۰

500 کارگر کارخانه سیمان مسجدسلیمان 4 ماه بدون حقوق/ کارگران خواستار توجه جدی دولت هستند

کارخانه سیمان کارون که تا پایان سال 93 هفتاد میلیارد تومان «سود سهام» و «سود انباشته» داشته، چند وقتی است نیمه‌تعطیل شده است. پرداخت حقوق کارگران مختل شده و گرچه بارها اعتراض خود را اعلام کرده‌اند ولی تاکنون به نتیجه نرسیده اند.
500 کارگر کارخانه سیمان مسجدسلیمان 4 ماه بدون حقوق/ کارگران خواستار توجه جدی دولت هستند
به گزارش سرویس اقتصادی تفتان ما،در سال های گذشته ایران در تولید سیمان رده چهارم و در صادرات آن رده اول جهان را داشته است. اما در سال جاری به علت رکود حاکم و در نتیجه کاهش نرخ رشد اقتصادی، صنعت سیمان حال و روز خوبی نداشته است. این در حالی است که بسیاری از کارخانه های تولید سیمان با حتی کمتر از نصف ظرفیت خود به تولید ادامه می دهند. با این وضعیت بسیاری از کارخانه ها که مازاد بر نیاز مناطق بومی خود ساخته یا توسعه داده شدند، با مشکلات عدیده‌ای رو به رو  هستند. یکی از این کارخانه‌ها، کارخانه سیمان کارون است که از این وضعیت ناخوش خارج نیست.
بیش از 500 کارگر این کارخانه از چهار تا یازده ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند، آنها بارها اعتراضات خود را اعلام کرده اند و می گویند؛ «تاکنون جلسات متعددی برای رفع مشکلات ما برگزار شده اما نتیجه‌ای در بر نداشته است». در همین راستا یکی از کارگران کارخانه سیمان کارون در گفت‌وگو با فارس می گوید که 5 تا 12 ماه است از ابتدایی‌ترین حقوق کارگری از جمله غذا، لباس، حق بیمه و حقوق محروم هستیم و قاعدتا با روند فعلی از عیدی و پاداش انتهای سال نیز خبری نخواهد بود.
وی معتقد است که هیچ امنیت شغلی در این کارخانه وجود ندارد و از زمانی که بخش خصوصی به مدیریت کارخانه ورود کرده، مشکلات کارگران سال‌ به‌ سال بیشتر شده است.
وی معتقد است: «علل بحران کنونی کارخانه سیمان کارون ضعف سابقه مدیریت در حوزه صنعت سیمان، اختیارات ناکافی مدیر عامل، بعضی دخالت‌های غیر تخصصی در روند فعالیت کارخانه و بعضی ضعف‌های مدیریتی و برنامه ریزی است.»
وی می‌گوید: دولتی بودن بقیه سهامداران اصلی یعنی بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی، بی اثر بودن این دو سهامدار در تصمیمات، بی‌تفاوت بودن این دو سهامدار نسبت به سهام خود و عدم نظارت صحیح به منابع مالی و ارائه اطلاعات نادرست از سوی بعضی منابع به سهامدار اصلی باعث افول کارخانه شده است.
برخوردار نماینده سهام دار اصلی کارخانه سیمان کارون نیز درباره شرایط این کارخانه به فارس می‌گوید: «از اواسط سال 94 به بعد به علت رکود حاکم بر صنعت سیمان، دچار چالش شدیم. رکود حاکم در این سال از جمله در صنعت ساختمان سازی به شدت بر صنعت سیمان تاثیر گذاشت و همچنین عدم صادرات سیمان به کشور عراق این شرایط را تشدید کرد.»
وی در ادامه با اشاره به سابقه 15 ساله کارخانه سیمان کارون بیان می‌کند که در شرایط طبیعی ما باید در این کارخانه روزانه 3هزار تن و در ماه 90 هزار تن سیمان تولید می‌کردیم اما ما از ابتدا سال حدود 320 هزار تن سیمان تولید کردیم و به عبارتی یک سوم شرایط طبیعی تولید داشتیم.
برخوردار با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی صنعت سیمان، معوقات کارگران فقط برای سه ماه است، بیان می‌کند که این کارخانه بیش از 500 کارگر دارد که تا اواسط سال 94 کارگران  21 الی 22 ماه حقوق گرفته اند.
به اعتقاد برخوردار این کارخانه توانسته طی سال های فعالیت خود برای مردم بومی منطقه اشتغالزایی کند به طوری که تعدادی از کارگران هم اکنون در حال بازنشستگی و خیلی از آنان نیز دارای خانه و زندگی هستند.
او با بیان اینکه شرایط فعلی حاکم بر زندگی همه کارگران را درک می‌کنم، تاکید می کند که ما در صورتی می‌توانیم به مطالبات کارگران پاسخ دهیم و حقوق معوق آنها را پرداخت کنیم که این عزیزان به تحصن و اعتراض های خود پایان دهند تا ما سفارشات گذشته مشتریان خود را انجام دهیم تا بار دیگر وضعیت کارخانه به شرایط قبل سال 94 بازگردد.
خبرنگار باشگاه خبری توانا برای پیگیری موضوع  و ارزیابی آن به صورت دقیق تر از زبان مسئولان آن منطقه به سراغ فرماندار مسجد سلیمان رفت اما این مقام مسئول تنها به همین جمله اکتفا کرد که «به زودی فعالیت‌های کارخانه سیمان کارون به روند طبیعی خود باز خواهد گشت.»
یادآوری فرازی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب برای مدیران دولت یازدهم در ایام قریب به  انتخابات گره گشای خیلی از معضلات کنونی کشور و به ویژه منطقه محروم مسجد سلیمان خواهد بود. رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت به تاریخ شهریور ماه سال جاری بیان کردند:  بهترین تبلیغ برای دولتی که در رأس کار است، عمل او است. یعنی شما اگر چنانچه هزاران کلمه در تبلیغ حرف بزنید، امّا یک کار خوب [هم] ارائه بدهید، این یک کارِ خوب بیش از آن هزاران کلمه حرف تأثیر می گذارد در مردم. یعنی [اگر] مردم ببینند، حس کنند، لمس کنند کار را، این بهترین تبلیغ برای دولت است؛ به فکر این نباشید که در مسائل [درگیر حواشی شوید].
انتهای پیام/فارس
 
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 436804
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *