۰

لزوم توجه علمی به مقوله ادیان و اقوام

موقعیت جغرافیایی، تحولات منطقه و گسترش شبکه‌های اجتماعی از جمله عوامل موثّر واگرایی در استان آذربایجان غربی هستند.
لزوم توجه علمی به مقوله ادیان و اقوام
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فنّاوری از آذربایجان غربی؛ علیرضا رادفر، معاون سیاسی استاندار آذربایجان غربی در نشست علمی بررسی جایگاه ادیان و اقوام آذربایجان و هویت ملی، خلأ توجه علمی در بحث ادیان و اقوام را از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه برشمرد.
وی در ادامه با معرفی الگوهای علمی موجود در جهان در زمینه ادیان و اقوام، از «همانندسازی» و «همگرایی» به عنوان دو الگوی غالب در این حیطه نام برد. رادفر با اشاره به اینکه الگوی همانندسازی به علت خرد شدن ادیان و اقوام کوچکتر در دراز مدت پاسخگو نخواهد بود، از همگرایی به عنوان مناسب‌ترین الگوی علمی در زمینه ادیان و اقوام مختلف یاد کرد.  وی آفرینش انسان با تفاوت‌های بنیادین و حذف نشدنی بودن این تفاوت‌ها را دلیل عدم کارایی الگوی همانندسازی دانست. رادفر رعایت حقوق تمام ادیان و اقوام و سوق دادن آنها به مشترکات را مهم‌ترین جنبه همگرایی و مقوّم وحدت ملی عنوان داشت که به این دو مقوله در جهان بینی اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز توجه ویژه‌ای شده است.
معاون سیاسی استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود موقعیت جغرافیایی، تحولات منطقه و گسترش شبکه‌های اجتماعی را از جمله عوامل موثّر واگرایی در سطح استان دانست. وی همسایگی استان با چندین کشور از ادیان و قومیت‌های متفاوت و وجود علایق و مشترکات با این کشورها را از جمله عوامل تنوع قومیتی در استان قلمداد کرد. وی با اشاره به گسترش شبکه های اجتماعی، لزوم اعتماد مردم به رسانه‌های ملی را در جلوگیری از واگرایی ضروری دانست.
رادفر راهکار همگرایی جوامع را مدیریت عوامل واگرایانه دانسته و عنوان داشت: «باید به تنوع قومیتی با نگاه مثبت و فرصت محور ملاحظه و از یکسان‌سازی در این زمینه به طور جدی پرهیز شود.» وی تاکید و پررنگ کردن مشترکات را اساسی‌ترین کار در این زمینه دانسته و از ملّیت، پیوندهای عاطفی بین ادیان و کرامت انسانی بعنوان بزرگترین مشترکات یاد کرد.
علیرضا رادفر در بخش پایانی سخنان خود از سواد به عنوان عامل تعیین کننده در همگرایی جوامع یاد کرد. وی با اشاره به مطالعات انجام گرفته در این زمینه، وجود همگرایی بیشتر در افراد باسواد و کاهش حرکات احساسی و هیجانی در این قشر را از عمده‌ نتایج بدست آمده در این تحقیقات برشمرد.
 
انتهای پیام/ پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 436728
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *