۰

هجوم ملخ ها به منازل مردم جنوب شرق كشور/ جهاد كشاورزي: شرايط تحت كنترل است

ملخ ها به عنوان یک آفت مخرب نقش بسيار بزرگي در آسیب رساندن به محصولات کشاورزی دارند و شب گذشته میلیونها ملخ در روشنایی معابر و خیابانها به منازل و برخي از مزارع حمله کردند و اين ملخ هاي مزاحم و مهاجر، امسال زودتر از سالهای قبل روانه مزارع و مراتع تشنه اين استان شدند و بطوریکه این ملخ دیگر در این مناطق صاحبخانه شده و هزاران تن علوفه را می بلعد.
هجوم ملخ ها به منازل مردم  جنوب شرق كشور/ جهاد كشاورزي: شرايط تحت كنترل است
به گزارش تفتان ما، ملخ ها فصل گرما و تابستان از خطرناكترين آفات محصولات زراعي از جمله گندم محسوب مي شوند كه هر ساله سبب بروز خسارات بسيار زيادي در شهرستان خاش و استان سيستان و بلوچستان  مي شود و از شب گذشته اين ملخ ها به شهر خاش هجوم آورند و برخي از مزارع را نيز تحت تاثير قرار دادند.
 
هرساله همزمان با ارديبهشت ماه و موسم بهار و سرسبز شدن طبیعت، خطر هجوم ملخ ها به مزارع و مراتع كشاورزي شهرستان خاش شدت بيشتري پيدا مي كند كه امسال نيز حمله اين ملخ ها به مزارع كشاورزي استان سيستان و بلوچستان در اولين روزهاي اين ماه گزارش شده و اين ملخ ها در سطح شهر نيز بسيار زياد شده اند.
 
بسياري از كارشناسان و صاحبان نظر بر اين عقيده هستند كه اين يك ملخ مي تواند روزانه به اندازه وزن خود تغذيه داشته باشد و اگر هر ملخ دو گرم وزن داشته باشد و با احتساب حدود 4 ميليون مبخ در هر هكتار، روزانه هزاران تن علوفه آذوقه ملخ خواهد شد.
 
ملخ هاي كه به شهرستان خاش هجوم آورده اند در هنگام غروب آفتاب و با تاريك شدن هوا در روشنايي ها اتراق مي كنند و به محض باز بودن در و پنجره ها به داخل منازل هجوم آورده و بر روي ظروف، رختخواب، مواد غذايي و كف و سقف خانه ها جاي مي گيرند و براي ساكنان اين مناطق مزاحمت ايجاد كرده است.
 

 
علي اي حال اين ملخ ها و ازدياد آن ها ممكن است سبب از بين رفتن بسياري از محصولات كشاورزي اين استان شود و پرندگان از جمله سار تنها دشمنان طبيعي ملخ ها هستند كه با افزايش شكارها، تعداد آن ها كاهش يافته است و بايد ارگان ها و ادارات متولي اين امر براي اين مسئله مهم چاره اي جديد بيانديشند.
 
بعضي از شهروندان خاشي با كشتن اين ملخ ها از آن ها در تامين خوراك مورد نياز پرندگان استفاده مي كنند و اين ملخ ها در حال حاضر خاش را محاصره كردند و آرامش را از مردم و شهروندان سلب كردند.
 
في الواقع عوامل خسارت زاي نباتي از جمله مهمترين عوامل و مواردي هستند كه همواره سبب خسارات بسيار زيادي به محصولات كشاورزي مي شوند و مبارزه با آن ها سبب تحميل هزينه هاي هنگفتي به كشاورزان استان سيستان و بلوچستان مي شود.
 

 
آفات ملخ در حالي مزارع و مردم شهرستان خاش را تهديد مي كند كه نوع مراكشي آن زودتر از ساير آفات طغيان كرده است و هرچند كه اين آفات از جدي ترين و خطرناك ترين آفت زمين هاي كشاورزي محسوب مي شوند ولي مبارزه به موقع بر عليه گونه هاي سنين اول و دوم كانون ملخ مي تواند در كاهش رشد جمعيتي آن و نيز هجوم آن ها به مزارع كشاورزي موثر باشد.
 
در شهرستان خاش موجودات زنده فراوانی زاد و ولد کرده و در ارديبهشت ماه بر تعدادشان افزوده می شود اين حشرات، نظير ملخ، سوسک، مگس، زنبور و غیره مزاحمتهایی را برای مردم به بار می آوردند.
 

 
بر اساس آمار سازمان جهاني خوار و بار سالانه حدود 30 تا 401 درصد از محصولات كشاورزي و باغي كشاورزان و باغداران در جهان از اين عوامل خسارت مي بينند و از بين مي روند.
 
ملخ مراكشي نخستين بار در 80 سال قبل در كشور ايران اسلامي شناسايي شده و اين حشره مراتع جنوب شرق كشور را براي سكني برگزيدند و سالهاست كه اسباب زحمت فراواني براي كشاورزان اين مناطق ايجاد كرده است.
 
* مسئولان براي مبارزه با ملخ هاي مهاجم برنامه ريزي كنند
يكي از شهروندان خاشي در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: ملخ ها به محصولات كشاورزي  منازل شهروندان خاشي حمله كردند كه بايد مسئولان امر با مبارزه بيولوژيك و شميايي اين آفت را كنترل كنند.
 

 
عبدي بيان كرد: هرساله سطح قابل توجهي از محصولات اين مناطق بر اثر حمله ملخ ها آسيب مي بينند و محصولات كشاورزان از بين مي روند كه نياز است براي اين خصوص برنامه مدوني از سوي مسئولان انديشيده شود.
 
* شرايط هجوم ملخ ها به شهرستان خاش تحت كنترل است
رييس اداره جهاد كشاورزي شهرستان خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما با بيان اينكه شرايط هجوم ملخ ها به اين شهرستان تحت كنترل است، اظهار كرد: ملخ ها از شب گذشته به اين شهرستان هجوم آوردند و هركجا كه نور و روشنايي بوده جمع شدند.
 
امان الله طوقي بيان كرد: ملخ هاي مهاجم خوشبختانه هنوز به سمت مزارع كشاورزي شهرستان خاش به صورت كامل نرفته اند و تنها در سطح شهر جمع شدند.
 

 
وي با بيان اينكه هرساله اين حشره ها به شهرستان خاش حمله مي كنند، گفت: كارشناسان جهاد كشاورزي شهرستان خاش با جديت پيگير هجوم اين ملخ ها هستند تا از افزايش تعداد آنها جلوگيري شود.
 
طوقي تصريح كرد: همه ساله اين آفت به شهرستان خاش حمله مي كند و امسال نيز انتظار اين شرايط را داشتيم و خوشبختانه در حال حاضر نتايج بسيار خوبي را در مبارزه با آن ها به دست آورديم و اين روند همچنان ادامه دارد و هيچگونه خساراتي تاكنون نداشتيم.
 
* ملخ ها وارد مزارع و باغات خاش نشده اند
وي افزود: در گزارش هایی که از سه مرکز ترویج جهاد کشاورزی بخش های ایرندگان، نوک اباد و مرکزی این شهرستان گرفتیم، تاکنون این ملخ ها در مزارع و باغات مشاهده نشده و هیچ خسارتی هم ناشی از هجوم آن گزارش نشده است.
 

 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش با بيان اينكه آفت ملخ قدرت پرواز بسيار زيادي دارد و تاحدودي 50 كيلومتر قادر به پرواز است، اظهار كرد: تخم ريزي بالاي دارد و تا 15 هزار تخم در متر مربع شمارش شده است.
 
وی با بیان اینکه هر ساله شاهد وجود این نوع حشرات در برخی بخشهای خاش هستیم، گفت: این حشرات دشمنان طبیعی مانند پرندگان دارند و به زودی از منطقه جمع خواهند شد.
 
طوقي اذعان كرد: در صورت وجود هر آفتی، جهاد کشاورزی و حفظ نباتات آمادگی دارد اقدامات لازم را برای مقابله با آن انجام دهد.
 
وي اظهار كرد: كشاورزان و روستاييان خاش در صورت مشاهده ملخ ها در اسرع وقت به جهاد كشاورزي خاش اطلاع دهند تا با آن ها مبارزه شود.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 438031
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *