فشارهاي سياسي در ادارات استان استخدام شده اند
علي كرد در گفت و گوي تفصيلي با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: بايد از صنايع دستي، سوزن دوزي، داروهاي گياهي، غذاهاي سنتي، محصولات باغي و زراعي و غيره در شهرستان خاش حمايت شود تا جوانان بتوانند جهت اشتغال به اين صنايع رو بياورند و براي خود كار و كاسبي فراهم كنند.
 
وي با بيان اينكه بايد روش آموزش در دانشگاه ها اصلاح شود تا با نياز بازار كار و سرمايه همسو شوند، گفت: در حال حاضر تعداد 4 دانشگاه در شهرستان خاش وجود دارد كه اين مراكز با وجود اينكه نقش تاثيرگذاري در ارتقاء سطح علمي جوانان دارند اما در واقع هر روز سبب افزايش جمعيت فارغ التحصيلان فاقد مهارت مي شوند كه بايد براي اين مسئله مهم چاره انديشي شود.
 
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: متاسفانه بر اساس آمارهاي رسمي در حال حاضر حدود 3 ميليون زن سرپرست خانوار در كشور وجود دارد كه بايد زمينه اشتغال اين زنان فراهم شود.
 
وي بيان كرد: متاسفانه آمار قاچاق كالا در كشور رو به افزايش است و اين نيز يكي از موانع اشتغالزايي در جامعه محسوب مي شود كه نيازمند ايجاد نظام و ساز و كار جديد ميان نهادهاي مسئول است.
 
كرد با بيان اينكه متاسفانه همه از مشكلات بيكاري ناله و گلايه مي كنند اما هنوز هيچ كس اقدام عملياتي در اين خصوص انجام نداده است، گفت: مسئولان بايد در برابر بيكاري جوانان شرمنده باشند چرا كه در هر شهري حداقل بيش از 70 درصد جوانان آن شهرستان بيكار و جويايي كار هستند.
 
* بيشتر جوانان خاشي داراي دو مدرك هستند اما بيكارند
وي اذعان كرد: در حوزه انتخابيه شهرستان خاش بيشتر جوانان داراي مدارك علمي بالا هستند و برخي نيز 2 مدرك دانشگاهي بالا دارند اما بيكار هستند و برخي مسئولان نيز با آمارهاي دروغ سعي ميكنند كه كم كاري خود را جبران كنند.
 
كرد با بيان اينكه برخي از مسئولان تنها به فكر منافع حزبي هستند، گفت: متاسفانه تا زماني كه تسهيلات اشتغالزيي در راهي به جزء اشتغالزايي صرف و پرداخت شود نمي توان انتظار از تغيير وضعيت كنوني و رفع بحران بيكاري داشته باشيم.
 
* برخي از افراد با رانت و فشارهاي سياسي در ادارات سيستان و بلوچستان استخدام شده اند
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان گرد: بعضاً مشاهده مي شود برخي از افراد كه تخصص لازم براي يك شغل را ندارند در برخي از دستگاه ها به دليل وابستگي به قشر و گروه خاصي در استان استخدام مي شوند كه اين براي استان يك فاجعه بزرگ است.
 
وي با بيان اينكه بسترهاي مناسبي جهت ايجاد اشتغال در  حوزه هاي صنعت، گردشگري و كشاورزي در شهرستان خاش فراهم است، افزود: زمين هاي حاصلخيز و كاشت محصولاتي مانند زردآلو، انار، پسته، گردو، مركبات، سبزي و صيفي جات، شلغم، هويج، پياز، گوجه، خيار، سيب زميني، پرورش ماهيان سردآبي و گرم آبي و غيره اشتغال و درآمدزایی خوبی را در این شهرستان ایجاد کرده است.
 
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: به دليل حل مشكلات بيكاري در استان و شهرستان، كميسيون اجتماعي مجلس را انتخاب كردم و در اين كميسيون با وزارت تعاون، كار و رفاه امور اجتماعي رابطه نزديكي دارد.
 
كرد با اشاره به تعطيلي بسياري از شهرك هاي صنعتي استان، گفت: متاسفانه شهرك هاي صنعتي خاش و ميرجاوه، نصرت آباد و نوك آباد مدتها غيرفعال است و بايد جهت اشتغالزايي و رفع معضل بيكاري بتوانيم با تشويق سرمايه گذاران معضل بيكاري را نيز حل كنيم.
 
* عملكرد دولت در مسئله اشتغالزايي بسيار ضعيف است
وي اظهار كرد: وزارت کار تاكنون نتوانسته با منابع مالي، مسئله اشتغالزايي را انجام دهد و عملكرد دولت در مسئله اشتغالزايي بسيار ضعيف است و بايد در اين روزهاي پاياني دولت يازدهم، به مسئله اشتغالزايي توجه كند.
 
كرد ادامه داد: متاسفانه تاكنون دولت نتوانسته به خوبي در مسئله اشغالزايي عمل و منابع مالي را هزينه كند و در زماني كه دولت بر پروژه ها و طرح ها نظارت ندارند بدون شك نمي تواند به خوبي طرح ها را اجرايي كند.
 
* بسياري از طرح هاي كشاورزي به دليل عدم تخصيص مناسب بودجه بر زمين مانده است
وي با بيان اينكه بسياري از طرح هاي كشاورزي به دليل عدم تخصيص مناسب بودجه بر زمين مانده است، گفت: اعتبار براي قنوات، لايروبي و كانال هاي آبرساني و پوشش انهار، استخرهاي ذخيره آب و احداث جاده هاي دسترسي به منازل و زمين هاي كشاورزي تاكنون تخصيص نيافته است.
 
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه كار كشاورزي با اجراي طرح هاي كشاورزي صورت مي گيرد، تصريح كرد: دولت بايد بر تخصيص و نحوه هزينه كرد اعتبارات دقت و نظارت كافي را داشته باشد تا ضمن انجام طرح هاي كشاورزي، معضل بيكاري را نيز حل كند.
 
وي بيان كرد: براي بازگشايي معابر گذر كوله باري ميرجاوه به صورت قانونمند و رعايت مسائل امنيتي پيگيري كرده ام اما از اين روند رضايت ندارم.
 
* بسياري از پروژه ها بعد از گذشت 11 ماه از تذكر به دولت همچنان راكد و غيرفعال است.
كرد با بيان اينكه در خصوص عدم راه اندازي كارگاه ها، كارخانه ها و شهرك هاي صنعتي در حوزه انتخابيه به دولت تذكر داده ام، گفت: بسياري از پروژه ها و طرح ها بعد از گذشت 11 ماه از تذكر به دولت همچنان راكد و غيرفعال است.
 
وي ادامه داد: نظام حاكميتي و دولت نسبت به حل مشكلات مردم ناتوان و بي توجه است و نتوانسته به موقع بسياري از پروژه ها را در كميته هاي برنامه ريزي مصوب و به اجرا در بياورد.
 
* دولت بجاي شعار در عمل خود را به اثبات برساند
وي با تاكيد بر انجام پروژه ها و برنامه ها توسط دولت به صورت عملياتي نه با شعار و وعده، گفت: دولت بايد بسياري از پروژه ها و طرح هاي نيمه تمام را با انعقاد قرارداد با پيمانكاران شروع كند و استانداري و فرمانداري در جهت اجراي درست اين پروژه ها نظارت و پيگيري لازم را داشته باشند.
 
كرد با بيان اينكه تاكنون اقدام مناسب و درخور شان در خصوص اشتغال براي جوانان انجام نشده است، اذعان كرد: در زمينه گردشگري و ميراث فرهنگي و صنايع دستي كم كاري بسيار زياد وجود دارد و برنامه تدوين شده براي استفاده از منابع طبيعي، چشم اندازها، چشمه هاي آب گرم، قله ها و مكان هاي زيبا به درستي انجام نشده و سبب افزايش بيكاري در جامعه شده است.
 
* دولت بايد شعارهاي تبليغاتي و جلسات سياسي را كنار بگذارد
وي تاكيد كرد: دولت بايد شعارهاي تبليغاتي و جلسات سياسي را كنار بگذارد و به دنبال اجراي كردن عملياتي كارها باشد و برنامه هاي بلند مدت، ميان مدت و كوتاه مدت را پي گيري و به سرانجام برساند.
 
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي از وضعيت آزمون استخدامي يك ماه گذشته نيز اعلام نارضايتي كرد و گفت: متاسفانه در اين آزمون برخي از افراد با رانت و لابي بازي دارند جذب مي شوند و بايد جلوي اينگونه تخلفات گرفته شود.
 
وي بيان كرد: متاسفانه معضل بيكاري بسياري از افراد را مجبور به ترك روستا و مهاجرت به شهرها و حاشيه نشيني كرده است كه بايد دولت با برنامه ريزي دقيق نگذارد تا روستاييان جهت اشتغال به شهرها مهاجرت كنند و زيرساخت هاي لازم را در روستاها فراهم كند تا شاهد افزايش بي خانمان ها در شهرها و حاشيه نشيني نباشيم.
 
* شعار و وعده و وعيد براي مردم دردي را دوا نمي كند
عضو كميسيون مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شعار و وعده و وعيد براي مردم دردي را دوا نمي كند، گفت: دولت يازدهم نبايد با شعارهاي تبليغاتي و انتخاباتي مردم را سرگرم كند بلكه با اقدامات عملي، با مردم سخن بگويد و مشك آن است كه خود ببويد نه بگويند و مردم امروز به رونق اقتصادي، بالندگي، اشتغال و بازارچه هاي مرزي نياز دارند.
 
وي ادامه داد: متاسفانه دولت در خصوص حمايت از قشر ضعيف كشاورز در راستاي خريد و فروش محصولتشان بسيار ضعيف است و عملاً در اين خصوص عملكردي مثبتي ندارد.
 
كرد با بيان اينكه مسئولان در روزهاي آخر عمر دولت يازدهم بهتر است به فكر خدمت رساني باشند، اذعان كرد: مسئولان رسالت اصلي خود را در خدمت به مردم رها كردند و به دنبال كارهاي تبليغاتي هستند.
 
* نرخ بيكاري شهرستان خاش نسبت به ساير شهرهاي استان بيشتر است
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: بيكاري در استان سيستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان خاش به خوبي قابل لمس و احساس است و نرخ بيكاري شهرستان خاش نسبت به ساير شهرهاي استان بيشتر است و بايد چاره اي براي اين بحران انديشيده شود.
 
وي با بيان اينكه حل معضل بيكاري و اشتغال از مهمترين مطالبات مردمي شهرستان خاش است، تصريح كرد: بسياري از افرادي كه به دفتر ارتباطي ما در خاش و ميرجاوه مراجعه مي كنند در حوزه اشتغال و بيكاري است كه بايد با تقويت و توسعه ظرفيت هاي سرمايه گذاري در اين شهرستان ها بتوانيم هرچه سريعتر معضل بيكاري را حل كنيم.
 
كرد با بيان اينكه آمار دقيقي از بيكاري نداريم، گفت: همه سعي و تلاش خود را براي حل مشكلات مردم خصوصاً مشكل و معضل بيكاري فارغ التحصيلان اين استان و شهرستان خاش انجام خواهيم داد.
 
وي بيان كرد: جوانان نبايد منتظر شغل هاي دولتي باشند و بايد از ظرفيت ها و پتانسيل هاي اين مناطق در راستاي اشتغالزايي استفاده كنند.
 
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه حوزه گردشگري نقش مهمي در ايجاد اشتغال دارد، ادامه داد: متاسفانه وضعيت اشتغال بسيار وخيم است و بايد جوانان همت كنند و با توجه به وضعيت اقتصادي كشور، با كارآفريني به دنبال ايجاد شغل باشند.
 
* اقتصاد مقاومتي بهترين راه براي اشتغالزايي است
 وي با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي بهترين راه براي اشتغالزايي است، گفت: مسئولان بايد به اقتصادمقاومتي توجه كنند و در اجراي آن پيشگام و پيش قدم باشند تا بتوانيم معضل و بحران شديد بيكاري را حل كنيم.
 
كرد با اشاره به تسهيلاتي كه برخي از بانك ها به جوانان مي دهند، بيان كرد: تنها ارائه تسهيلات به جوانان جويايي كار كافي نيست بلكه بايد ابتدا آموزش هاي لازم براي ايجاد عرصه اشتغال را ارائه كنيم و سپس براي فروش محصولاتش نيز آن جوان را حمايت كنيم و نگذاريم جوانان ما بعد از گرفتن تسهيلات دچار سرگرداني شوند.
 
وي با بيان اينكه وظيفه مسئولان دولتي است كه براي اشتغال جوانان برنامه ريزي مدون و دقيقي داشته باشند، گفت: بدون شك فني و حرفه اي و آموزش هاي اين اداره نقش مهمي در مبارزه با معضل بيكاري دارد و بيكاري يك فرد نه تنها خانواده را با چالش جدي مواجه مي كند بلكه يك كشور را تحت تاثير قرار مي دهد.
 
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: در شهرستان خاش زيرساخت هاي مناسبي براي توسعه و رونق اقتصادي و همچنين اشتغالزايي جوانان وجود دارد كه دولت تنها در مسئله اشتغالزايي، شعار مي دهد اما در عمل اقدامي انجام نداده است.
 
وي با بيان اينكه بيشتر افراد جويايي كار استان به شهرها و استان هاي همجوار مانند يزد، مشهد و گرگان مهاجرت كردند، اظهار كرد: مردم استان سيستان و بلوچستان به دليل خشكسالي، محروميت و اشتغالزايي ترجيح مي دهند به مناطق برخوردارتر در استان هاي ديگر مهاجرت كنند كه اين آسيب جدي براي اين استان است.
 
انتهاي پيام/
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۳
کد مطلب: 436719
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *