۰
رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش خبر داد؛

۳۵ هزار کودک زیر ۵ سال خاشي علیه بیماری فلج اطفال واکسینه شدند + تصاوير

رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در اين شهرستان، 35 هزار كودك زیر پنج سال در برابر این بیماری واكسينه و ایمن شدند.
 ۳۵ هزار کودک زیر ۵ سال خاشي علیه بیماری فلج اطفال واکسینه شدند + تصاوير
منصور خاشي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: اين طرح براي كليه كودكان ايراني و غير ايراني اجرا مي شود و اجرای آن بخصوص برای اتباع بیگانه حائز اهمیت است، لذا  کودکان مسافر، غیر ساکن، عبوری و همه اتباع بیگانه و افاغنه حدود 6 هزار نفر را شامل مي شوند و اين مسئله سبب مي شود تا پوشش بالاي 100 درصدي در اجراي اين طرح انجام شود.
 
وي بيان كرد: مرحله نخست طرح فلج اطفال 25 تا 29 دی و مرحله دوم 30 بهمن تا چهارم اسفند امسال در حال اجراست و در راستای اجرای این طرح حدود 35 هزار کودک زیر پنج سال ایرانی و اتباع بيگانه ساکن در این شهرستان قطره فلج اطفال دریافت و بر علیه این بیماری ایمن شدند.
 
خاشي با بيان اينكه آغاز مرحله دوم طرح ملی ایمنسازی تکمیلی فلج اطفال با کودکان زیر5سال پیش دبستانی رستگاران شهرستان خاش کلید خورد، گفت: از مشارکت خوب مردم شهرستان در مرحله اول  عملیات واکسیناسیون فلج اطفال قدرداني كرد.
 
وي تصريح كرد: در حال حاضر بيشتركشورهاي جهان و از جمله ايران اسلامي عاري از بيماري فلج اطفال است و تنها سه كشور افغانستان و نيجريه و پاكستان بومي بيماري بوده و تعداد كمي از كشورهاي ديگر نيز به اين بيماري آلوده شده اند.
 
خاشي خاطرنشان كرد: در این مرحله 200 تيم بهداشتي و 650 نفر از پرسنل متشکل از پزشکان، کارشناسان، کاردانان، بهورزان و رابطین بهداشتی مشارکت داشتند.
 
رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش گفت: مشارکت عمومی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در ایمن‌سازی بیماری فلج اطفال ضروری است و تيم هاي مركز بهداشت شهرستان خاش از 2 نفر با كارت شناسايي معتبر به درب منازل مراجعه و با رویت کارت واکسیناسیون و بررسی مدارک شناسایی کودکان زیر 5 سال(متولدين 25 ديماه 1390 به بعد) ، قطره فلج اطفال را به کودکان می دهند.
 
وي با بيان اينكه شهرستان خاش نيز چون در همسايگي كشور پاكستان است مورد تهديد جدي اين بيماري است، تصريح كرد: هدف از اجراي اين طرح واكسيناسيون، ريشه كني بيماري پوليو يا همان فلج اطفال است كه به صورت خانه به خانه در شهرستان خاش انجام مي شود.
 
خاشي با بيان اينكه براساس گزارش‌های ارائه شده در خاش بیمار فلج اطفال وجود ندارد، بيان كرد: اين طرح در اقصي نقاط استان هاي كشور كه شاهد ورود اتباع بيگانه از كشورهاي پاكستان و افغانستان است در فصول مختلف سال به خصوص در نيمه دوم سال انجام مي شود و از اهميت و حساسيت بسزايي برخوردار است و ضرورت دارد كه شهروندان همكاري مناسبي را با ماموران اجراي اين طرح داشته باشند تا به نحواحسنت و با درصد بسيار بالا طرح اجرا شود.
 
وي با بيان اينكه این واکسن داری عارضه خاصی نیست و با واکسیناسیون روتین متفاوت است، گفت: بيماري فلج اطفال يك ويروس حاد است كه دستگاه عصبي و سيستم گوارش بدن را درگير و مختل مي كند و متاسفانه اين بيماري هيچگونه درماني ندارد و فرد تا آخر عمر فلج مي شود.
 
رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش بيان كرد: كودكان در بدو تولد 2، 4، 6، 18 ماهگي و 6 سالگي واكسن خوراكي فلج اطفال را دريافت مي كنند و متاسفانه هنوز بسیاری از کشورها در استراتژی اجراي اين طرح بسیار مهم، ضعف دارند.  
 
وي با اشاره به بيماري فلج اطفال، ادامه داد: اين بيماري با دامنه اي متغيير از عفونت هاي بدون علامت تا مننژيت آسپتيك، فلج و مرگ است كه از راه ويروس و روش هاي دفعي ايجاد و تنها راه درمان آن واكسيناسيون است.
 
خاشي با بيان اينكه بيماري فلج اطفال داراي دو فاز شديد و خفيف است، تصريح كرد: فاز شديد آن درد شديد عضلاني، فلجي و سفتي گردن و فاز خفيف آن نيز سردرد، آب ريزش از بيني، استفراغ، بي حالي و تب وجود دارد.
 
وي با بيان اينكه بيشتر افرادي كه مبتلا به فلج اطفال مي شوند كودك و نوجوان هستند، گفت: بيشتر از 99 درصد موارد عفونت ويروس فلج اطفال  خفيف و بدون علامت هاي ظاهري است و در كمتر از يكدرصد موارد منجر به فلج دائمي افراد مي شود.
 
رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص اجراي طرح واكسيناسيون فلج اطفال در شهرستان خاش، اذعان كرد، از دوهفته قبل آغاز برنامه جلسات هماهنگی درون بخشی و برون بخشی برنامه ریزی شده و اطلاع رسانی از طریق نصب بنر، تولید و توزیع تراکت و پمفلت آموزشی، برگزاری کلاس های آموزشی جهت پرسنل بهداشتی و سپس انتقال این اطلاعات به شهروندان، درج پیام در تابلوهای دیجیتال سطح شهر و بیمارستان امام خمینی (ره)، مکاتبه با ائمه معزز جمعه شهرستان با هدف استفاده از تریبون نمازهای یومیه و جمعه و اطلاع رسانی آغاز طرح و چگونگی همکاری مردم با شبکه بهداشت ودرمان و غيره صورت گرفته است.
 

.

.

.

.

.

.

 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 436784
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *