۰
گزارش تفتان ما از تبلیغات زودهنگام کاندیداها در ماراتن شورا

زنگ تبلیغات زودهنگام انتخابات شوراها در شهرستان خاش به صدا درآمد/ احضار ۲ كانديداي شوراي شهر خاش به‌اتهام تبلیغات زودهنگام مجازی

با وجود فاصله 19 روزه مانده تا انتخابات شوراها اما زنگ تبلیغات زودهنگام و غیررسمی در برخی شهرهای استان سيستان و بلوچستان از جمله شهرستان خاش خیلی زود به صدا درآمده است و گروه‌های مختلف سیاسی، تبلیغات زیرپوستی خود را به‌صورت آشکار و پنهان آغاز كرده و به نوعی فضای اجتماعی و حتی مجازی شهرها را خیلی زود انتخاباتی کرده‌اند.
زنگ تبلیغات زودهنگام انتخابات شوراها در شهرستان خاش به صدا درآمد/ احضار ۲ كانديداي شوراي شهر خاش به‌اتهام تبلیغات زودهنگام مجازی
به گزارش تفتان ما، انتخابات در حقيقت يكي از عرصه هاي مهم ملي است و مردم ايران اسلامي در اين عرصه آينده روستا، شهر، استان و كشورشان را براي يك مدت زماني 4 ساله به جریان و دیدگاه خاص مدیریتی می‌سپارند و مردم ايران اسلامي بايد براي عزت مندي، پيروزي، توسعه و رشد مملكتشان مديري دلسوز، سختكوش، پرتلاش و خوشفكر را انتخاب كنند.
 
نخستين گزينه جهت انتخاب كانديداي لايق تر و شايسته تر از بين ليست اسامي، آگاهي است و اين آگاهي شامل سابقه فعاليت، آشنايي فردي و برنامه هاي كانديدا است كه اين اتفاق در زمان تبليغات و توسط افراد به مردم ارائه خواهد شد.
 
اما اگر چه زمان تبليغات رسمي داوطلبان و كانديداي انتخابات هر دوره حدود در فاصله 8 روز قبل از اخذ رأی تا 42 ساعت قبل از برگزاري انتخابات است ولي تبليغات زودهنگام برخي از نامزدهاي انتخاباتي شوراي شهر و روستا شهرستان خاش را زياد به گوش رسيده و ديده ايم از برگزاري مراسمات و مجالس مختلف با اسامي متفاوت گرفته تا ارسال پيامك هاي تبريك، تسليت و حالا هم در فضاي مجازي و شبكه هاي مجازي اين روزها تنور تبليغات زودهنگام اين كانديدا در سايه غفلت مسئولان داغ است.
 
برخي از داوطلبان و نامزدهاي انتخابات شوراي شهر و روستا شهرستان خاش با ارسال پيامك هاي دعوت مي كنند تا به محافل شبانه آن ها بروند وو بدون توجه ظاهري به قانون انتخابات اين افراد به صورت مستقيم توسط خود افراد يا غير مستقيم توسط طرفداران و هواداران به تبليغ مي پردازند.
 

 
في الوصف با رونق گرفتن استفاده از شبكه هاي مجازي و اجتماعي در بين كاربران ايراني، اين ابزار ارزان ترين و به صرفه ترين وسيله جهت تبليغات بعضي از كانديداها شده كه گويا شوق استفاده از آن سبب شده تا اين مسئله مهم زمان تبليغات مجاز انتخاباتي را به بوته فراموشي بسپارد و برخي در حاشيه امن اين شبكه هاي مجازي به راحتي وعده هاي خود را منتشر و در اين فضا به جولان انتخاباتي بپردازند و بعضي از داوطلبان و نامزدهاي شوراي شهر و روستا شهرستان خاش در لابه‌لای پُست‌های گروه‌ها و کانال‌های اجتماعی این شبکه اهداف و برنامه‌های خود را جستجو می‌کنند و به صورت غیرمحسوس اما حساب شده به تبلیغ و مطرح کردن خود می‌پردازند.
 
متاسفانه اين تبليغات زودهنگام در حالي رخ مي دهد كه رهبر معظم انقلاب اسلامي، بارها گوشزد فرمودند كه از ورود زودهنگام به موضوعات انتخاباتي و درگير كردن افكار عمومي پرهيز و دوري شود و براساس قانون آغاز زودهنگام تبلیغات کاندیداهای انتخاباتي خارج از فرجه قانونی تعیین‌شده تخلف محسوب می‌شود و کاندیداها فقط در بازه زمانی مشخصی که قانون در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد مجاز به تبلیغات و ارائه برنامه‌های انتخاباتی خود برای جلب آرا هستند.
 

 
بعضي از كانديداي شوراي شهر خاش كه در بين انها چهره هاي از جنس مهندس، دكتر، بازاري، معلم، بازاري و بازنشسته نيز به چشم مي خورد با برپايي محاف و مهماني هاي آنچناني و مجلل حضور خود را در صحنه انتخابات اعلام كرده و خبرهای رسیده حاکی از آن است که هزینه‌های زیادی نیز صرف پذیرایی از مهمانان این مراسم می‌شود
 
برخی نیز این روزها در ميان اقشار مختلف مردم حاضر و به بهانه تبریک روزهای گذشته به تبلیغ و دادن وعده‌ووعید می‌پردازند و هرشخصي، كارشناس مسائل شهري شده و به زعم خود مسائل و مشكلات شهري را بررسي و تحليل مي كند و بعضي ها نيز در اين ماراتن انتخاباتي با ايجاد گروه ها و كانال ها با عناوين مختلف سعي دارد به نوعي با عرض اندام خود را معرفي كند و آرا را جلب كند كه برخي نيز بجاي جلب آرا سبب رد صلاحيت خود در ديدگاه مردم مي شوند.
 
در ماده 59 این قانون نیز درباره تبلیغات انتخاباتی اشاره کرده است که «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی «به هر مقدار» استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود».
 

 
* هر مسئله اي كه به منافع ملي ضربه بزند خلاف شرع است
مهرداد شهنوازي يكي از شهروندان خاشي در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: هر مسئله اي چه مسئله انتخاباتي و يا هر مسئله ديگري كه به منافع ملي و حقوق شهروندي ضربه بزند خلاف شرع است و قعاليت و تبليغات زودهنگام نامزدها و داوطلبان انتخابات قانوني نيست.
 
وي با انتقاد از برخي كانديداهاي شوراي شهر و روستاي شهرستان خاش، بيان كرد: زماني كه قانون يك هفته را جهت تبليغات انتخاباتي تعيين كرده است بنابراين موضوع در مورد همگان يكسان است.
 

 
شهنوازي با بيان اينكه متوليان انتخابات نبايد اجازه دهند زودتر از زمان قانوني انتخابات، افراد تبليغ كنند، گفت: نامزدهاي انتخابات بايد در زمان معين تبليغات كنند و در چارچوب قانون گام بردارند و از دادن وعده و عيدهاي پوچ و دروغين به شهروندان جداً خودداري كنند.
 
* كانديدا كه از الان قوانين را زيرپا گذاشتند در صورت كسب آرا به اجراي قانون پايبند نخواهند بود
نيما جمالزهي كمال آبادي يكي از شهروندان و اساتيد دانشگاهي اين شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ما  اظهار كرد: كانديدا و داوطلباني كه از الان قوانين را زيرپا گذاشتند و اقدام به تخلف مي كنند بدون شك در صورت كسب آرا به اجراي قانون پايبند نخواهند بود و مردم و شهروندان بايد در اين زمينه هوشيار و بيدار باشند.
 
وي بيان كرد: روش هاي تبليغاتي چهره به چهره و منزل به منزل سالهاي بسيار زيادي است كه بعنوان روشي پذيرفته شده توسط كانديداهاي انتخاباتي در ادوار مختلف در شهرستان خاش انجام مي شود و در گذشته شيوه هاي كسب آراي مردم متفاوت بود و حتي جهت كسب راي شيوه پرداخت پول، البسه يا برپايي ضيافت اتفاق مي افتاد.
 

 
جمالزهي كمال آبادي خاطرنشان كرد: كانديداها و داوطلبان بجاي هزينه هاي هنگفت براي كسب آرا و دادن وعده هاي پوچ و دروغين به مردم به فكر حل مشكل ازدواج، بيكاري و مسكن جوانان باشند و با دادن وعده و عيدهاي بي مورد، نااميدي را در كشور رواج ندهند.
 
* بعضي از كانديدا به شعور شهروندان توهین می‌کنند
محمد بذرپاش يكي ديگر از شهروندان خاشي در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه برخي از كانديداها بجاي خدمتگزاري به مردم آن را ابزاري براي رسيدن به اهدافشان قرار مي دهند، گفت: برخي به شعور مردم و شهروندان توهين مي كنند.
 
وي با بيان اينكه برخي از كانديداها به مردم پول مي دهند يا قول حل مشكلات مالي شخصي افراد را مي دهند، تصريح كرد: درست است که شهروندان و مردم كشور، نیاز اقتصادی دارند ولي در همه زمان‌ها ثابت كردند که هرگز این نیاز مالی سبب نشده که در عرصه انتخابات شرکت نکنند و یا انتخابی با منفعت مالی داشته باشند.
 

 
 
این شهروند خاشي با انتقاد از ديد بسته برخي از افراد و پيروي از طايفه در انتخاب افراد، اظهار كرد: متاسفانه انتخاب فرد اصلح در انتخابات شورای شهر و روستاي شهرستان خاش بدلیل انتخاب دوستانه و فامیلی گاها به دور از آگاهی واقعی است و من از شهروندان می‌خواهم در انتخاب خود دقت کنند و به رای ارزشمند خود احترام بگذارند.
  * احضار 2 كانديداي شوراي شهر خاش به‌اتهام تبلیغات زودهنگام مجازی فرماندار و رئیس هیئت اجرایی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه تبليغات كانديدا زودتر از موعد رسمي و قانوني خلاف قانون است و اين تبليغات سبب بحث درخصوص مسائل حاشيه اي و غيرضروري نيز مي شود كه اين از مهمترين مسائلي است كه جلوي پيشرفت را خواهد گرفت.
 
محمداكبر چاكرزهي با بيان اينكه تبليغات زودهنگام انتخابات سبب آزردگي ساير افراد و كانديدا مي شود، گفت: فضای مجازی و شبكه هاي اجتماعي و  تلگرامی نیز جز مصادیق رسانه محسوب می شود و دستگاه های نظارتی و امنیتی آن را رصد می کنند.
 
وي با بيان اينكه تبليغات زودهنگام نامزدهاي شوراي شهر و روستاي شهرستان خاش ضمن تخلف، در روند ساير مراحل نيز تاثير دارد، تصريح كرد: كميته اي جهت رصد فضاي مجازي تشكيل شده و موظف هستند تمام تخلفات را جهت بررسي اعلام كنند.
 

 
چاكرزهي خاطرنشان كرد: با متخلفين انتخاباتي به شدت و جديت برخورد مي شود و تخلفات در پرونده نامزدهای این دوره از انتخابات ثبت‌شده و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
 
وي با بيان اينكه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی به ریاست دادگستری تشکیل شده است، گفت: دستگاه قضا با جدیت و همت در پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی فعالیت خواهد کرد چراکه پیشگیری به‌مراتب نسبت به رسیدگی به تخلفات انتخاباتی به مصلحت نظام نزدیک‌تر است.
 
رئیس هیئت اجرایی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان خاش ادامه داد: دو نفر از كانديداي شهرستان خاش به دليل تبليغات زودهنگام با همکاری پلیس فتا احضار و پس از حذف موارد تبلیغی از فضای مجازی، تذکر لازم به آنان داده شده و پرونده‌ای نیز برای آنان تشکیل شد.
 

 
وي اذعان كرد: انشاءالله در زمان مقرر مجوز برای تشکیل ستادها صادر خواهد شد و کاندیداها می‌توانند فعالیت داشته باشند و در مدت ایام انتخابات فضای مجازی رصد شده و هرگونه تخریب و تهمت علیه کاندیداها قابل پیگیری است.
 
چاكرزهي اظهار كرد: انتخابات در ایران نماد مشارکت مردم در سرنوشت خودشان است و مردم با حضور در این حماسه سیاسی به جهان اعلام می‌دارند که مقبولیت و مشروعیت نظام ناشی از حضور مردم است.
 
---------------------------
گزارش از عليرضا هاشمي فر
---------------------------
انتهاي پيام/
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 438067
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *