۰

حق خوزستان وجود چنین مشکلاتی نیست/ اتمام «طرح غدیر» در این دولت می‌توانست مشکلات خوزستان را حل کند/ متروی اهواز با بودجه کم شهرداری تا ۵۰ سال تمام نمی‌شود

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت:‌ در زمان حضورم در قرارگاه خاتم‌الانبیا «طرح غدیر» با وجود مشکل دولت آغاز شد ولی به دلیل تغییر دولت تمام نشد در حالی که اگر این طرح به اتمام می‌رسید، بخش زیادی از مشکل آب خوزستان حل می‌شد.
حق خوزستان وجود چنین مشکلاتی نیست/ اتمام «طرح غدیر» در این دولت می‌توانست مشکلات خوزستان را حل کند/ متروی اهواز با بودجه کم شهرداری تا ۵۰ سال تمام نمی‌شود
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،رستم قاسمی وزیر سابق نفت صبح امروز شنبه 21 اسفند با دعوت و استقبال جمعی از شخصیت‌ها و نخبگان استان خوزستان از جمله «لطف‌الله سپهر» مدیرکل سابق ارشاد استان، رحمان فلاحی مدیرکل سابق آموزش پرورش استان و اعضای شورای شهر این استان، وارد شهر اهواز شد.
قاسمی در حسینیه سیدالشهدای اهواز و در جمع مردم طی سخنانی اظهار داشت: جنگ و دلاوری‌های مردم خوزستان در تاریخ ایران ماندگار است و تمام نشدنی است.
*حق استان خوزستان وجود چنین مشکلاتی نیست
قاسمی با اشاره به اینکه مشکل مردم خوزستان باید مشکل ایران تلقی شود تا حل شود و اگر نگاه ملی به آن نباشد حل نخواهد شد، تصریح کرد: مسئولیت پاسخگویی به مردم خطیر است، ما بخش زیادی از عمرمان را در خوزستان سپری کرده‌ایم و شناخت کافی از سرمایه های این استان داریم، تامین نیازهای برق، نفت، گاز و کشاورزی کشور از این استان انجام می‌شود و بنابراین حق این استان وجود چنین مشکلاتی نیست.
فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت:‌ در زمان حضورم در قرارگاه خاتم الانبیا «طرح غدیر» علی‌رغم مشکل دولت آغاز شد ولی به دلیل تغییر دولت تمام نشد در حالی که اگر این طرح به اتمام می‌رسید بخش عمده‌ای از مشکل آب خوزستان حل می‌شد.
قاسمی با اشاره به طرح غدیر توضیح داد: ما طرح غدیر را در قرارگاه خاتم شروع کردیم؛ چراکه مشکلات آب خوزستان سال‌ها موردبحث بود؛ در ایام عید غدیر رئیس‌جمهور وقت از من خواست تا این طرح را شروع کنیم و بنده آن زمان فرمانده قرارگاه خاتم بودم؛ با اینکه وضعیت تأمین منابع مالی هنوز مشخص نشده بود، کار را شروع کردیم و فاز اول آن در سال 91 به اتمام رسید و این طرح باید تا پایان سال 93 کامل می‌شد که در این صورت مشکل آب خوزستان نیز حل شده بود.
وی ادامه داد: در سفر هیات دولت در سال 89 به خوزستان در موضوع ریزگردها تصویب شد، اقداماتی انجام شود و توافقی بین وزارت نفت و قرارگاه صورت گرفت که با مالچ‌پاشی و غرس درخت این مشکل حل شود،‌ باید این طرح ادامه پیدا می‌کرد چراکه به فاز اول آن 48 هزار میلیارد تومان مصوبه اختصاص یافته بود که شماره مصوبه آن نیز موجود است.‌
قاسمی با بیان اینکه اگر این اقدام ادامه می‌یافت کاری که امروز پس از 4سال این دولت تازه شروع کرده، بخش عمده‌ای از آن انجام شده بود و مشکل نیز حل می‌شد، گفت: علاوه بر مالچ و درختکاری روش‌های نوینی نیز برای کنترل ریزگردها هست و باید از این روش‌ها هم بهره جست.
وزیر سابق نفت ادامه داد: میدان نفتی آزادگان سالها قبل از حضور من در وزارت نفت در قرارداد با چینی‌ها انجام شده بود، چاهها مشکل خاصی در خشکی هورالعظیم ایجاد نکرده‌اند و این تعداد چاه عملا نمی تواند عامل اصلی ایجاد ریزگردها باشد و در واقع نقش بسیار کمی در این معضل دارد.
وی با تاکید بر اینکه مشکلات خوزستان باید از منابع ملی انجام شود چون این امر یک مشکل ملی است، گفت: بنا بود فرودگاه اهواز جابجا شود و حتی زمین فرودگاه هم گرفته شده بود و قرار بود وزارت نفت بالغ بر هزار ملیارد تومان برای این امر اختصاص دهد.این مصوبه بین وزارت راه و وزارت نفت و استاندار خوزستان انجام شده بود.
قاسمی تصریح کرد: گسترش فرودگاه اهواز باید انجام شود چراکه این فرودگاه کفاف این شهر را در درازمدت به عنوان یک فرودگاه بین المللی نمی‌دهد، بنده در زمان حضورم در وزارتخانه به مسجد سلیمان رفتم و این شهرستان مشکلات فراوانی داشت و ما با هوانیروز صحبت کردیم.
*متروی اهواز با بودجه کم شهرداری تا 50 سال تمام نمی‌شود
وزیر سابق نفت با بیان اینکه متروی اهواز با بودجه کم شهرداری تا 50 سال هم تمام نخواهد شد، گفت: کشاورزی در این مشکلات عدیده‌ای دارد و بخش از آن مربوط به بهره وری است، تاکید کرد: امروز در اقتصاد دنیا می گویند اقتصاد باید از منبع محوری بر دانش محوری تبدیل شود، لذا باید فکر اساسی برای تغییر روشها در حوزه کشاورزی صورت بگیرد.
وی یادآور شد: روش‌های صادرات ما علمی نیست و شرکت‌های ما حرفه‌ای عمل نمی‌کنند بلکه واسطه‌اند و باید روش‌های جدیدی به کار بگیریم تا ارزش افزوده محصولات‌مان بالا برود.
*عضو شورای شهر اهواز: مشکل آب خوزستان لکه ننگی بر پیشانی این دولت شد
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام کاظم سواری عضو شورای شهر اهواز نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: خرابی‌های جنگ و عقب‌ماندگی‌های آن زمان هنوز پابرجاست، در دوران سازندگی اقداماتی در خوزستان انجام شد که ضرباتش تاکنون نیز متوجه اهواز است.
وی گفت:‌ در اهواز به دلیل فضای بسته اداری هیچ سرمایه گذاری جرات حضور ندارد،‌ در زمان دولت روحانی یک ریال هم به شهرداری اهواز اختصاص نیافته در صورتی که بودجه دولتی حق شهروندی اهوازی‌ها است، مصوبه‌ای تصویب شده که شهرهای اقماری اهواز از بودجه شهرداری اهواز استفاده کنند، از این رو اولین مطالبه مردم اهواز رسیدگی به بیکاری، اشتغال و مطالبه دیگر آنها حل مشکل آب و فاضلاب استان است.
این عضو شورای شهر اهواز تاکید کرد: بودجه‌های فعلی کفاف مشکل آب خوزستان را نمی‌دهد و نیازمند بودجه ملی است، خوزستان پر آب است ولی آب آن قابل استفاده نبوده و لجن است، در حالی که روحانی چهار سال پیش گفت مشکل آب خوزستان حل می شود ولی این مسئله لکه ننگی بر پیشانی این دولت شد.
*عضو شورای شهر اهواز: امیدی به انجام تعهدات دولت نداریم
در ادامه این نشست حسین حیدری دیگر عضو شورای شهر نیز اظهار داشت: 20 نقطه در اهواز کم برخوردار است و برخی مناطق حتی یک خیابان آسفالت ندارند و حجم محرومیت آنها بسیار است، متروی اهواز 11سال است کلنگ زنی شده ولی این 4 فاز درصد کمی پیشرفت فیزیکی داشته است و این درحالی است که دولت موظف است 50 درصد هزینه قطارهای شهری کلانشهرها را بپردازد ولی این دولت تاکنون در این حوزه ضعیف عمل کرده است.
همچنین آذر زمانپور دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز گفت: از آقای قاسمی به خاطر حضورش در اهواز در روزی پر از گرد و غبار و برای مشاهده آلام مردم اهواز تشکر می‌کنیم، تالاب هورالعظیم و شادگان به خاطر حفر چاه های نفت خشک شده اند، قرار بود 3درصد فروش نفت به خوزستان اختصاص یابد ولی محقق نشد.
وی افزود: قوانین دست و پاگیر موجب عدم ورود سرمایه‌گذاری به خوزستان شده است در صورتی که جوانان این استان از بیکاری رنج می‌برند، بنابراین حل بحران فاضلاب اهواز هزار میلیارد هزینه می‌خواهد و نیازمند ورود دولت و بخش خصوصی است.
عبدالله قاسمی شهردار مسجدسلیمان نیز طی سخنان کوتاهی تاکید کرد:‌ امروز 43درصد مسجدسلیمان بیکار است، بسیاری از مشکلات مسجد سلیمان متوجه شرکت نفت است.
انتهای پیام/فارس
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 437358
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *