۰

یک میلیون و 800 هزار ایرانی دارنده کارت اهدای عضو/ توریسم‌درمانی در حوزه پیوند به مصلحت نیست

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه یک میلیون و 800 هزار نفر در ایران داوطلبانه جهت دریافت کارت اهدای عضو اقدام کرده‌اند، گفت: هر فرد دچار مرگ مغزی می‌تواند جان 9 نفر را نجات دهد.
یک میلیون و 800 هزار ایرانی دارنده کارت اهدای عضو/ توریسم‌درمانی در حوزه پیوند به مصلحت نیست
علی اکبر ولایتی در نشست خبری که به مناسب روز جهانی اهدای عضو برگزار شد، اظهار داشت: موضوع پیوند عضو یک قله پزشکی به‌شمار می‌رود چرا که باید از همه توانمندی‌های پزشکی، امکانات، تکنیک‌ها و داروها جهت این مساله بهره‌مند شد و عضوی را از فردی خارج کرده و به دیگری منتقل کنیم.
وی با اشاره به اینکه پیوند ریه از همه پیوندها مشکل‌تر است، افزود: در غرب آسیا و شمال آفریقا تنها جایی که حدود 12 سال است این پیوند موفقیت‌آمیز انجام می‌شود ایران بوده و اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته است.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه قلب و ریه ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، گفت: به همین دلیل پیوند قلب و ریه بسیار حائز اهمیت است و افرادی که بعد از این عمل‌های پیوند سالم زندگی‌ می‌کنند در ایران بسیار زیاد بوده و قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته است.
ولایتی با بیان اینکه در حال حاضر 27 هزار نفر در لیست پیوند قرار دارند، گفت: این در حالی بوده که روزانه 10 نفر از این افراد جان خود را از دست می‌دهند از طرفی باید توجه داشت که سالانه بیش از 3 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که تنها یک چهارم آنها برای پیوند به نتیجه می‌رسد.
وی با بیان اینکه هر فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود می‌تواند جان حدود 9 تا 10 نفر را نجات دهد، گفت: لذا فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه برای انجام یک عمل پیوند حدود 16 نفر در اتاق عمل همکاری می‌کنند، گفت: اهدای عضو در کشور رایگان بوده و توریسم‌درمانی نیز اصلا در حوزه پیوند به مصلحت نیست.
ولایتی اضافه کرد: اگر موضوع پیوند به پول وصل شود یک ارزش به ضد ارزش تبدیل خواهد شد و خرید و فروش اعضا مطرح می‌شود؛ لذا به هیچ عنوان این مساله حتی در بیمارستان‌های خصوصی به مصلحت نیست.
وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و 800 هزار نفر داوطلبانه در کشور کارت اهدای عضو را دریافت کردند، گفت: اگر اهدای عضو در کشور از ایرانی برای غیرایرانی مطرح شود ممکن است به خرید و فروش اعضا و تجارت در این زمینه متهم شویم؛ لذا در حال حاضر مگر در موارد خاص پیوند ایرانی از فرد ایرانی برای ایرانی انجام می‌شود.
انتهای پیام/
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 438824
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *