۰

شاهسواری: ایوبی قدم‌های بزرگی در سینما برداشت/ ایوبی: مردمی شدن سینما برایم اولویت اول بود

مدیرعامل خانه سینما در مراسم تقدیر از فعالیت‌های معاون سابق سازمان سینمایی گفت: آقای ایوبی قدم‌های بزرگی در سینما برداشت و یادگار خوبی به جای گذاشته است.
شاهسواری: ایوبی قدم‌های بزرگی در سینما برداشت/ ایوبی: مردمی شدن سینما برایم اولویت اول بود
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،مراسم تودیع و سپاس از فعالیت سه سال حجت‌الله ایوبی با حضور مدیران سازمان سینمایی و تعدادی از هنرمندان به همت خانه سینما در موزه سینما برگزار شد.
در این مراسم که با تأخیر 45 دقیقه‌ای همراه بود، مسعود کیمیایی، محمدعلی موحد، سیاوش حقیقی، علیرضا داودنژاد، فاطمه معتمد آریا، امیر اثباتی، یونس شکرخواه، غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، ناصر ملک‌مطیعی، رخشان بنی‌اعتماد و ... حضور داشتند.
از میان مدیران هم می‌توان به محمدمهدی حیدریان،‌ علیرضا رضاداد، مصطفی ابطحی، رمضانعلی حیدری خلیلی، سیدصادق موسوی، علیرضا تابش، سیدمحمد طباطبایی نژاد، حبیب ایل بیگی، منوچهر شاهسواری، محمد حیدری، امیرحسین علم‌الهدی، حسین مسافرآستانه، مجید مسچی، جعفر صانعی‌مقدم، حسین پارسایی، کامران‌ملکی و ... اشاره کرد.
جلیل اکبری صحت اجرای مراسم را برعهده گرفت و گفت: ایوبی زمانی به سینمای ایران آمد که ادب در سینمای ایران نبود. این فصل تازه‌ای است و آقای ایوبی از یک مصدر به مصدر دیگری می‌رود.
شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در ادامه این مراسم گفت: در فرصت پایانی سال و ورود به سال نو باید از آقای ایوبی قدردانی کنیم. سینمای ایران هر زمان فهم متقابل میان مدیران و اهالی فراهم شده یادگار خوبی به جای گذاشته است. به دلیل شرایط صنفی این سه سال همراه شما بودیم خوشحالم قدم‌های بزرگی برداشتید. آقای حیدریان رفیق شفیق سینما است و به ایشان خوشامد می‌گویم.
وی ادامه داد: ما می‌دانیم بدون پایمردی در سینمای ایران راه به جایی نمی‌بریم. سینمای ایران دقت و تلاش داشته به حیثیت‌بخشی به زبان فارسی اهمیت داده شود و آقای ایوبی هم به ظرافت با اهالی سینما سخن گفت، خوشحالم ایشان از سینما نمی‌روند و نمی‌گذاریم که بروند.
همچنین در بخش دیگر برنامه، اکبری صحت به خاطره‌ای از حضور ایوبی در کنار کیارستمی اشاره کرد و اینکه چرا در بیمارستانی که سه بار برای حضور ما را استرلیزه کردند اما متاسفانه استاد کیارستمی دچار عفونت شد.
علیرضا رضاداد دبیر جشنواره کودک و نوجوان نیز متنی را که برای آیین پاسداشت و تقدیر حجت الله ایوبی آماده کرده بود، قرائت کرد.
فاطمه معتمد آریا نیز در این مراسم عنوان داشت: خوشحالم به دورانی باز میگردیم که عشق و شعور و دوستی وجود داشت. من همیشه به آرامی کار می‌کنم مگر زمانی که نیاز به بلند گفتن باشد. خوشحالم در کنار آقای حیدریان دوران خوبی را آغاز می‌کنیم.
کرم‌پور نیز گفت: آقای ایوبی شما برای ما ادب و احترام و آرامش را به ارمغان آوردید، لبخند شما لبخند سیف اله داد را زنده کرد،
ما شما را دوست داریم.
صدرعاملی نیز در ادامه مراسم گفت: در روزهایی ایوبی به سینما آمد که نیاز به آغوش گرم نیاز داشت. زمانی که ایشان آمد 30 میلیارد بود اما امروز 170 میلیاردی شد. امروز باید طلب فیلم فاخر باشیم. آقای حیدریان خوش آمدید و امیدوارم همه در کنار هم به سینما خدمت کنیم.
مصطفی ابطحی هم در ادامه مراسم اظهارداشت: خوشحالم که در کنار اساتیدی چون موحد و دیگر اساتید حضور دارم. آقای ایوبی با ادب و تواضع همواره سرزمین خشک مخاطبلن خود را با آب لطف آبیاری می‌کند توانست با اخلاق نیکو و منش انسانی همگان را به پای فرهنگ ایرانی بکشاند.
وی افزود: در موسسه دو ابتکار از سوی ایشان صورت گرفت یکی سامانه نمایش خانگی با همت ایشان صورت گرفت و امروز سریال عاشقانه از طریق سامانه قابل دسترسی است و دیگر اینکه سینما سیار برای مخاطبانی که امکان دیدن فیلم ندارند را امکان‌پذیر کردیم.
به گزارش فارس، محمد مهدی حیدریان در بخش پایانی مراسم گفت: آمدم تشکر کنم از زحمات آقای ایوبی. همه ما به این واقعیت واقفیم و کمتر اعتراف می‌کنیم با هم در این خانواده سینما بودیم. من از همسر ایشان تشکر می‌کنم در این عرصه ایشان هم متحمل زحمت شده که بتواند این زحمات را تحمل کند.
وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از حضورش در دهه 60 پرداخت و تاکید کرد: آقای ایوبی در سینما خواهد ماند. خون دل‌های ایشان خورد تا خانواده سینما محکم‌تر از گذشته فعالیت کنند.
به گزارش فارس، شکرخواه نیز در این مراسم گفت: آقای ایوبی از شما و آقای حیدریان هم تعریف می‌کنم. من نفهمیدم حیدریان چرا آمد و رفت و بعد دوباره آمد. دوست دارم سینما درست جلو برود. معتمد آریا گفت هر وقت شعور آمده سینما درست جلو رفته اما نیاز به یک پالیسی داریم من با رسول فعلی تا زمان روزنامه نگاری دورترم. جای سینمای ملی کجاست؟ از اسکار فرهادی خوشحال بشویم یا نه. با کیارستمی شناخته بشویم یا نه
سینما را نمی شود بست.
ایوبی هم در انتهای مراسم گفت: من همیشه قصد داشتم مفصل صحبت کنم اما نشد. برایم سخت بود که برای شما زحمت ایجاد کنم ابتدای حضورم کتابم آماده شد، زمانی که برای رونمایی کتاب خانم بنی اعتماد صحبت کردند و تنم لرزید از خدا خواستم آبروی من را جلوی افرادی که برای من آبرو هزینه می‌کنند نریز و خدا را از این بابت شاکرم.
وی افزود: خوشحالم همه چیز با آرامش در سینما پیش می‌رود و مجمع عمومی خانه سینما به دور از هیچ تنشی برگزارشد. فقط صندلی‌ها جابجا می‌شوند و من در خدمت آقای حیدریان هستم.
او سخنان خود را با خاطره‌ای از حضورش در سخت‌ترین شرایط ادامه داد و عنوان داشت: روزهای اول باید سینما را از آوار درمی‌آوردیم. روزهای عجیبی بود و شش ماه اول که برای همه عسل است برای من بسیار سخت بود. من در مطالعاتم رابطه هنر و سینما مهمترین مساله مناسبات دولت و هنر را درست تعریف کند و با جمع بندی مطالعات روی صندلی نشستم و معتقدم سینما را از گلخانه ای و پرورشی به سینمای مردمی بردیم. این سینما همه بحرانها را باهم داشت و در بخش خصوصی در عرصه زیرساخت موفق عمل کرد. در ساخت فیلم هم دولت کار خاصی ندارد فقط 10درصد تولید توسط بنیاد فارابی حمایت می‌شود.
وی با بیان اینکه خوشحالم که کار به بخش خصوصی بیشتر واگذار شده و به سمت سینمای مردمی پیش رفتیم، تصریح کرد: مردمی کردن سینما خطراتی دارد که سینمای فرهنگی و هنری از بین نرود و هنر و تجربه به همین دلیل صورت می‌گیرد. مدرسه ملی می‌تواند پیشرو در سینما باشد. ما همیشه بحران تحول ساختار در جشنواره را داریم که با جشنواره جهانی این امر نیز محقق شد. در این مدت همه جا تمام قد از سینما دفاع کردم تمام قد پای سینمای ایران در هر جلسه‌ای ایستادم و هیچ وقت با شما بی اعتماد نبودم.
وی عنوان داشت: می‌شود به جامعه سینمایی اعتماد کرد و خوشحالم نتیجه‌اش را هم دیدیم. از خانه سینما در هر زمان حمایت کردم و حرمت خانه را پاس داشتم. بودجه بیمه را تقبل کردم ولی خیلی جاها نتوانستم مشکل برخی فیلم ها را حل کنم. من تلاش کردم نشد. من به دنبال راه حل بودم اما برخی اوقات نشد از همه اساتید سپاس‌گزارم.
ایوبی در انتهای سخنانش از همسر و فرزندانش و همه مدیرانی که در این سالها به وی کمک کرده‌اند قدردانی کرد و خبرنگاران این حوزه را بسیار فهیم خواند.
در انتهای مراسم لوح‌های تقدیری از سوی خانه سینما، موزه سینما، بنیاد فارابی، مؤسسه رسانه‌های تصویری، مدرسه ملی، هم دانشگاهیان و دانشگاه مطالعات جهان به حجت اله ایوبی اهدا شد.
در بخش پایانی مراسم شاهسواری اعلام خبر درگذشت علی معلم را در جلسه اعلام کرد  و از اینکه در حین مراسم این خبر دردناک را اعلام نکرد پوزش خواست. او متاثر از فوت این دوست و همکار برای خانواده او صبر آرزو کرد. 
به گزارش فارس، با توجه به اعلام خبر درگذشت علی معلم و رسانه‌ای شدن آن، کسی به این نکته در مراسم اشاره نکرد و تنها علی کرم‌پور در سخنانش اشاره‌ای کوتاه به خبر درگذشت یکی از هنرمندان کرد.

انتهای پیام/فارس
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 437457
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *