۰

روند پذیرش دانشجوی پزشکی باید تغییر کند

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یک دانشجوی پزشکی باید توانایی برخورد با حوادث را داشته باشد به همین دلیل نظام پذیرش دانشجو در علوم پزشکی باید متحول شود و فقط متکی به امتحان متداول تستی نباشد.
روند پذیرش دانشجوی پزشکی باید تغییر کند
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در دوازدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در این دانشگاه 1200 نفر عضو هیأت علمی مسئولیت تربیت 12 هزار نفر دانشجوی حوزه پزشکی را بر عهده دارند.
لاریجانی افزود: بسیاری از افراد در طول زندگی خود آرزو می‌کنند مکتبی بسازند و دانش‌آموخته تربیت کنند. همه ما که مسئولیت آموزشی داریم این کار ارزشمند را بر عهده گرفته‌ایم. این دانشگاه نیمی از مسئولیت ارائه خدمات استان تهران را بر عهده دارد که کار سنگینی است. مدیریت کردن استان تهران و ارائه خدمات کار آسانی نیست.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بحث آموزش پزشکی سابقه طولانی دارد، این سابقه ظرفیت را به دانشگاه برای جهش می‌دهد و ما باید متناسب با زمان خود را بسازیم و الا دانشگاه نیز مانند انسان‌ها پیر می‌شوند.
وی افزود: در دنیا دانشگاه‌ها حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم را شروع کرده‌اند. دانشگاه شهید بهشتی نیز این پتانسیل را دارد که با نگاه جدید خود به طرف دانشگاه نسل سوم حرکت کند.
لاریجانی افزود: دانشگاه‌ها به تدریج باید از وابستگی دولتی خود بکاهند زیرا بودجه دولتی که به دانشگاه‌ها تزریق می‌شود معمولاً صرف حقوق می‌شود پس فرصتی برای کارهای جدید و نوآوری باقی نمی‌ماند مگر اینکه دانشگاه راه‌های جدیدی را برای خود باز کند که این همان نگاه جدید دانشگاه نسل سوم و شرکت‌های دانش‌بنیان است.
لاریجانی گفت: دانشگاه‌های پزشکی باید آموزش پزشکان با مفاهیم جدید را داشته باشند. ارتقاء مسئولیت‌پذیری پزشکان و آماده کردن پزشکان برای رهبری تیم‌های سلامت و بالاخره ارزیابی بهتر در جذب دانشجو بسیار مهم است. متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم نظام گزینش دانشجو در علوم پزشکی را متحول کنیم و این باید از محدوده امتحان متداول تستی خارج شود.
وی افزود: یک دانشجوی پزشکی باید توانایی برخورد با حوادث را داشته باشد و این از صفحات کاغذ به دست نمی‌آید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: تزریق نگاه جدید به دانشگاه با همکاری هیأت علمی به دست می‌آید. 
وی اضافه کرد: اگر به نگاه‌های جهانی دقت کنید متوجه می‌شوید که سنگ بنای توسعه آموزش پزشکی تربیت معلم است. بسیاری از افراد ممکن است متخصص باشند اما معلم خوبی نباشند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون 900 عضو هیأت علمی درگیر آموزش‌های حوزه پزشکی هستند. کیفیت ارتباط استاد و دانشجو بسیار مهم است. بحث اخلاق حرفه‌ای در روابط بین این دو باید ارتقاء یابد. در شرایط فعلی کشور در آموزش پزشکی با توجه به اسناد بالادستی، سند چشم‌انداز و بحث سیاست‌های کلان راه روشنی را اتخاذ کرده‌ایم و آنچه امروز می‌بینیم یک حرکت رو به جلو در دانشگاه‌ها است.
لاریجانی در پایان گفت: توجه به مأموریت‌گرایی بسیار مهم است. یک دانشگاه کوچک اگر خود را در یک کار متمرکز کند می‌تواند بسیار موفق باشد. امیدواریم دانشگاه شهید بهشتی با توجه به سابقه و جایگاه خود یکی از دانشگاه‌های سرآمد برای ایجاد تحولات حوزه پزشکی در کشور باشد.
انتهای پیام/فارس
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 438078
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *