۰
گزارش تفتان ما از مشکلات حوزه گردشگری؛

گردشگری در خاش مظلوم واقع شده است/ زندگی مردم در سیاه چادرنشان می دهد که اصالت و فرهنگ غنی زنان و مردان در خاش فراموش شدنی نیست

شهرستان خاش در مباحث مختلف و از جمله گردشگری سرشار از توانمندی و استعداد بوده که در بخش گردشگری بسیار مظلوم واقع شده و نيازمند همت و تلاش مسئولان است.
گردشگری در خاش مظلوم واقع شده است/ زندگی مردم  در سیاه چادرنشان می دهد که اصالت و فرهنگ غنی زنان و مردان در خاش فراموش شدنی نیست
به گزارش تفتان ما، توجه دولت در کنار سرمایه گذاری بخش خصوصی، جریان حرکت رونق گردشگری را در خاش پرشتاب می سازد.

شماری از مسئولان و کارشناسان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کردند: در منطقه با اهمیت و استراتژیک سیستان و بلوچستان که از لحاظ صنایع و معادن و کشاورزی و کوه و دریا و آثار طبیعی و تاریخی دارای برجستگی بوده، شهرستان خاش از هر جهت دارای پتانسیل و ظرفیت بوده و تنها دریای مکران را کم دارد.
 
* خاش از نگاه گردشگری شهری و روستایی در سطح استان جایگاه بسیار ممتازی دارد
معاون فرماندار خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار  ما  اظهار کرد: خاش از نگاه گردشگری شهری و روستایی و برخورداری از جذابیتهای تفتان و گلفشان پیرگل و رودخانه های کارواندر و ایرندگان و ارتفاعات بیرک و پنج انگشت و خیل پرشمار آثار تاریخی در سطح استان سیستان و بلوچستان جایگاه بسیار ممتازی دارد.

مهدی عیدوزهی بیان کرد: پتانسیل مرزی، کشاورزی، گردشگری و صنایع و معادن و خیلی از موهبتهای دیگر شاخص ها و ظرفیتهای منطقه خاش را بخوبی نشان می دهند.

وي افزود: در سالهای فعالیت دولت تدبیر و امید به مبحث رونق گردشگری شهری و روستایی خاش توجه ویژه ای صورت گرفت که در حدود چهار سال فعالیت دولت تمام دهیاران ملزم به اجرای طرحهای مهمی شدند که بخشی از مشکلات را در حوزه گردشگری کاهش داد.

عیدوزهی ادامه داد: هم اینک نیز مشکلات زیادی در حوزه گردشگری خاش و از جمله اسکان و خدمات عمومی در منطقه احساس می گردد که می توان با نگاهی ویژه آنها را رفع کرد که این اقدامات نیز در حوزه فعالیت بخش خصوصی و همت و اراده خود مردم منطقه بستگی دارد و دولت نیز به سهم خود تسهیلاتی را می دهد.
 
وي بیان کرد: استقبال و پذیرایی از مهمانان نوروزی در شهرستان با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری و برپایی سیاه چادر و نمایش پوشش زیبای بلوچی، نمایشگاه صنایع دستی و تهیه، پخت و توزیع غذا و اجرای ورزش های بومی و محلی که سنت ها و رسوم منطقه را نشان می دهند زیبایی های کار جوانان را نشان می دهد.

وي اذعان كرد: تمام بخشداران، شوراها، شهرداران و دهیاران همه ساله با برخورداری از حمایتهای فرماندار و بهره گرفتن از ظرفیت جوانان هلال احمر و میراث فرهنگی و ارشاد و غیره در مبحث خدمات دهی به مسافران نوروزی موفق ظاهر می شوند و قطعا در سال جدید هم برای اجرای متنوع و جذابتر برنامه ریزی دارند.

عیدوزهی اظهار کرد: تمهیدات لازم برای خدمات دهی به مهمانان نوروزی اندیشیده شده و در همین راستا اکیپهای نوروزی پلیس، بهداشت و فوریت های پزشکی، هلال احمر، شهرداری، آتش نشانی، راهداران، حمل و نقل، شرکت نفت، اصناف، آموزش و پرورش و غیره فعالیتهای خود را شروع و برای اجرای مطلوب برنامه ها آمادگی دارند.
 
* گردشگري در خاش بسيار ضعيف است
 رئیس جمعیت هلال احمر خاش هم در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه ریشه در تاریخ دارد و هویت و تمدن اقوام ایران باستان را تداعی می کند.

محمدامین حسین زهی افزود: زندگی مردم در شهرستان خاش در سیاه چادر و پوشش بلوچ نشان می دهد که اصالت و فرهنگ غنی زنان و مردان بلوچ در خاش فراموش شدنی نیست.

وي  با اشاره به اینکه در سالهای اخیر جوانان فعال و پر توان این شهرستان همواره در برنامه های استقبال از مهمانان نوروزی فعال و پرتوان ظاهر شده اند از آمادگی مطلوب امدادگران و نیروهای عضو سازمان جوانان هلال احمر در منطقه برای خدمات دهی به مهمانان نوروزی خبر داد.
 
* خاش به جز دریای مکران چیزی دیگر کم ندارد
دهیار اسماعیل آباد بخش مرکزی خاش و فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز به خبرنگار ما گفت: اجرای کمربند گردشگری از ناصرآباد به سمت افتخارآباد، نجف آباد، اکبرآباد، نوش آباد عباس آباد و اسماعیل آباد در مدت کمتر از سه سال اخیر نشان می دهد که نظام نگاهی ویژه به موضوع گردشگری دارد.

عبدالباسط ریگی افزود: منطقه اسماعیل آباد خاش بعنوان پایتخت توت و سبزی سیستان و بلوچستان در کنار عباس آباد که این مزیت را نیز دارد از لحاظ گردشگری دارای شاخص های خاص خود هستند.

ریگی ادامه داد: این دو روستای بزرگ و قدیمی و پر جمعیت نمادی ویژه از اتحاد و همدلی هستند زیرا شیعه و سنی و فارس و بلوچ بوده و بعنوان رنگین کمان زیبای وحدت زندگی مسالمت آمیز اقوام بلوچ، سیستانی و یزدی را نشان می دهند.

عبدالصمد ریگی دهیار ناصرآباد و فعال اجتماعی هم گفت: خاش بعنوان سرزمینی خوش آب و هوا در حقیقت ایرانی کوچک بوده زیرا از هر جهت دارای توانمندی و برجستگی و ویژگی خاص و منحصربفرد است.

وی اظهار کرد: جایگاه خاش در مباحث مختلف گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات بسیار بالا می باشد و در استان پهناور سیستان و بلوچستان هیچ شهری نیست که برجستگی های خاش را داشته باشد.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 436928
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *