۰

تاثیر واقعی شامپوها در رویش موها/ همه چیز درباره کاشت مو/ دلایل اصلی ریزش مو و روش‌های درمان آن

محمد علی نیلفروش‌زاده متخصص پوست و مو و رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی برای پاسخگویی به سؤالات پزشکی مخاطبان در زمینه بیماری‌ها و مشکلات پوست و مو مهمان برنامه مطب مجازی خبرگزاری فارس بود.
تاثیر واقعی شامپوها در رویش موها/ همه چیز درباره کاشت مو/ دلایل اصلی ریزش مو و روش‌های درمان آن
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و فراگیری دانش کافی در زمینه، پیشگیری و شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.
دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده از پزشکان برجسته پوست و مو در کشور است.
وی تحصیلات خود را در مقطع پزشکی عمومی در سال 1369 به پایان رساند و در سال 1373 موفق به اخذ بورد تخصصی پوست و مو شد. نیلفروش‌زاده در سال 1379 در کشور انگلستان فلوشیپ جراحی پلاستیک پوست، لیزر و پیوند مو را به اتمام رساند و تجربیات خود را در سال 1381 در لندن ارتقاء داد.
از مسئولیت‌های وی می‌توان به ریاست مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی و عضویت در انجمن بین‌المللی جراحی پیوند مو اشاره کرد. وی در حال حاضر به عنوان رئیس انجمن متخصصین پوست ایران در حال فعالیت است.
نیلفروش زاده برای پاسخ‌گویی به سوالات پزشکی مخاطبان برنامه مطب مجازی خبرگزاری فارس، مهمان دهمین قسمت از برنامه مطب مجازی بود که در ادامه مشروح پاسخ ها را می‌خوانید.
ح.گل محمدی از بوشهر: در خصوص دلایل ریزش مو توضیح دهید. ریزش موی ارثی تا چه سنی ادامه دارد؟
علل مختلفی در زمینه ریزش مو وجود دارد که بیماری‌های داخلی، بیماری‌های هورمونی و بیماری‌های داخلی از جمله عوامل ریزش مو هستند، همچنین عوامل فیزیکی مانند کشیدن و بستن موها و همچنین بیماری‌های روانی ازتاثیر عوامل گذار ریزش مو هستند. مهم ترین علت ریزش مو عوامل ارثی است که شیوع آن نیز بسیار بالا است به طوری که نیمی از آقایان بالای 50 سال نوعی از ریزش مو را تجربه می‌کنند و در خانم‌ها این عدد بین 30 تا 35 درصد است.
معمولا ریزش مو در آقایان از جلوی سر شروع می‌شود و در سنین حدود 25 سالگی می‌توان ریزش موی ارثی را در آقایان مشاهده کرد که معمولا ریزش موی ارثی بعد از این سن کمتر مشاهده می‌شود و در این زمان می‌توان با معاینه بیمار تعیین کرد که کدام روش درمانی برای فرد مناسب است.

ح.علایی از قم: آیا ریزش موی ارثی در خانم‌ها هم اتفاق می‌افتد؟
باید گفت ریزش موی ارثی در خانم‌ها نیز وجود دارد و این موضوع که برخی عنوان می‌کنند ریزش موی خانم‌ها ارثی نیست باوری اشتباه است.  معمولا الگوی ریزش مو در خانم‌ها در ناحیه کف سر افراد مشاهده می‌شود.
ع.بیرامی از کرج: آیا شامپوهایی که در شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها در خصوص درمان و رشد موها تبلیغ می‌شوند قابل اعتماد هستند؟
متاسفانه تبلیغات بسیار زیادی در خصوص استفاده از شامپوها و محلول های معجزه آسا برای درمان ریزش مو وجود دارد که به هیچ وجه مورد تایید نیست. واقعیت این است که هیچ شامپویی در بازار وجود ندارد که بتواند ریزش موی ارثی را درمان کند لذا توصیه می‌شود مردم فریب این تبلیغات را نخورند. همچنین باید توجه داشت که ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها و مواد غذایی جذب بدن می‌شوند و از طریق خون به ریشه موها می رسند و این موضوع که برخی شامپو حاوی مواد معدنی یا ویتامین‌ها است نیز صحیح نیست.
ن. محمدپور از قزوین: ریزش موی ارثی با کدام داروها درمان می‌شوند؟
تنها داروهایی که از لحاظ علمی تاثیرگذاری آن‌ها بر جلوگیری از ریزش یا درمان ریزش مو از لحاظ علمی مورد تایید قرار گرفته اند قرص فیناستراید و محلول ماینوکسیدیل هستند که این داروها می‌توانند باعث زخیم شدن موها شوند.تحقیقات نشان داده است از هر 10 نفری که از این داروها استفاده کرده‌اند حدود 5 نفر پاسخ مثبت گرفته‌اند. همچنین اگر درمان دارویی و محلول در کنار هم مورد استفاده قرار گیرد اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

ف. نجف زاده از آستانه: آیا می‌توان از شامپوها برای برطرف کردن شوره یا خارش سر استفاده کرد؟
باید دانست که شامپو‌ها نقش تمیز کننده موها را بر عهده  دارند و افراد می‌توانند با توجه به نوع موی سر خود از شامپوی مناسب استفاده کنند، البته برخی از شامپوها نیز برای درمان شوره سر یا خارش سر تجویز می‌شوند که برای درمان بیماری‌های پوستی و شوره سر اثربخش هستند.
ف. حسینی از اردبیل: دلیل ریزش موی خانم‌ها بعد از بارداری چیست؟
 برخی از ریزش‌های مو به دلیل بیماری های غدد یا استرس است که با کشف علت توسط متخصصین پوست و مو این نوع ریزش درمان خواهد شد. معمولا ریزش مو در خانم ها بعد از دوران بارداری به علت عوامل روانی مانند استرس رخ می‌دهد و با کاهش استرس ریزش مو رفع خواهد شد.
ف.قاسمی از کاشان: چند نوع روش کاشت مو وجود دارد؟ آیا روشی کاشت مو با نام SUT وجود دارد؟
کاشت مو معمولا به دو روش FIT و FUT انجام می‌شود که تفاوت این دو روش نیز در نحوه کاشت مو نیست بلکه در نوع برداشت موی افراد است. در این روش‌ها مو از قسمت‌های پشت یا کناره‌های سر که در آینده ریزش مو در آن ناحیه اتفاق نمی‌افتد برداشت می‌شود، در یک روش مو به صورت نواری و در روش دیگر برداشت مو به صورت دانه‌ای انجام خواهد شد.
روش FUT معمولا برای نواحی جلوی سر و اصلاح خط مو استفاده می‌شود و روش FUT برای افزایش تراکم مو به کار می‌رود. باید توجه داشت که برداشت مو باید به صورت اصولی انجام شود تا به موهای سایر نواحی آسیبی وارد نشود. برخی از متخصصین از هر دو روش ذکر شده برای کاشت مو استفاده می‌کنند که بستگی به نحوه ریزش موی افراد و تشخیص پزشک دارد.

روش‌هایی که با اسامی SIT و SUT به مردم معرفی می‌شود هیچ پایه و اساس علمی ندارند و این نام‌ها معمولا توسط افراد غیر متخصص برای فریب مردم بکار می‌روند.
ح. کامیابی از بابل: آیا خانم‌ها هم می‌توانند کاشت مو انجام دهند؟
در مواردی که متخصصین به این نتیجه برسند که خانمی نیاز به کاشت مو دارد می‌توان برای درمان بیمار از روش‌های کاشت مو استفاده کرد. از آن‌جا که ریزش مو در خانم‌ها در نواحی کف سر مشاهده می‌شود نیاز است کاشت با دقت کافی و توسط متخصصین انجام شود، همچنین در برخی موارد بعد از کاشت مو نیاز به درمان‌های دارویی نیز وجود دارد.
 
انتهای پیام/فارس
دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 436776
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *